PSUS/PPOI-443/345/05/MS - Czy sprzedaż towarów dokonywana systematycznie na podstawie zawartych umów, jest sprzedażą ciągłą i czy można w takiej sytuacji wystawiać jedną fakturę w terminie 7 dni od zakończenia miesiąca, w którym sprzedaż wystąpiła?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2005 r. Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu PSUS/PPOI-443/345/05/MS Czy sprzedaż towarów dokonywana systematycznie na podstawie zawartych umów, jest sprzedażą ciągłą i czy można w takiej sytuacji wystawiać jedną fakturę w terminie 7 dni od zakończenia miesiąca, w którym sprzedaż wystąpiła?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej możliwości wystawiania jednej faktury dokumentującej wiele dostaw dokonanych w ciągu jednego miesiąca dla jednego odbiorcy, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2005 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.

Spółdzielnia, będąc producentem wód mineralnych i napojów bezalkoholowych, podpisuje z kontrahentami umowy na dostawę swoich wyrobów, w których określane są szczegółowo obowiązki i uprawnienia stron kontraktu, w tym m.in. terminy dostaw (np. raz w tygodniu), minimalna wielkość zamówień i terminy rozliczeń finansowych. Wyroby gotowe wydawane są z magazynu na podstawie dokumentów WZ, do których wystawiane są faktury VAT.

Życzenia klientów (odbiorców), zwłaszcza sieci hoteli, idą dalej? chcieliby, aby fakturowanie odbywało się raz w miesiącu na podstawie zestawienia pobranych wyrobów (zestawienia dokumentów WZ).

Czy prowadzona na podstawie zawartych umów sprzedaż jest sprzedażą ciągłą, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów, wydanego na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, uprawniającą do wystawienia jednej faktury nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży?

Spółka uważa, że dokonywane dostawy, ze względu na ich stały, powtarzalny w dłuższym okresie czasu (trwały) i nieprzerwany charakter, posiadają znamiona sprzedaży o charakterze ciągłym.

Dlatego Spółdzielnia może, w oparciu o przepis § 13 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia, wystawiać dla danego odbiorcy tylko jedną fakturę w terminie do 7 dni od zakończenia miesiąca, w którym nastąpiło wydanie wyrobów.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, naczelną zasadą jest, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 1), a jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4). Od zasady tej wprowadzono wprawdzie wiele wyjątków, nie dotyczą one jednak dostawy dokonywanej przez Spółdzielnię.

Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), zwane dalej rozporządzeniem, określił szczegółowo zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania.

W myśl § 9 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym.

Wyrażenie "sprzedaż o charakterze ciągłym" nie zostało zdefiniowane ani przez ustawę, ani przez rozporządzenie. Przepis art. 2 pkt 22 ustawy określa jedynie, że ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży, rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Oznacza to, że także w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy, przy braku odmiennej definicji, sprzedaż oznaczać może także odpłatną dostawę towarów. Natomiast słowo ciągły, za słownikiem języka polskiego, znaczy: dziejący się, odbywający się, trwający stale, nieustannie; bezustanny, ustawiczny; stale się powtarzający, stały.

Biorąc jednak pod uwagę zapisy ustawy oraz kodeksu cywilnego należy wysunąć wniosek, że sprzedaż o charakterze ciągłym będzie dotyczyła wyłącznie usług wykonywanych w ramach długoterminowych umów zlecenia, gdzie poszczególne jednostkowe czynności składają się na całość umówionego świadczenia. I tylko w takiej sytuacji zastosowanie znajdzie przepis § 13 ust. 2 rozporządzenia, zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

Natomiast każde wydanie towaru, które prowadzi do przeniesienia prawa do dysponowania nim jak właściciel, stanowi samodzielną transakcję, dla której da się określić konkretny dzień dokonania sprzedaży i związany z tym moment powstania obowiązku podatkowego.

Jednakże z uwagi na fakt, iż niezależnie od tego, w którym dniu miesiąca wystąpił obowiązek podatkowy z tytułu wykonania opodatkowanych czynności, zobowiązanie podatkowe wynikające z tego obowiązku podatkowego powstaje w tej samej dacie. Wobec tego w stanie faktycznym przedstawionym przez Spółdzielnię dopuszczalne jest wystawienie jednej faktury zbiorczej, nie później jednak niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym dokonano dostaw towaru. Ważnym jest, aby faktura nie była wystawiona w miesiącu następnym.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl