PP4-8168/77/2001/HB - (bez tytułu).

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 października 2001 r. Ministerstwo Finansów PP4-8168/77/2001/HB (bez tytułu).

W ostatnim okresie daje się zauważyć wzrost importu tzw. biopaliwa głównie z Czech i Słowacji. Wspomniane biopaliwo jest mieszaniną zawierającą około 67% oleju napędowego i około 33% metyloestru oleju rzepakowego i wykorzystywane jest jako paliwo silnikowe.

Powyższa mieszanina, zgodnie z Ogólnymi Regułami Interpretacji Nomenklatury Scalonej, klasyfikowana jest przy imporcie do kodu PCN 3824 90 95 0 Taryfy celnej, obejmującego pozostałe produkty przemysłu chemicznego. Taka klasyfikacja uniemożliwia opodatkowanie importu mieszaniny w skład której wchodzi mniej niż 70% oleju napędowego.

W przypadku gdy w składzie tej mieszaniny jest nie mniej niż 70% oleju napędowego jest ona klasyfikowana do kodu PCN 2710 Taryfy celnej, obejmującego oleje napędowe do silników i tym samym jej import jest opodatkowany podatkiem akcyzowym. Produktów zawierających w masie mniej niż 70% olejów pochodzących z ropy naftowej albo olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych podana pozycja PCN - nie obejmuje.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 54 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.), do celów poboru podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego w okresie do dnia 31 grudnia 2002 r. stosuje się klasyfikacje statystyczne obowiązujące przed dniem 1 lipca 1997 r., tzn. Systematyczny Wykaz Wyrobów i Polską Scaloną Nomenklaturę Towarową Handlu Zagranicznego.

Zgodnie z poz. 1 załącznika nr 6 do w/w ustawy podatkiem akcyzowym objęte są wyroby klasyfikowane do grupy SWW 024 Produkty naftowe i syntetyczne paliwa płynne. Należy zaznaczyć, iż paliwa silnikowe nie są klasyfikowane w innej grupie, niż grupa SWW 024.

W związku z powyższym, wprowadzenie do krajowego obrotu i wykorzystanie do celów napędowych mieszaniny oleju napędowego i metyloestru oleju rzepakowego należy opodatkować podatkiem akcyzowym w wysokości takiej jak dla oleju napędowego.

Podstawą do zastosowania podatku jest przepis § 19 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 199, poz. 1259 ze zm.), zgodnie z którym podatnikami podatku akcyzowego są również osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby prawne dokonujące sprzedaży wyrobów akcyzowych podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, od których nie zapłacono podatku.

Również, w myśl przepisów wynikających z § 19 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia, podatnikami podatku akcyzowego są osoby fizyczne lub prawne, bądź jednostki organizacyjne wytwarzające paliwa w drodze mieszania lub przeklasyfikowania produktów naftowych. Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2000 r., w przypadku sprzedaży paliw silnikowych wytwarzanych w drodze mieszania obowiązują stawki podatku akcyzowego określone dla paliw silnikowych w załączniku nr 1 do w/w rozporządzenia.

Ponadto trzeba zaznaczyć, iż w przypadku wprowadzenia do obrotu tej mieszaniny jako oleju napędowego, warunkiem koniecznym jest aby spełniała ona wymagania dla olejów napędowych, określone w polskiej normie PN-EN 590 wprowadzonej do obowiązkowego stosowania rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 14 września 1999 r. w sprawie obowiązku stosowania niektórych Polskich Norm (Dz. U. Nr 80, poz. 911).

Równocześnie informuję, że doniesienia prasowe mówiące o sklasyfikowaniu mieszaniny estrów metylowych kwasów tłuszczowych otrzymywanych z oleju rzepakowego estryfikowanego alkoholem wg. SWW w zakresie grupowania 1244-98 "Mieszaniny związków organicznych" świadczą jedynie o tym, iż komponent ten dodawany do oleju napędowego jest klasyfikowany do związków organicznych.

Opublikowano: Dor.Podat. 2001/11/53