PSUS/PPOI-443/237/05/AP - Pytanie dotyczy zaliczenia wartości sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług do tzw. struktury sprzedaży oraz obowiązku złożenia korekty deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 sierpnia 2005 r. Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu PSUS/PPOI-443/237/05/AP Pytanie dotyczy zaliczenia wartości sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług do tzw. struktury sprzedaży oraz obowiązku złożenia korekty deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2005 r., data wpływu 6 czerwca 2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zaliczenia wartości sprzedaży nie podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług do tzw. struktury sprzedaży jest prawidłowe,

natomiast w sprawie braku obowiązku złożenia korekty deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2005 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 18 sierpnia 2005 r., wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym przez wnioskodawcę, jak wynika ze statutu Spółdzielni, członek Spółdzielni może zostać wykluczony z grona członków, co w konsekwencji powoduje wygaśnięcie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu oraz umowy zawartej z członkiem Spółdzielni w sprawie korzystania z lokalu mieszkalnego. Były członek zajmuje lokal bez tytułu prawnego i do momentu opróżnienia lokalu obowiązany jest uiszczać co miesiąc odszkodowanie odpowiadające wysokości czynszu. W związku z powyższym, w 2004 roku Spółdzielnia zwróciła się do właściwego urzędu, z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji w sprawie kwalifikacji opłat czynszowych za zajmowany lokal mieszkalny bez tytułu prawnego. W odpowiedzi Spółdzielnia uzyskała informację, iż powyższe czynności korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i jako takie powinny być wykazywane w deklaracji dla podatku od towarów i usług. Po otrzymaniu informacji od Dyrektora Izby Skarbowej o nieprawidłowości powyższej interpretacji, w 2005 roku Spółdzielnia zwróciła się ponownie z zapytaniem. Zgodnie z postanowieniem wydanym Spółdzielni, w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, pobieranie odszkodowania (w wysokości odpowiadającej wysokości czynszu) za zajmowanie lokalu bez tytułu prawnego nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem i tym samym nie należy tej czynności ujmować w deklaracji VAT-7. Otrzymane odszkodowanie nie stanowi bowiem ekwiwalentu za świadczone usługi, a jest rekompensatą za niemożność pobierania pożytków.

W związku z powyższym stanem faktycznym, Spółdzielnia zwróciła się z kolejnym wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji zapytując, cyt.: "czy do obrotu całkowitego przyjętego do ustalania wskaźnika proporcji do częściowego odliczania podatku naliczonego należy również przyjmować wartość z tytułu czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług" oraz czy, w związku z tym, należy dokonać korekty deklaracji VAT-7 za okres, w którym Spółdzielnia wykazywała powyższe czynności jako sprzedaż zwolnioną.

Zdaniem Spółdzielni, proporcję określa się jako stosunek rocznego obrotu (sprzedaży netto opodatkowania) z tytułu czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego do całkowitego obrotu opodatkowanego powiększonego o obrót zwolniony oraz obrót nie podlegający opodatkowaniu. Ponadto, zdaniem Spółdzielni, nie należy dokonywać korekty deklaracji VAT-7, gdyż w powyższej sytuacji wskaźnik proporcji nie ulegnie zmianie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z przepisu art. 90 ust. 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa powyżej, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zatem w sytuacji, kiedy występuje podatek naliczony związany zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i nieopodatkowanymi, którego nie można przyporządkować bezpośrednio do jednej bądź drugiej kategorii czynności - podatnik może, zgodnie z brzmieniem art. 90 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, pomniejszyć kwotę podatku należnego o część kwoty podatku naliczonego obliczoną przy zastosowaniu proporcji opartej na strukturze sprzedaży, ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 3 wspomnianej ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z brzmieniem art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-7, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli kwota korekty nie przekroczy 0,01% kwoty podatku naliczonego podlegającej korekcie.

Zdaniem tut. organu, przy ustalaniu wartości czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, Spółdzielnia powinna uwzględnić otrzymany przychód (odszkodowanie za zajmowanie lokalu bez tytułu prawnego). Przychód ten powinien mieć wpływ na wysokość proporcji obliczanej zgodnie z przepisem art. 90 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

W ślad za powyższym, podatnik powinien dokonać korekt deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 za okresy, w których błędnie klasyfikowano wykonywane czynności.

Przepis art. 81 Ordynacji podatkowej stanowi, iż skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyny korekt.

Niniejsze postanowienie - na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa - wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia wniosku.

Interpretacji do ww. przepisów prawa podatkowego udzielono według stanu obowiązującego na dzień 31 maja 2005 r.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl