PP5-810-169/2002/JB - Rozszerzenie zakresu zwrotów w różnicy podatku VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 października 2002 r. Ministerstwo Finansów PP5-810-169/2002/JB Rozszerzenie zakresu zwrotów w różnicy podatku VAT.

Na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, uprzejmie wyjaśniam:

Przepis art. 21 ust. 5a ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), wprowadzony ustawą z dnia 30 sierpnia 2002 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 153, poz. 1272), wszedł w życie z dniem 1 października 2002 r., i od tego dnia daje podstawę urzędom skarbowym do rozszerzania zakresu zwrotów różnicy podatku (w przypadkach gdy nie ma żadnych rokowań, aby rozliczenie tej nadwyżki w trybie ust. 1, 2 lub 3 nastąpiło w najbliższych 6 miesiącach) na całość lub część nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, jeżeli wysokość tej nadwyżki wynika ze specyfiki prowadzonej działalności, związanej z wykonywaniem różnych czynności nałożonych przepisami ustaw. Przepis ten zatem może być już stosowany w stosunku do deklaracji złożonych za wrzesień 2002 r. Zaznaczam przy tym, że dotyczy to również takiej specyfiki działalności, jaką jest sprzedaż oleju napędowego w zamian za bony paliwowe, o której mowa w art. 40a ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

Jednocześnie wyjaśniam, że kwotę podatku naliczonego stanowi również kwota podatku niezwrócona w poprzednich okresach i przeniesiona zgodnie z obowiązującymi przepisami do rozliczenia w danym okresie. Jeżeli więc w rozliczeniu za miesiąc wrzesień czy październik znalazły się kwoty z przeniesienia z poprzedniej deklaracji, będące wynikiem ww. specyfiki prowadzonej działalności, to od 1 października 2002 r. przepis o możliwości bezpośredniego zwrotu ma do nich zastosowanie.

Należy przy tym pamiętać, że przepis ten nie zwalnia urzędów skarbowych od analizy zasadności wykazanych kwot do zwrotu, nie tylko pod kątem analizy specyfiki działalności i możliwości odzyskania ww. kwot w inny sposób, ale też pod kątem analizy wykazanego do odliczenia podatku naliczonego oraz prawidłowości wykazanego podatku należnego.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2002/6/17