PP5-810-173/2002/JB - Rozszerzenie zakresu zwrotu różnicy podatku od towarów i usług dla sprzedawców oleju napędowego w zamian za bony paliwowe przy rozliczeniach za wrzesień 2002 r.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 listopada 2002 r. Ministerstwo Finansów PP5-810-173/2002/JB Rozszerzenie zakresu zwrotu różnicy podatku od towarów i usług dla sprzedawców oleju napędowego w zamian za bony paliwowe przy rozliczeniach za wrzesień 2002 r.

W związku z pismem z dnia 28 października br. zawierającym prośbę o zajęcie stanowiska w sprawie stosowania przepisu art. 21 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia, co następuje:

Wyjaśnienia udzielone pismem Ministerstwa Finansów z dnia 10 października 2002 r. znak PP5-810-157/2002/JB/1197 dotyczyły interpretacji przepisu art. 21 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), który ma odmienny charakter niż ust. 5a tego artykułu. Przepis ust. 5a, wprowadzony ustawą z dnia 30 sierpnia 2002 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 153, poz. 1272), daje podstawę urzędom skarbowym do rozszerzania zakresu zwrotu różnicy podatku (w przypadkach gdy nie ma żadnych rokowań, aby rozliczenie tej nadwyżki w trybie ust. 1, 2 lub 3 nastąpiło w najbliższych 6 miesiącach) na całość lub część nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, jeżeli wysokość tej nadwyżki wynika ze specyfiki prowadzonej działalności, związanej z wykonywaniem różnych czynności nałożonych przepisami ustaw. Dotyczy to również takiej specyfiki działalności, jaką jest sprzedaż oleju napędowego w zamian za bony paliwowe. Ponieważ przepis ten wszedł w życie z dniem 1 października br., może więc być on stosowany już przy rozliczeniu za miesiąc wrzesień br.

Należy przy tym pamiętać, że przepis ten nie zwalnia urzędów skarbowych od analizy zasadności wykazanych kwot do zwrotu, nie tylko pod kątem analizy specyfiki działalności i możliwości odzyskania ww. kwot w inny sposób, ale też pod kątem analizy wykazanego do odliczenia podatku naliczonego oraz prawidłowości wykazanego podatku należnego.

Opublikowano: RPP 2003/2/47