PT8/033/231/764/SBA/12/PT-1237 - Możliwość zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków na rzecz uczniów szkoły, w tym uczniów zakwaterowanych w internacie, oraz na rzecz pracowników szkoły.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 grudnia 2012 r. Ministerstwo Finansów PT8/033/231/764/SBA/12/PT-1237 Możliwość zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków na rzecz uczniów szkoły, w tym uczniów zakwaterowanych w internacie, oraz na rzecz pracowników szkoły.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, wobec stwierdzenia nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 27 kwietnia 2011 r. nr ILPP4/443-98/11-2/EWW, wydanej, w imieniu Ministra Finansów, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, na wniosek z dnia 26 stycznia 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 31 stycznia 2011 r., do Biura KIP w Lesznie 2 lutego 2011 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków dla uczniów szkoły i uczniów zakwaterowanych w internacie oraz pracowników tej jednostki, zmienia ww. interpretację z urzędu, stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku:

* w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków dla uczniów Szkoły, w tym dla uczniów Szkoły zakwaterowanych w internacie, oraz dla pracowników pedagogicznych Szkoły - jest prawidłowe,

* w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków dla pracowników niepedagogicznych Szkoły - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 2 lutego 2011 r.) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków przygotowanych przez stołówkę dla uczniów szkoły i uczniów zakwaterowanych w internacie oraz dla pracowników tej jednostki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zespół Szkół jest jednostką budżetową. Organem prowadzącym szkołę jest Starostwo Powiatowe. Od lutego 2000 r. placówka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, a w szczególności zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425, z późn. zm.). Przy szkole działa Stacja Kontroli Pojazdów, gdzie wykonywane są okresowe badania techniczne (przeglądy) ogólnodostępne zarówno dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej jak i dla podmiotów gospodarczych. Dodatkowo podmiot świadczy usługi najmu pomieszczeń szkolnych i garaży. Przy placówce działa internat, gdzie są zakwaterowani uczniowie szkoły. W internacie funkcjonuje stołówka szkolna. Nie jest to obiekt ogólnodostępny. Wydawane w niej posiłki są przeznaczone tylko dla mieszkańców internatu, uczniów i pracowników szkoły. Stołówka jest ściśle połączona ze szkołą, zatrudnieni tam pracownicy są pracownikami szkoły.

Ustawa z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 195, poz. 1504) między innymi uchyliła załącznik nr 4 do ustawy o podatku VAT, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku.

Stołówka jest ściśle połączona ze szkołą, zatrudnieni tam pracownicy są pracownikami szkoły opłacanymi ze środków budżetowych.

Ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1476) uchyliła załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku. Na mocy wyżej wymienionego załącznika do 31 grudnia 2010 r. działalność internatu polegająca na zapewnieniu noclegów wraz z wyżywieniem świadczona na rzecz uczniów mieściła się w grupowaniu PKWiU 55.23.15-00.00 "Usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" i korzystała ze zwolnienia od podatku VAT. Podobnie działalność stołówki Zespołu Szkół znajdującej się w internacie, która stanowiła integralną część szkoły na rzecz własnych uczniów i pracowników mieściła się w grupowaniu PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji" i korzystała ze zwolnienia.

Nowelizacja ustawy od 1 stycznia 2011 r. zmieniła zakres zwolnień a ustawodawca zdecydował się na odwołanie do kryterium podmiotowego przy określeniu, które usługi mogą korzystać ze zwolnienia na gruncie podatku VAT. Spowodowało to wątpliwości odnośnie prawidłowego opodatkowania świadczonych usług związanych z wyżywieniem uczniów i pracowników szkoły.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W związku ze zmianą przepisów od 1 stycznia 2011 r. jak poprawnie zakwalifikować i opodatkować następujące usługi:

1.

sprzedaż posiłków przygotowanych przez stołówkę ZS dla uczniów zakwaterowanych w internacie.

2.

sprzedaż posiłków przygotowanych przez stołówkę ZS dla uczniów szkoły i pracowników zatrudnionych w jednostce.

Zdaniem Wnioskodawcy, od stycznia 2011 r. usługi polegające na zapewnieniu zakwaterowania w internacie Zespołu Szkół wraz z wyżywieniem w stołówce szkolnej znajdującej się w internacie, dla własnych uczniów i pracowników powinny korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30. Cytowany przepis zwalnia od podatku między innymi usługi zakwaterowania w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty. Jednostka prowadzi internat, a zakwaterowanie uczniów odbywa się po uiszczeniu łącznej zapłaty za noclegi i wyżywienie. Nie jest możliwy pobyt uczniów w internacie bez wykupu całodziennego wyżywienia.

Z kolei usługi sprzedaży posiłków przygotowanych przez stołówkę ZS dla uczniów szkoły i tylko pracowników Wnioskodawcy powinny zostać zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26. Szkoła jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego odpowiadając na pismo poinformował, że zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) usługi świadczone przez stołówkę Zespołu Szkół, znajdującą się w internacie, która stanowi integralną część szkoły, dla własnych uczniów i pracowników - pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym grupuje PKWiU 85 "Usługi w zakresie edukacji" (kserokopia w załączeniu).

Aby proces edukacji przebiegał pomyślnie i dawał jak najlepsze wyniki zgodnie ze współczesnymi standardami należy zapewnić w tym kierunku jak najlepsze warunki. Możliwość skorzystania z posiłków podczas zajęć edukacyjnych i wychowawczych niewątpliwie wpływa na jakość wykonywanych usług edukacyjnych przez jednostkę i jest ściśle z tymi usługami związana. Posiłek jest bowiem nieodzownym elementem składowym usług edukacyjnych w jednostce (położenie na terenie wsi) więc jego wyodrębnienie i osobne opodatkowanie VAT byłoby działaniem niewłaściwym.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że koszt posiłków przygotowanych dla ucznia zawiera tylko koszt wsadu, a dla pracowników kalkulacja oprócz wsadu do kotła uwzględnia koszty eksploatacyjne (koszt energii, wody, itp.). Celem ZS nie jest więc osiąganie dodatkowego dochodu. Wnioskodawca uważa, że sprzedaż obiadów przygotowanych w stołówce szkolnej dla uczniów i pracowników szkoły podlega zwolnieniu z podatku VAT, gdyż działalność stołówki szkolnej jest zakwalifikowana w grupowaniu PKWiU 85, stołówka szkolna, jest prowadzona przez pracowników szkoły i jest integralną częścią szkoły, a jej prowadzenie jest ściśle związane ze statutem szkoły.

W dniu 27 kwietnia 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając, na podstawie przepisu § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w imieniu Ministra Finansów - wydał interpretację indywidualną nr ILPP4/443-98/11-2/EWW, w której uznał, że w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu przywołał treść przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 15 ust. 1 i 2, art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 26 i ust. 17 oraz art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) oraz przepisy art. 67a ust. 1-4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Organ ten zauważył, że przepisy ustawy o systemie oświaty przewidują wyraźnie możliwość - ale nie obowiązek - prowadzenia przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie funkcje socjalno-bytowe, polegające na zapewnieniu żywienia uczniom szkoły. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki powinny być kalkulowane na poziomie zapewniającym wyłącznie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków, a ściślej tak zwanego wsadu do kotła. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających szkole zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Uwzględniając powyższe Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu zaznaczył, że zwolnieniem od podatku objęte są usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Określenie, czy dane świadczenie mieści się w kategorii uprawniającej do korzystania z ww. zwolnienia powinno uwzględniać naturę tego świadczenia, w tym wszystkie okoliczności sprawy istniejące w danym stanie faktycznym.

W ocenie ww. Organu umożliwienie uczniom wyżywienia w szkole jest realizacją zadań szkoły, do jakich została powołana, to jest wychowawczej i opiekuńczej, która wchodzi w zakres usługi. Zatem sprzedaż posiłków przygotowywanych przez stołówkę ZS dla uczniów tej szkoły oraz zakwaterowanych w internacie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Dalej Dyrektor Izby Skarbowej Poznaniu wskazał, że świadczenie opieki polega także na zapewnieniu żywienia i dożywiania dzieciom i młodzieży korzystającym z kształcenia i wychowania w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty, w sytuacji, gdy jest to niezbędne dla prawidłowego kształcenia i wychowania w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty.

Zatem funkcjonowanie stołówek szkolnych zapewnia prawidłową realizację zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów. Opiekuńcza funkcja nie obejmuje natomiast, zdaniem ww. Organu, nauczycieli i innych pracowników szkoły.

W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej, jednakże tylko na rzecz uczniów tej szkoły, gdyż tylko ich obejmuje opiekuńcza funkcja szkoły i im ma ona zapewnić prawidłowy rozwój. Personel Szkoły ma natomiast zapewnić prawidłową realizację tych zadań.

W konsekwencji stanowisko Zainteresowanego, zgodnie z którym zwolnienie przedmiotowe powinno dotyczyć nie tylko uczniów, ale również pracowników szkoły ww. Organ uznał za nieprawidłowe.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

W wyniku przeprowadzonej analizy przedmiotowej sprawy stwierdzono, że interpretacja indywidualna z dnia 27 kwietnia 2011 r. nr ILPP4/443-98/11-2/EWW, wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu jest nieprawidłowa, co uzasadnia dokonanie jej zmiany. Zdaniem Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej:

* w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków dla uczniów Szkoły, w tym dla uczniów Szkoły zakwaterowanych w internacie, oraz dla pracowników pedagogicznych Szkoły - jest prawidłowe,

* w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków dla pracowników niepedagogicznych Szkoły - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług - zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jednocześnie art. 43 ust. 17 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., nadanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 136, poz. 798) - zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Stosownie do postanowienia § 2 ww. rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2011 r. - zwolnienie to może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:

1.

są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia

(§ 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.).

Należy również wskazać, iż jak wynika z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 7 tego załącznika wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cyt. ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Zgodnie z art. 67a ust. 4, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez szkoły funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających szkole zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówki szkolne na rzecz dzieci i młodzieży, spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usług z opodatkowania podatkiem od towarów i usług następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU).

Z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawodawca odstąpił od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, tym samym opisuje się poszczególne czynności zwolnione od podatku wskazując na ich cechy, charakter oraz okoliczności wykonania.

Natomiast usługi wyżywienia świadczone przez stołówki szkolne dla pracowników pedagogicznych szkół należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegającymi na ich żywieniu, mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej szkół w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne, przy czym, jak już wskazano powyżej, ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez szkoły. W konsekwencji usługi te od dnia 1 lipca 2011 r. podlegają zwolnieniu od podatku do towarów i usług stosownie do § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 czerwca 2011 r. Natomiast na podstawie § 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. zwolnienie powyższe może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Z kolei sprzedaż posiłków dla pracowników niepedagogicznych szkoły jest opodatkowana 8% stawką podatku - zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w związku z poz. 7 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia, pod warunkiem, że sprzedaż ta sklasyfikowana jest w grupowaniu PKWiU ex 56, według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług ww. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r.

Odnosząc powyższe do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że - o ile stołówka szkolna działa na podstawie ww. przepisów ustawy o systemie oświaty - usługi stołówkowe świadczone dla uczniów Szkoły, w tym również dla uczniów Szkoły zakwaterowanych w internacie - jako usługi mieszczące się w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą - od dnia 1 stycznia 2011 r. korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków dla uczniów Szkoły, w tym również dla uczniów Szkoły zakwaterowanych w internacie, należało uznać za prawidłowe. Zauważyć jednakże należy, że prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy wynika z innej podstawy prawnej niż przywołana przez Wnioskodawcę. Podstawę tę stanowi bowiem uregulowanie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług, a nie jak wskazał Wnioskodawca art. 43 ust. 1 pkt 30 tej ustawy - w przypadku sprzedaży posiłków dla uczniów Szkoły zakwaterowanych w internacie, oraz art. 43 ust. 1 pkt 26 - w przypadku sprzedaży posiłków pozostałym uczniom Szkoły.

Z kolei świadczone przez Wnioskodawcę usługi stołówkowe dla pracowników pedagogicznych Szkoły, które jak wskazano powyżej - należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą - od dnia 1 lipca 2011 r. są zwolnione od podatku od towarów i usług - na podstawie § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., zaś stosownie do § 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. zwolnienie to może być stosowane również do ww. usług wykonanych od dnia 1 stycznia 2011 r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków dla pracowników pedagogicznych Szkoły należało ocenić jako prawidłowe. Nadmienić jednak należy, że prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy wynika z wymienionej powyżej podstawy prawnej, a nie jak wskazał Wnioskodawca - z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

W kwestii zaś usług stołówkowych świadczonych przez stołówkę szkolną na rzecz pracowników niepedagogicznych szkoły należy stwierdzić, że nie mogą one korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i, jak zaznaczono powyżej, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku VAT, tj. 8% - pod warunkiem zakwalifikowania przedmiotowych usług jako związanych z wyżywieniem do grupowania PKWiU 56. Usługi te nie są bowiem usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej niepedagogicznym pracownikom Szkoły należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowo należy wyjaśnić, że Minister Finansów nie dokonuje klasyfikacji usług świadczonych przez Wnioskodawcę, gdyż nie mieści się to w ramach określonych w Rozdziale 1a Działu II ustawy - Ordynacja podatkowa - Interpretacje przepisów prawa podatkowego.

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną z dnia 27 kwietnia 2011 r. nr ILPP4/443-98/11-2/EWW, wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego mającego zastosowanie do zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację zmieniającą interpretację indywidualną. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 47 i 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl