PT8/033/19/WCX/11/PT-1126

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 września 2011 r. Ministerstwo Finansów PT8/033/19/WCX/11/PT-1126

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Minister Finansów, wobec stwierdzenia nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 27 kwietnia 2011 r. nr IBPP2/443-79/11/UH, wydanej, w imieniu Ministra Finansów, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach dla Wnioskodawcy, na wniosek z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.), uzupełniony pismem z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy usługi świadczone przez stołówkę szkolną w internacie dla wychowanków internatu i uczniów oraz pracowników szkoły powinny być, zgodnie z art. 43 ust. 1 poz. 26 ustawy o VAT, zwolnione od podatku VAT, zmienia ww. interpretację z urzędu, stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku:

* w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług usług świadczonych przez stołówkę szkolną w internacie dla wychowanków internatu, którzy są jednocześnie uczniami tej szkoły oraz pozostałych uczniów i pracowników pedagogicznych szkoły - jest prawidłowe,

* w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług usług świadczonych przez stołówkę szkolną w internacie dla pracowników niepedagogicznych szkoły - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wpłynął wniosek z dnia 10 grudnia 2010 r., uzupełniony pismem z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy usługi świadczone przez stołówkę szkolną w internacie dla wychowanków internatu oraz uczniów i pracowników szkoły powinny być, zgodnie z art. 43 ust. 1 poz. 26 ustawy o VAT, zwolnione od podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach działalności statutowej prowadzi internat dla młodzieży mieszkającej poza siedzibą szkoły. Internat jest integralną częścią Wnioskodawcy i zapewnia całodobową opiekę nad wychowankami. Wychowankowie internatu są zarazem uczniami szkoły. W internacie prowadzona jest stołówka, w której przygotowywane są posiłki dla wychowanków internatu oraz innych uczniów szkoły, a także dla pracowników szkoły. Stołówka nie wydaje posiłków osobom spoza szkoły.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca stwierdził, iż:

1.

Zgodnie z § 41 ust. 1 Statutu Wnioskodawca prowadzi internat dla młodzieży mieszkającej poza siedzibą szkoły. Stołówka szkolna jest integralną częścią internatu obsługiwaną finansowo przez komórkę księgową Wnioskodawcy ze środków budżetowych szkoły. Wpłaty za wyżywienie uczniów zgodnie z Uchwałą Rady Powiatu X Nr Y z dnia 4 lutego 2008 r. oraz § 41 ust. 5 Statutu Wnioskodawcy stanowią dochód Wnioskodawcy, który następnie przekazywany jest do organu prowadzącego, czyli Starostwa.

2.

Wysokość opłat za posiłki w stołówce szkolnej ustalona została przez Radę Powiatu X Uchwałą Y z dnia 4 lutego 2008 r.

3.

Opłata za wyżywienie w stołówce wnoszona jest przez uczniów w kasie Wnioskodawcy, bądź na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

4.

Wysokość naliczonej opłaty za wyżywienie osób korzystających ze stołówki naliczana jest według zasad określonych w Uchwale Rady Powiatu X Nr Y z dnia 4 lutego 2008 r. w cyklu miesięcznym.

5.

Internat nie jest odrębną jednostką budżetową lecz stanowi integralną część Wnioskodawcy.

6.

Działalność stołówkowa w internacie prowadzona jest na podstawie Statutu Wnioskodawcy.

7.

Zasady korzystania ze stołówek szkolnych oraz opłat za wyżywienie określone zostały w cytowanej wyżej Uchwale, oraz Statucie Wnioskodawcy. Statut Wnioskodawcy nie reguluje szczegółowych kwestii związanych ze sprzedażą posiłków dla uczniów i pracowników szkoły.

8.

Organem odpowiedzialnym za prowadzenie stołówki jest Wnioskodawca.

9.

Zgodnie z § 2 ust. 1 Statutu Wnioskodawcy szkoła jest publiczną placówką oświatową objętą systemem oświaty, zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt c, oraz ust. 7 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).

10.

Usługi stołówkowe są ściśle związane z edukacją młodzieży szkolącej się u Wnioskodawcy. Co najmniej od dnia 1 stycznia 2011 r. z posiłków w stołówce korzystają wyłącznie uczniowie szkoły.

11.

W celu zapewnienia procesu edukacji uczniów korzystających z internatu szkolnego niezbędne jest zapewnienie usług stołówkowych.

12.

Głównym celem usługi stołówkowej w szkole jest zapewnienie właściwego, całodobowego wyżywienia dla uczniów szkoły. Osiągany dochód z tytułu wydawanych dla uczniów posiłków przekazywany jest do organu prowadzącego, czyli Starostwa i nie stanowi "stricte" bezpośredniego dochodu Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (zmodyfikowane w ww. piśmie z dnia 14 kwietnia 2011 r.):

Czy usługi świadczone przez stołówkę szkolną w internacie dla wychowanków internatu i uczniów oraz pracowników szkoły powinny być zgodnie z art. 43 ust. 1 pozycja 26 ustawy zwolnione od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (zmodyfikowanym w ww. piśmie z dnia 14 kwietnia 2011 r.) usługi świadczone przez stołówkę szkolną w internacie dla wychowanków internatu oraz uczniów i pracowników szkoły zgodnie z art. 43 ust. 1 pozycja 26 ustawy, są zwolnione z podatku VAT.

W dniu 27 kwietnia 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając, na podstawie przepisu § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w imieniu Ministra Finansów - wydał interpretację indywidualną nr IBPP2/443-79/11/UH, w której uznał, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważył, iż w ww. piśmie z dnia 14 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego oraz zmodyfikował pytanie oraz swoje stanowisko w sprawie. Pismo Wnioskodawcy z dnia 14 kwietnia 2011 r. było konsekwencją wezwania organu podatkowego z dnia 7 kwietnia 2011 r. znak: IBPP2/443-79/11/UH do uzupełnienia przedmiotowego wniosku. Z tego względu zmiany wprowadzone ww. pismem organ podatkowy przyjął jako wersje ostateczne.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach przyjmując za punkt wyjścia zaistniały stan faktyczny opisany we wniosku o interpretację indywidualną oraz biorąc pod uwagę przepisy art. 2 pkt 6, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7, art. 8 ust. 1, art. 15 ust. 1 i 2, art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 26, art. 43 ust. 17 oraz art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), stwierdził, że zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych do niej.

Dalej Dyrektor Izby Skarbowej przywołał również art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), stwierdzając, że usługi kształcenia dzieci i młodzieży na gruncie ww. dyrektywy podlegają zwolnieniu od podatku w sytuacji gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.

Ponadto Dyrektor ww. Izby Skarbowej wskazał, iż jak wielokrotnie podnosił Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - zakres zwolnień przewidzianych w dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Dla przykładu organ podatkowy powołał wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV.

W dalszej części Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach przytoczył przepisy art. 67a ust. 1-4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Mając na uwadze powyższe przepisy Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że zwolnieniem od podatku VAT objęte są usługi ściśle związane z usługami świadczonymi przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Zdaniem organu podatkowego zapewnienie swoim uczniom wyżywienia w szkole jest realizacją zadań tej szkoły, do jakich została ona powołana, tj. dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Opiekuńcza funkcja nie obejmuje natomiast - zdaniem organu podatkowego - nauczycieli i innych pracowników szkoły.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołany stan prawny Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, iż usługi świadczone przez stołówkę szkolną w internacie dla jego wychowanków, którzy są jednocześnie uczniami tej szkoły oraz innych uczniów tej szkoły, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Szkoła bowiem jest publiczną placówką oświatową objętą systemem oświaty, zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt c, oraz ust. 7 ww. ustawy o systemie oświaty.

Ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta więc sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej, jednakże tylko na rzecz wychowanków internatu - uczniów tej szkoły oraz innych uczniów kształcących się w tej szkole, gdyż tylko w stosunku do tych uczniów szkoła pełni funkcje opiekuńcze i ma ona zapewnić im prawidłowy rozwój.

Natomiast pracownicy szkoły - zdaniem organu podatkowego - mają zapewnić prawidłową realizację tych zadań. Zatem funkcja opiekuńcza nie obejmuje pracowników szkoły.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi świadczone przez stołówkę szkolną w internacie dla wychowanków internatu oraz innych uczniów tej szkoły powinny być zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwolnione od podatku VAT, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał za prawidłowe.

Za nieprawidłowe natomiast organ podatkowy uznał stanowisko Wnioskodawcy, iż zwolnienie powyższe dotyczy również pracowników tej szkoły.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

W wyniku przeprowadzonej analizy przedmiotowej sprawy stwierdzono, że interpretacja indywidualna z dnia 27 kwietnia 2011 r. nr IBPP2/443-79/11/UH, wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach jest nieprawidłowa, dlatego też uzasadnione jest dokonanie jej zmiany. Zdaniem Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej:

* w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług usług świadczonych przez stołówkę szkolną w internacie dla wychowanków internatu, którzy są jednocześnie uczniami tej szkoły oraz pozostałych uczniów i pracowników pedagogicznych szkoły - jest prawidłowe,

* w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług usług świadczonych przez stołówkę szkolną w internacie dla pracowników niepedagogicznych szkoły - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano natomiast opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług - zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jednocześnie art. 43 ust. 17 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., nadanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 136, poz. 798) - zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Stosownie do postanowienia § 2 ww. rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2011 r. - zwolnienie to może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:

1.

są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia

(§ 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.).

Należy również wskazać, iż jak wynika z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 7 tego załącznika wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

kawy i herbaty (wraz z dodatkami),

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Obowiązujące od dnia 6 kwietnia 2011 r. ww. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. zawiera w § 7 ust. 1 pkt 1, łącznie z poz. 7 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia, regulację dotyczącą usług związanych z wyżywieniem w identycznym brzmieniu.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cyt. ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Zgodnie z art. 67a ust. 4, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez szkoły funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających szkole zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek szkolnych służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że usługi wyżywienia, świadczone na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez stołówki szkolne na rzecz dzieci i młodzieży, spełniają przesłanki do uznania tych czynności za zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast usługi wyżywienia świadczone, przez stołówki szkolne dla pracowników pedagogicznych szkoły należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegającymi na ich żywieniu, mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej szkoły w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne, przy czym, jak już wskazano powyżej, ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez szkołę. W konsekwencji usługi te od dnia 1 lipca 2011 r. podlegają zwolnieniu od podatku do towarów i usług stosownie do § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 czerwca 2011 r. Natomiast na podstawie § 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. zwolnienie powyższe może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi internat dla młodzieży mieszkającej poza siedzibą szkoły. Internat jest integralną częścią Wnioskodawcy i zapewnia całodobową opiekę nad wychowankami. Wychowankowie internatu są zarazem uczniami szkoły. W internacie prowadzona jest stołówka, w której przygotowywane są posiłki dla wychowanków internatu oraz innych uczniów szkoły, a także dla pracowników szkoły. Stołówka nie wydaje posiłków osobom spoza szkoły. Stołówka szkolna jest integralną częścią internatu obsługiwaną finansowo przez komórkę księgową Wnioskodawcy ze środków budżetowych szkoły. Wpłaty za wyżywienie uczniów zgodnie z Uchwałą Rady Powiatu X Nr Y z dnia 4 lutego 2008 r. oraz § 41 ust. 5 Statutu Wnioskodawcy stanowią dochód Wnioskodawcy, który następnie przekazywany jest do organu prowadzącego, czyli Starostwa.

Wysokość opłat za posiłki w stołówce szkolnej ustalona została przez Radę Powiatu X Uchwałą Nr Y z dnia 4 lutego 2008 r.

Opłata za wyżywienie w stołówce wnoszona jest przez uczniów w kasie Wnioskodawcy, bądź na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Wysokość naliczonej opłaty za wyżywienie osób korzystających ze stołówki naliczana jest według zasad określonych w Uchwale Rady Powiatu X Nr Y z dnia 4 lutego 2008 r. w cyklu miesięcznym.

Organem odpowiedzialnym za prowadzenie stołówki jest Wnioskodawca.

Zgodnie z § 2 ust. 1 Statutu Wnioskodawcy szkoła jest publiczną placówką oświatową objętą systemem oświaty, zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt c, oraz ust. 7 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).

Usługi stołówkowe są ściśle związane z edukacją młodzieży szkolącej się u Wnioskodawcy. Co najmniej od dnia 1 stycznia 2011 r. z posiłków w stołówce korzystają wyłącznie uczniowie szkoły.

W celu zapewnienia procesu edukacji uczniów korzystających z internatu szkolnego niezbędne jest zapewnienie usług stołówkowych.

Głównym celem usługi stołówkowej w szkole jest zapewnienie właściwego, całodobowego wyżywienia dla uczniów szkoły.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż - o ile stołówka działa na podstawie ww. przepisów ustawy o systemie oświaty - usługi stołówkowe świadczone na rzecz wychowanków internatu, którzy jednocześnie są uczniami szkoły oraz innych uczniów tej szkoły - jako usługi mieszczące się w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą - od dnia 1 stycznia 2011 r. korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast świadczone przez Wnioskodawcę usługi stołówkowe na rzecz pracowników pedagogicznych szkoły, które jak wskazano powyżej - należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą - od dnia 1 lipca 2011 r. są zwolnione od podatku od towarów i usług - na podstawie § 13 ust. 1 pkt 26 w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., zaś stosownie do § 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r. zwolnienie to może być stosowane również do ww. usług wykonanych od dnia 1 stycznia 2011 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi świadczone przez stołówkę szkolną w internacie dla wychowanków internatu, którzy są jednocześnie uczniami tej szkoły oraz pozostałych uczniów i pracowników pedagogicznych szkoły należało uznać za prawidłowe. Wskazać jednakże należy, że prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy wynika z innej podstawy prawnej niż przywołana przez Wnioskodawcę. Podstawę tę stanowią bowiem uregulowania art. 43 ust. 1 pkt 24 ww. ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 13 ust. 1 pkt 26 i ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. oraz § 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2011 r., a nie jak wskazał Wnioskodawca art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast świadczenie usług stołówkowych przez stołówkę szkolną w internacie na rzecz pracowników niepedagogicznych szkoły nie może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku VAT, tj. 8% - pod warunkiem zakwalifikowania przedmiotowych usług jako związanych z wyżywieniem do grupowania PKWiU 56. Usługi te nie są bowiem usługami ściśle związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Zatem w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług usług świadczonych przez stołówkę szkolną w internacie na rzecz niepedagogicznych pracowników szkoły stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Dodatkowo należy wyjaśnić, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w Rozdziale 1a Działu II ustawy - Ordynacja podatkowa - Interpretacje przepisów prawa podatkowego, w związku z czym przedłożone przez Wnioskodawcę załączniki nie były przedmiotem analizy przy wydawaniu niniejszej zmiany interpretacji indywidualnej.

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną z dnia 27 kwietnia 2011 r. nr IBPP2/443-79/11/UH, wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego mającego zastosowanie do zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację zmieniającą interpretację indywidualną. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 47 i 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl