PPP3/443-286/10-2/MG - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Pismo z dnia 1 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie PPP3/443-286/10-2/MG Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2009 r. (data wpływu 22 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych w tym jednostek samorządu terytorialnego o celach niezarobkowych. Celem Stowarzyszenia jako LGD są działania wpływające na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, sprawniejsze wykorzystanie potencjału rozwojowego terenów wiejskich, poprawę ich konkurencyjności jako miejsca zamieszkania i prowadzenia działalności ekonomicznej przez mieszkańców tych terenów oraz potencjalnych przedsiębiorców, a także aktywizację oraz współpracę lokalnych środowisk.
Stowarzyszenie LGD działa na podstawie przepisów:
Ustawy z 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.),
Ustawy z 7 marca 2007 r. o wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. UE L 277 z 21.10.2005 str. 1),
Statutu Stowarzyszenia
Umowa nr "X" o przyznaniu pomocy na " Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 przez Samorząd Województwa.
W ramach projektu "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", Lokalna Grupa Działania opiera się na dwóch głównych celach. Pierwszym jest zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy LGD, uwzględniając koszty związane z administracją LGD. Rezultatem powyższego celu było m.in. zatrudnienie osób w biurze LGD, wynajem pomieszczeń, koszt mediów, usług telekomunikacyjnych i dostępu do internetu, koszty zakupu wyposażenia biura, sprzętu komputerowego, prowadzenie rachunku bankowego, zakup materiałów biurowych.
Drugi cel związany z nabywaniem umiejętności i aktywizacją, który związany jest z funkcjonowaniem LGD był realizowany poprzez:
informowanie o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD,
szkolenie pracowników LGD, członków Zarządu oraz organu decyzyjnego LGD,
prowadzenie spotkań aktywizujących społeczność lokalną, realizacją LSR oraz działań LGD.
Działania LGD są działaniami nierynkowymi, które co do zasady oferowane były i będą bezpłatnie beneficjentom ostatecznym.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z realizacją projektu "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Stowarzyszeniu Lokalna Grupa Działania przysługuje w 2009 r. prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji ww. projektu i zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stanowisko Wnioskodawcy:
W związku z realizacją projektu "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania nabywanie umiejętności i aktywizacja" objęte PROW na lata 2007-2013. Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (określonych w art. 5 ustawy), zatem nie została spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, określone w art. 86 ust. 1 ustawy. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie, gdy spełnione są dwa warunki-beneficjent jest podatnikiem VAT, zakupione przez beneficjenta towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Przy zaprezentowanym stanie faktycznym powyższe warunki nie są spełnione. W związku z powyższym Stowarzyszenie LGD nie jest uprawniona na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, służących realizacji projektu, tym samym, zgodnie z powołaną zasadą podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska Wnioskodawcy wynika, iż Stowarzyszenie w ramach projektu "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", Lokalna Grupa Działania opiera się na dwóch głównych celach. Pierwszym jest zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy LGD, uwzględniając koszty związane z administracją LGD. Rezultatem powyższego celu było m.in. zatrudnienie osób w biurze LGD, wynajem pomieszczeń, koszt mediów, usług telekomunikacyjnych i dostępu do internetu, koszty zakupu wyposażenia biura, sprzętu komputerowego, prowadzenie rachunku bankowego, zakup materiałów biurowych.
Drugi cel związany z nabywaniem umiejętności i aktywizacją, który związany jest z funkcjonowaniem LGD był realizowany poprzez:
informowanie o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD,
szkolenie pracowników LGD, członków Zarządu oraz organu decyzyjnego LGD,
prowadzenie spotkań aktywizujących społeczność lokalną, realizacją LSR oraz działań LGD.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (określonych w art. 5 ustawy). Natomiast działania oferowane były i będą bezpłatnie beneficjentom ostatecznym.
Reasumując przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i stanowiska Wnioskodawcy oraz w oparciu o powołane przepisy prawna należy uznać, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, z uwagi na brak związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi.
Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.