PSUS/PB-R I-PDP/423/334/P/05/MD - Czy przychody uzyskane z tytułu bonusów otrzymanych od klientów za zakup środków trwałych przeznaczonych do produkcji wyrobów objętych zezwoleniem na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej można zakwalifikować do działalności objętej zezwoleniem, która jest określona w zezwoleniu oraz czy przychody uzyskane z tytułu bonusów otrzymanych od klientów, usatysfakcjonowanych jakością i bezusterkowością zakupionych wyrobów objętych zezwoleniem podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 grudnia 2005 r. Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu PSUS/PB-R I-PDP/423/334/P/05/MD Czy przychody uzyskane z tytułu bonusów otrzymanych od klientów za zakup środków trwałych przeznaczonych do produkcji wyrobów objętych zezwoleniem na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej można zakwalifikować do działalności objętej zezwoleniem, która jest określona w zezwoleniu oraz czy przychody uzyskane z tytułu bonusów otrzymanych od klientów, usatysfakcjonowanych jakością i bezusterkowością zakupionych wyrobów objętych zezwoleniem podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2005 r., który wpłynął do tutejszego Urzędu w dniu 23 września 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej uznania za przychody ze źródła dochodów zwolnionego od podatku dochodowego od osób prawnych przychodów wynikających z bonusów otrzymanych od klientów w związku z działalnością na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2005 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

1.

Stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie:

a.

stan faktyczny:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2005 r. prowadzi działalność gospodarczą na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, rozumianą jako działalność produkcyjna, handlowa, usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych, na podstawie uzyskanego zezwolenia nr 149 z dnia 3 lutego 2004 r.

Szczegółowym przedmiotem działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu Spółki jest m.in. produkcja wyrobów gumowych, wyrobów z tworzyw sztucznych, elektrycznych silników i transformatorów, aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej, przyrządów pomiarowych, kontrolnych i badawczych, nawigacyjnych oraz produkcja części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (według klasyfikacji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego).

Oprócz kosztów poniesionych i przychodów uzyskanych z działalności bezpośrednio określonej w zezwoleniu, Spółka ponosi szereg kosztów i uzyskuje szereg przychodów związanych z tą działalnością, tj. przychodów i kosztów operacyjnych oraz przychodów i kosztów finansowych. W związku z powyższym podczas ustalania wyniku podatkowego powstało szereg wątpliwości dotyczących klasyfikacji przychodów i kosztów do działalności zwolnionej, która jest określona w zezwoleniu oraz do działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym Spółka wnosi o rozstrzygnięcie, czy przychody lub koszty powstałe z wymienionych we wniosku źródeł powinny zostać zakwalifikowane do działalności strefowej, podlegającej zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy zezwolenia na prowadzenie działalności w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

Odnośnie dwunastej poruszonej przez Spółkę kwestii, Wnioskodawca wyjaśnia, że w związku ze specyfiką produkcji Spółka na zlecenie klienta zakupiła środki trwałe (maszyny i formy) przeznaczone do produkcji wyrobów objętych zezwoleniem w ramach prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej. W związku z zakupem wyżej wymienionych środków trwałych Spółka otrzymała bonus od klienta.

Ponadto w związku z zadowoleniem klientów z jakości wyrobów wytworzonych w ramach działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu Spółka otrzymuje od klientów bonusy pieniężne.

b.

pytanie Wnioskodawcy:

Wnioskodawca wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy cyt. "przychody uzyskane z tytułu bonusów otrzymanych od klientów za zakup środków trwałych przeznaczonych do produkcji wyrobów objętych zezwoleniem można zakwalifikować do działalności objętej zezwoleniem, która jest określona w zezwoleniu oraz czy przychody uzyskane z tytułu bonusów otrzymanych od klientów, usatysfakcjonowanych jakością i bezusterkowością zakupionych wyrobów objętych zezwoleniem podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych?".

c.

stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy przychód Spółki w postaci bonusów pieniężnych otrzymywanych od klientów za zakup środków trwałych przeznaczonych do produkcji wyrobów objętych zezwoleniem jest formą finansowego wsparcia otrzymywanego od kontrahenta.

Przychód ten, podobnie jak przychód Spółki w postaci bonusów otrzymywanych od klientów za wysoką jakość i bezusterkowość wyrobów, których produkcja jest objęta zezwoleniem, bezpośrednio wiąże się z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz wpływa na dochód wolny od podatku z działalności prowadzonej na podstawie zezwolenia, zatem powinien być zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.

Bonusy otrzymywane od klientów, usatysfakcjonowanych jakością i bezusterkowością są bezpośrednio jednym z elementów wynagrodzenia Spółki z tytułu umowy sprzedaży produktów.

Wnioskodawca przytacza na potwierdzenie powyższego pismo Urzędu Skarbowego w Tychach z dnia 29 września 2003 r. o sygnaturze US.PD/OP/415/17/2003 (załącznik nr 7 do wniosku), w którym stwierdzono, iż dochód zwolniony z podatku dochodowego z działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej kształtują przychody będące bezpośrednim wynikiem tej działalności gospodarczej jak i przychody będące efektem ubocznym tej działalności.

1.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy:

Odpowiadając na pytanie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W doktrynie i orzecznictwie podatkowym ukształtował się pogląd, że zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych podlega nie tylko dochód z działalności gospodarczej objętej zezwoleniem na jej prowadzenie w specjalnej strefie ekonomicznej, ale również dochód z działalności pomocniczej niezbędnej do realizacji działalności objętej zwolnieniem.

Wobec powyższego odnosząc się do kwestii uzyskiwanych przez Spółkę przychodów wynikających z bonusów otrzymanych od klientów w związku z działalnością na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - bądź to za zakup środków trwałych przeznaczonych do produkcji wyrobów objętych ww. zezwoleniem, bądź z tytułu usatysfakcjonowania klientów z jakości wyrobów - tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, że przychody te nie stanowią przychodów z działalności objętej zezwoleniem ani z ww. niezbędnej działalności pomocniczej w stosunku do niej, lecz są przychodami o charakterze ubocznym, a ich osiąganie wpływa jedynie na zmaksymalizowanie osiąganych przez Spółkę łącznych przychodów z prowadzonej działalności przez dodatkowe świadczenia ze strony klientów, które jak wynika z treści wniosku nie mają charakteru obowiązkowego składnika wynagrodzenia za otrzymane wyroby właśnie z uwagi na użyte pojęcie "bonusów". Przychody te zatem nie korzystają ze zwolnienia, lecz podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów, należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawcę w zakresie uznania za przychody ze źródła dochodów zwolnionego od podatku dochodowego od osób prawnych przychodów wynikających z bonusów otrzymanych od klientów w związku z działalnością na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest nieprawidłowe.

Postanowienie niniejsze - na podstawie art. 143 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl