PSUS/PB-RI-PDP/423-389/P/63/07/MB/31791 - Elektroniczny certyfikat rezydencji.
Pismo z dnia 16 marca 2007 r. Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu PSUS/PB-RI-PDP/423-389/P/63/07/MB/31791 Elektroniczny certyfikat rezydencji.
"W związku z opisanym powyżej stanem faktycznym, wskazać należy, iż na mocy art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.
(...) Zgodnie z art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem, a na mocy art. 194 § 1 tej samej ustawy dokumenty urzędowe sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego organy władzy publicznej stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.
Certyfikat rezydencji, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych winien zatem spełniać następujące warunki:
z treści takiego dokumentu musi jednoznacznie wynikać, iż wymieniona w nim osoba ma siedzibę dla celów podatkowych na terytorium danego kraju, oraz
zaświadczenie takie musi zostać wystawione przez właściwy organ administracji podatkowej.
Płatnik, na którym spoczywa obowiązek potrącenia podatku od dochodu osiąganego przez nierezydenta w prawidłowej wysokości, powinien żądać od podatnika dokumentu oryginalnego gdyż w świetle wyżej przywołanego art. 180 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa do celów podatkowych za dowód uznać można wyłącznie oryginalny dokument. W przypadku przedłożenia przez podatnika kopii lub kserokopii dokumentu konieczne jest zatem okazanie oryginału w celu potwierdzenia jej zgodności z oryginalnym dokumentem.
Ponadto obcojęzyczne dokumenty, bez ich urzędowego przetłumaczenia na język polski, w świetle wspomnianego art. 180 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, nie mogą zostać uznane za dowód w sprawie, ponieważ wobec przytoczonych powyżej przepisów ustawy o języku polskim oraz Konstytucji RP posługiwanie się nimi w postępowaniu prowadzonym przez organ administracji publicznej jest sprzeczne z prawem.
(...) Dokument będący w posiadaniu Wnioskodawcy, nie zawierający nazwiska i podpisu osoby uprawnionej do poświadczenia zawartych w nim faktów, otrzymany w trybie elektronicznym - nie jest wystarczającym dla udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych (...).
Ze stanowiskiem Spółki, iż "otrzymany dokument jak również inne dokumenty otrzymane w trybie elektronicznym spełniają wymagania określone w art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych" zgodzić się można pod warunkiem, iż dokument taki podpisany będzie podpisem elektronicznym, o którym mowa w ustawie z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2001 r. Nr 130, poz. 1450 ze zm.), tylko bowiem w takim przypadku, zgodnie z art. 5 ust. 2 tejże ustawy, dane w postaci elektronicznej są równoważne pod względem skutków prawnych dokumentom opatrzonym podpisami własnoręcznymi, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej. (...)"