PT8/033/22/SBA/11/PT-1165

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 października 2011 r. Ministerstwo Finansów PT8/033/22/SBA/11/PT-1165

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów, wobec stwierdzenia nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 10 maja 2011 r. nr IBPP2/443-143/11/WN, wydanej, w imieniu Ministra Finansów, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach dla Szkoły Podstawowej, na wniosek z dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.), uzupełniony pismem z dnia 22 kwietnia 2011 r. (data wpływu 29 kwietnia 2011 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy usługi stołówkowe w postaci przygotowania i sprzedaży posiłków świadczonych na rzecz dzieci z Przedszkola i uczniów Zespołu Szkół Specjalnych oraz pracowników Szkoły Podstawowej są zwolnione od podatku od towarów i usług, zmienia ww. interpretację z urzędu, stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku:

* w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług przygotowania i sprzedaży posiłków na rzecz dzieci z Przedszkola i uczniów Zespołu Szkół Specjalnych oraz pracowników pedagogicznych Szkoły Podstawowej - jest prawidłowe,

* w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług przygotowania i sprzedaży posiłków dla pracowników niepedagogicznych Szkoły Podstawowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. wpłynął do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wniosek z dnia 20 stycznia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług usług stołówkowych świadczonych na rzecz dzieci Przedszkola i uczniów Zespołu Szkół Specjalnych oraz pracowników Szkoły Podstawowej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 kwietnia 2011 r. (data wpływu 29 kwietnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 kwietnia 2011 r. znak: IBPP2/443-143/11/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (Szkoła Podstawowa) będąc jednostką budżetową od 1 stycznia 2011 r. prowadzi stołówkę szkolną na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (art. 67a tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572, z późn. zm.).

Stołówka szkolna nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Prowadzona jest przez pracowników szkoły i stanowi jej integralną część, a prowadzenie jej jest działalnością statutową szkoły. Stołówka szkolna Szkoły Podstawowej przygotowuje obiady dla uczniów i pracowników Szkoły Podstawowej, dla dzieci Przedszkola (jednostka budżetowa) oraz dla dzieci Zespołu Szkół Specjalnych w T. (także jest jednostką budżetową). Jednostki te mieszczą się w tym samym budynku, prowadzone są przez ten sam organ - Miasto T. Uczniowie ww. podmiotów korzystających z usług stołówki, dokonują płatności za posiłki spożywane (opłata dotyczy wyłącznie kosztów surowców do wytworzenia posiłków) w swojej szkole do której uczęszczają, a szkoła pośredniczy w zakupie posiłków na rzecz swoich uczniów (ponosząc koszty ich wytworzenia). Uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych spożywają posiłki na wspólnej stołówce w Szkole Podstawowej razem z uczniami tej szkoły, natomiast posiłki dzieci z Przedszkola są spożywane w Przedszkolu.

Koszt jednostkowy obiadu ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem nadzorującym - Urzędem Miasta. Koszt ten może być zmieniony w trakcie roku szkolnego ze względu na wzrost cen. Po zakończonym miesiącu jest wystawiana faktura VAT ze stawką zwolnioną dla każdego podmiotu przez kierownika gospodarczego Szkoły Podstawowej, naliczana zgodnie z ilością wydanych posiłków w danym miesiącu. Usługi stołówkowe są usługami w zakresie opieki nad dziećmi w szczególności w ramach wspierania prawidłowego rozwoju uczniów poprzez zapewnienie im możliwości spożycia jednego ciepłego posiłku w stołówce szkolnej w higienicznych warunkach (dla większości dzieci jest to jedyny ciepły posiłek w ciągu dnia, ponieważ dużo dzieci korzysta z dofinansowania do posiłków przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w związku z ciężką sytuacją materialną rodziców), zgodnie z art. 67a ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). W związku z tym, usługi stołówkowe jako usługi pomocnicze są niezbędne do wykonywania usługi podstawowej szkoły (kształcenia, wychowywania), ponieważ zapewniają dzieciom ciepły posiłek w ciągu dnia. Usługi stołówkowe nie są nastawione na osiągnięcie dodatkowego dochodu, a jedynie służą do pokrycia kosztów funkcjonowania stołówki szkolnej związanej z wytworzeniem posiłków. Zgodnie ze statutem szkoły i regulaminem funkcjonowania stołówki, a także porozumienia w sprawie warunków korzystania ze stołówki szkolnej w Szkole Podstawowej podpisanego pomiędzy dyrektorem szkoły a organem prowadzącym - Prezydentem Miasta T. mogą korzystać uczniowie i pracownicy pedagogiczni i niepedagogiczni Szkoły Podstawowej, uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych oraz dzieci Przedszkola w T. Za zakupione posiłki każda jednostka oddzielnie zbiera odpłatność od swoich uczniów (jest to koszt zakupu surowców do wytworzenia posiłków tzw. "wsad do kotła"), a następnie są wystawiane faktury VAT ze stawką zwolnioną dla ww. podmiotów za dany miesiąc (która stanowi sumę kosztów surowców oraz kosztów wytworzenia posiłku). Dzieciom z ubogich rodzin posiłki refunduje Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w T., który jest również obciążany fakturą VAT ze zwolnioną stawką zgodnie z listą uczniów objętych pomocą dofinansowania w tym przypadku jest to tylko koszt surowców do wytworzenia posiłków tzw. "wsad do kotła". Organem odpowiedzialnym za prowadzenie stołówki szkolnej jest Szkoła Podstawowa w T. Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi stołówkowe w postaci przygotowywania i sprzedaży posiłków świadczone na rzecz dzieci Przedszkola i uczniów Zespołu Szkół Specjalnych oraz pracowników Szkoły Podstawowej w T. są zwolnione z naliczania i odprowadzania do właściwego ze względu na siedzibę Urzędu Skarbowego podatku od towarów i usług (VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, przygotowywane i sprzedawane przez Szkołę Podstawową posiłki dla uczniów Zespołu Szkół Specjalnych, dzieci z Przedszkola oraz dla pracowników Szkoły Podstawowej są zwolnione od podatku od towarów i usług, gdyż są to usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi oraz nie są sprzedawane na zewnątrz szkoły.

W dniu 10 maja 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając, na podstawie przepisu § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w imieniu Ministra Finansów - wydał interpretację indywidualną nr IBPP2/443-143/11/WN, w której uznał, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest:

* prawidłowe w części dotyczącej usług stołówkowych świadczonych dla dzieci z Przedszkola oraz dla uczniów Zespołu Szkół Specjalnych

* nieprawidłowe w części dotyczącej usług stołówkowych świadczonych dla pracowników Wnioskodawcy - Szkoły Podstawowej.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach przywołał treść przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 41 ust. 1 i 2, art. 43 ust. 1 pkt 26, art. 43 ust. 17, art. 146a pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), § 7 oraz § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, z późn. zm.).

Dyrektor Izby Skarbowej przywołał również treść art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) oraz przepisy art. 2 pkt 1 i 2, art. 5 ust. 1-3 oraz art. 67a ust. 1-4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Jak wskazał ww. organ podatkowy cyt. przepis art. 67a ust. 1 ustawy o systemie oświaty przewiduje wyraźnie możliwość - ale nie obowiązek - prowadzenia przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie funkcje socjalno-bytowe, polegające na zapewnieniu żywienia uczniom szkoły. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki powinny być kalkulowane na poziomie zapewniającym wyłącznie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków, a ściślej tzw. wsadu do kotła. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających szkole zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Uwzględniając powyższe organ ten zaznaczył, że zwolnieniem od podatku objęte są usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Określenie, czy dane świadczenie mieści się w kategorii uprawniającej do korzystania z ww. zwolnienia powinno uwzględniać naturę tego świadczenia, w tym wszystkie okoliczności sprawy istniejące w danym stanie faktycznym.

Umożliwienie uczniom wyżywienia w szkole jest realizacją zadań szkoły, do jakich została powołana, tj. wychowawczej i opiekuńczej, która wchodzi w zakres usługi.

Świadczenie opieki polega także na zapewnieniu żywienia i dożywiania dzieciom i młodzieży korzystającym z kształcenia i wychowania w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty, w sytuacji, gdy jest to niezbędne dla prawidłowego kształcenia i wychowania w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty. Zatem funkcjonowanie stołówek szkolnych zapewnia prawidłową realizację zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów.

Opiekuńcza funkcja nie obejmuje natomiast, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, nauczycieli i innych pracowników szkoły.

W konsekwencji ww. organ uznał, że ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej, jednakże tylko na rzecz uczniów tej szkoły, gdyż tylko ich obejmuje opiekuńcza funkcja szkoły i im ma ona zapewnić prawidłowy rozwój. Personel Szkoły ma natomiast zapewnić prawidłową realizację tych zadań.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny sprawy oraz powołane przepisy ww. organ stwierdził, iż w przypadku, gdy posiłki przygotowywane i sprzedawane są przez szkołę podstawową będącą jednostką budżetową, a nabywcą usługi jest inna jednostka budżetowa kupująca posiłki na rzecz swoich uczniów, tj. w przedmiotowej sprawie sprzedaż posiłków na rzecz dzieci Przedszkola i uczniów Zespołu Szkół Specjalnych, to do takiej sprzedaży ma zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia.

Natomiast sprzedaż posiłków pracownikom Szkoły Podstawowej jest opodatkowana 8% stawką podatku - zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia, pod warunkiem, że usługi te sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU ex 56.

Powyższy organ wskazał ponadto na obowiązujące od dnia 6 kwietnia 2011 r. uregulowania § 7 ust. 1 pkt 1 oraz § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) oraz obowiązujące od dnia 1 kwietnia 2011 r. zmiany art. 43 ust. 17 oraz dodany art. 43 ust. 17a ustawy o podatku od towarów i usług, wprowadzone ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332).

Ponadto wyjaśniono, iż informację przedstawioną przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 22 kwietnia 2011 r. dotyczącą sposobu rozliczania się z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w T. przyjęto jako element stanu faktycznego niepodlegający ocenie, ponieważ w tym zakresie brak jest pytania i stanowiska.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

W wyniku przeprowadzonej analizy przedmiotowej sprawy stwierdzono, że interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2011 r. nr IBPP2/443-143/11/WN, wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach jest nieprawidłowa, dlatego też uzasadnione jest dokonanie jej zmiany. Zdaniem Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej:

* w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług przygotowania i sprzedaży posiłków na rzecz dzieci z Przedszkola i uczniów Zespołu Szkół Specjalnych oraz pracowników pedagogicznych szkoły Podstawowej w T. - jest prawidłowe,

* w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług przygotowania i sprzedaży posiłków dla pracowników niepedagogicznych Szkoły Podstawowej w T. - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług - zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jednocześnie art. 43 ust. 17 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., nadanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 136, poz. 798) - zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Stosownie do postanowienia § 2 ww. rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2011 r. - zwolnienie to może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:

1.

są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia

(§ 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.).

Należy również wskazać, iż jak wynika z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 7 tego załącznika wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

a.

jednostkami budżetowymi,

b.

samorządowymi zakładami budżetowymi,

c.

jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi,

* z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Obowiązujące od dnia 6 kwietnia 2011 r. ww. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. zawiera w § 7 ust. 1 pkt 1, łącznie z poz. 7 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia, regulację dotyczącą usług związanych z wyżywieniem w identycznym brzmieniu. Natomiast § 13 ust. 1 pkt 13 tego rozporządzenia stanowi odpowiednik ww. przepisu § 13 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cyt. ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Zgodnie z art. 67a ust. 4, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez szkoły funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających szkole zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówki szkolne na rzecz dzieci i młodzieży, spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast usługi wyżywienia świadczone przez stołówki szkolne dla pracowników pedagogicznych szkoły należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegającymi na ich żywieniu, mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej szkoły w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne, przy czym, jak już wskazano powyżej, ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez szkołę. W konsekwencji usługi te od dnia 1 lipca 2011 r. podlegają zwolnieniu od podatku do towarów i usług stosownie do § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 czerwca 2011 r. Natomiast na podstawie § 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. zwolnienie powyższe może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż - o ile stołówka działa na podstawie ww. przepisów ustawy o systemie oświaty - świadczone przez Wnioskodawcę usługi stołówkowe na rzecz pracowników pedagogicznych szkoły, które jak wskazano powyżej należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, od dnia 1 lipca 2011 r. są zwolnione od podatku od towarów i usług - na podstawie § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., zaś stosownie do § 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. zwolnienie to może być stosowane również do ww. usług wykonanych od dnia 1 stycznia 2011 r.

W przypadku zaś, gdy posiłki przygotowywane i sprzedawane są przez szkołę podstawową będącą jednostką budżetową, a nabywcą usługi jest inna jednostka budżetowa kupująca posiłki na rzecz swoich dzieci i młodzieży, tj. w przedmiotowej sprawie sprzedaż posiłków na rzecz dzieci Przedszkola i uczniów Zespołu Szkół Specjalnych, to do takiej sprzedaży ma zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. (a od 6 kwietnia 2011 r. na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi świadczone przez stołówkę szkolną na rzecz dzieci Przedszkola i uczniów Zespołu Szkół Specjalnych oraz pracowników pedagogicznych Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Natomiast świadczenie usług stołówkowych przez stołówkę szkolną na rzecz pracowników niepedagogicznych Wnioskodawcy nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku VAT, tj. 8% - pod warunkiem zakwalifikowania przedmiotowych usług jako związanych z wyżywieniem do grupowania PKWiU 56. Usługi te nie są bowiem usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Zatem w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług usług świadczonych przez stołówkę szkolną na rzecz niepedagogicznych pracowników szkoły stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Ponadto należy wyjaśnić, iż informację przedstawioną przez wnioskodawcę w piśmie z dnia 22 kwietnia 2011 r. dotyczącą sposobu rozliczania się z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w T. przyjęto jako element stanu faktycznego niepodlegający ocenie, ponieważ w tym zakresie brak jest pytania i stanowiska.

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną z dnia 10 maja 2011 r. nr IBPP2/443-143/11/WN, wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego mającego zastosowanie do zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację zmieniającą interpretację indywidualną. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 47 i 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl