PSUS/PB-RI-PDP/423/2/P/05/KL - Wydatki na druk i bezpłatne rozprowadzanie katalogów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 marca 2006 r. Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu PSUS/PB-RI-PDP/423/2/P/05/KL Wydatki na druk i bezpłatne rozprowadzanie katalogów.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 14.12.2005 r., który wpłynął do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu w dniu 09.01.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, tj. w odpowiedzi na pytanie, czy wydatki na druk i bezpłatne rozprowadzanie katalogów stanowi w całości koszt uzyskania przychodów niezwiązany z reklamą, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.12.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, który pismem z dnia 05.01.2006 r. Nr PDPD/423-43/189724/05 został przekazany do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu (data wpływu 09.01.2006 r.).

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.

a. Stan faktyczny

Wnioskodawca, chcąc poinformować klientów o sprzedawanych towarach, przekazuje im nieodpłatnie katalogi produktowe wraz z cennikiem oraz informacją o sposobie zamówienia.

Informacja o możliwości bezpłatnego zamówienia katalogu Spółki znajduje się wyłącznie na stronie internetowej Spółki - www.....pl, a katalogi zamawiane są przez klientów telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Katalog Spółki zawiera wyłącznie informacje, takie jak:

* sprzedawane produkty wraz ze zdjęciami oraz ich właściwości i zastosowanie,

* ceny poszczególnych produktów,

* dane adresowe i kontaktowe sprzedawcy,

* informacje o sposobie zamówienia wraz z regulaminem sprzedaży.

W katalogu Spółki nie występują elementy wartościujące, tj. elementy zalecania, czy też zachwalania produktów, a także porównania ich do produktów konkurencji. Na stronie pierwszej katalogu znajduje się jedynie hasło używane na pierwszej stronie wszystkich katalogów całego koncernu międzynarodowego... - "Wysoka jakość w konkurencyjnej cenie".

Celem Wnioskodawcy jest poprzez rozprowadzanie katalogów dostarczenie klientom wyczerpującej i aktualnej informacji o bieżącej ofercie asortymentowej oraz cenie i sposobie nabycia produktów.

a. Pytanie Podatnika

Czy wydatki na druk i bezpłatne rozprowadzanie katalogów Spółki stanowią w całości koszty uzyskania przychodów niezwiązane z reklamą?

a. Stanowisko Podatnika

Zdaniem Spółki katalogi Spółki mają dostarczać klientom wyczerpującą i aktualną informację o bieżącej ofercie asortymentowej oraz cenie i sposobie nabycia produktów.

Katalogi Spółki zawierają wyłącznie informacje, takie jak:

* sprzedawane produkty wraz ze zdjęciami oraz ich właściwości i zastosowanie,

* ceny poszczególnych produktów,

* dane adresowe i kontaktowe sprzedawcy,

* informacje o sposobie zamówienia wraz z regulaminem sprzedaży.

W katalogu Spółki nie występuje element zalecania, czy też zachwalania produktów, a także porównywania ich do produktów konkurencji.

Zdaniem podatnika samo hasło używane na pierwszej stronie wszystkich katalogów całego koncernu międzynarodowego... - "Wysoka jakość w konkurencyjnej cenie" nie powoduje, że katalog traci charakter informacyjny, gdyż niewątpliwie cała jego treść nie zawiera w sobie elementów reklamowych.

W związku z powyższym wydatki na druk i bezpłatne rozprowadzanie katalogów Spółki są w całości kosztami uzyskania przychodów niezwiązanymi z reklamą.

Stosownie do treści przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Jednocześnie w art. 16 ust. 1 ustawy brak jest przepisu, który ograniczałby zaliczenie w koszty uzyskania przychodów tego rodzaju wydatków.

Zgodnie z przepisem art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztem uzyskania przychodów są poniesione wydatki na reprezentację i reklamę w wysokości nieprzekraczającej 0,25% przychodów uzyskanych w roku podatkowym, o ile reklama nie jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Natomiast wydatki związane z reklamą prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób są kosztem uzyskania przychodów w pełnej wysokości.

W związku z powyższym w przypadku uznania druku i bezpłatnego rozprowadzania katalogów Spółki za szczególny rodzaj działalności reklamowej - z zastrzeżeniem, że podatnik, jak wcześniej wykazał, nie podziela tego stanowiska - należy uznać, że ma ona niewątpliwie charakter publiczny, z uwagi na miejsce - stronę internetową: www.....pl, w którym wysłanie katalogu jest oferowane.

Ponieważ ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "reklama prowadzona publicznie w inny sposób", należy posłużyć się wykładnią językową. O publicznym charakterze reklamy można mówić wówczas, gdy działanie to występuje w miejscu dostępnym dla wszystkich, oficjalnie, jawnie, jest skierowane do anonimowego odbiorcy, a do tego rodzaju działania można zaliczyć działania poprzez Internet.

Powyższe stanowisko potwierdziło także Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 23 stycznia 1997 r., nr PO 4/BA-722-776/96, w którym stwierdzono, iż:

"Przechodząc do kwestii oceny, czy koszty związane z rozsyłaniem katalogów (w tym ich wartość) do osób, które odpowiedziały na ogłoszenia prasowe, stanowią koszty reklamy skierowanej do indywidualnie oznaczonej osoby, czy też reklamy prowadzonej w sposób publiczny, trzeba stwierdzić, iż w takim przypadku rozsyłanie katalogów i materiałów informacyjnych jest kontynuacją reklamy publicznej. Oznacza to, iż koszty związane z zakupem oraz rozprowadzeniem tych materiałów stanowią koszty reklamy publicznej, a zatem są kosztem uzyskania przychodów w pełnej wysokości".

W związku z tym, że Internet - także zgodnie z prawem prasowym - stanowi "środek masowego przekazu", należy uznać, że wydatki na druk oraz bezpłatne rozprowadzanie katalogów Spółki stanowią w całości koszty uzyskania przychodów, a na kwalifikację podatkową wydatków ma wpływ to, iż informacja o możliwości zamówienia katalogu znajduje się wyłącznie na stronie internetowej, a katalogi zamawiane są przez klientów telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Ocena prawna stanowiska pytającego

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika, wyjaśniam:

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity w Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...). Zatem warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest wykazanie związku pomiędzy poniesionym wydatkiem a możliwością uzyskania przychodu.

W opisanej przez wnioskodawcę sytuacji istotne znaczenie ma odróżnienie reklamy od informacji handlowej, która, co do zasady, stanowi koszt uzyskania przychodów w pełnej kwocie.

W związku z tym, że przepisy ustaw podatkowych nie zawierają definicji pojęć reklamy i informacji handlowej przy ich interpretacji, należy posiłkować się w pierwszej kolejności wykładnią językową. Zgodnie z definicją Słownika języka polskiego PWN (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. Warszawa 2003) reklama to: "rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu; także środki służące do tego celu, np. plakaty, ogłoszenia w prasie, radiu i telewizji".

"Informacja" natomiast, zgodnie ze Słownikiem języka polskiego to dane dotyczące określonej rzeczy, fakty, na których można się oprzeć, określony stan rzeczy. Jej funkcją jest przede wszystkim przedstawienie rzeczy (towarów, firmy), tak jak się one faktycznie, rzeczywiście, w istocie swojej mają.

Informacja, w przeciwieństwie do reklamy, jest pozbawiona wszelkich elementów zachęty do kupna, aprobaty opisywanego towaru, firmy, chwalenia czegoś lub kogoś. Prostą ulotkę podającą ceny towarów oraz adresy sklepów, w których można nabyć oferowany towar za oferowaną cenę, można uznać za ulotkę informacyjną. Jeżeli zawiera ona jednak elementy wartościujące (oceniające), zachęcające w jakikolwiek sposób - treściowo lub graficznie - do zakupów tych towarów, będzie miała charakter reklamowy. Zwrócić przy tym jednak należy uwagę, że informacja stanowi niezbędny element reklamowy. Zatem czy mamy do czynienia z reklamą, czy też informacją decyduje treść informacji oraz sposób (forma) i miejsce jej prezentacji. Jedynie w bardzo ograniczonym zakresie informacja handlowa nie będzie przybierać formy reklamy. Sposób prezentacji informacji wzbogaconej o materiał zdjęciowy może zdecydować o jej reklamowym charakterze, wykraczającym poza ramy "czystej" informacji.

W związku z powyższym, odpowiadając na pytanie Spółki, czy wydatki na druk i bezpłatne rozprowadzanie katalogów Spółki stanowią w całości koszty uzyskania przychodów niezwiązane z reklamą, na podstawie stanu faktycznego należy stwierdzić, iż katalogi wydawane przez Spółkę prócz treści informujących zawierają także elementy charakterystyczne dla reklamy w formie zdjęć poszczególnych towarów, ich właściwości, a także ich zastosowania. W związku z tym wydatki na druk i bezpłatne rozprowadzanie nie stanowią w całości kosztu uzyskania przychodów niezwiązanych z reklamą, lecz należy je zakwalifikować jako koszty reprezentacji i reklamy.

Ponadto nadmieniam, iż w trakcie rozpatrywania wniosku o udzielenie interpretacji na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 6 poz. 80 ze zm.) nie podlegają badaniu dokumenty źródłowe przedłożone przez wnioskodawcę, a jedynie opis stanu faktycznego przedstawiony we wniosku, zgodnie z przepisem art. 14a § 2 wyżej cytowanej ustawy.

Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów, należy stwierdzić, że stanowisko podatnika w zakresie pytania, czy wydatki na druk i bezpłatne rozprowadzanie katalogów stanowi w całości koszt uzyskania przychodów niezwiązany z reklamą, jest nieprawidłowe.

Odnośnie pytania, czy dla kwalifikacji podatkowej wydatków na druk i bezpłatne rozprowadzanie katalogów Spółki ma znaczenie to, iż informacja o możliwości zamówienia katalogu znajduje się wyłącznie na stronie internetowej, a katalogi zamawiane są przez klientów telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej, organ podatkowy ustosunkuje się w odrębnym postanowieniu.

Postanowienie niniejsze - na podstawie art. 143 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl