PP4-810-592-a/05/TZ/1350 - Jakie są obowiązki rejestracyjne podatników dokonujących transakcji wewnątrzwspólnotowych?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 sierpnia 2005 r. Ministerstwo Finansów PP4-810-592-a/05/TZ/1350 Jakie są obowiązki rejestracyjne podatników dokonujących transakcji wewnątrzwspólnotowych?

Pisma nr PP4-810-592-a/05/TZ/1350 z dnia 21 sierpnia 2005 r. dot. obowiązków rejestracyjnych podatników dokonujących transakcji wewnątrzwspólnotowych, Ministerstwo Finansów niniejszym przekazuje treść ww. pisma.

"W sytuacji, gdy podmiot nie zarejestrowany dla celów wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów dokona dostawy towarów do podmiotu zarejestrowanego dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych w innym państwie członkowskim, należy wówczas co do zasady uznać, że transakcja ta jest transakcją krajową, bez prawa do zastosowania stawki 0%.

W przypadku, gdy podatnik był zarejestrowany dla celów wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów lub dla nabycia usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 cytowanej ustawy i dokonał wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bez uprzedniego zgłoszenia zamiaru dokonania takich transakcji, wówczas urząd skarbowy powinien wezwać podatnika do złożenia aktualizacji zgłoszenia na formularzu VAT-R/UE. W sytuacji, gdy podatnik dokona aktualizacji zgłoszenia (VAT-R/UE) w zakresie wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, należy uznać, iż są spełnione warunki z art. 13 ust. 6 ww. ustawy, gdyż w momencie dostawy podatnik był zarejestrowany dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych i tylko nie zaznaczył odpowiedniej pozycji w formularzu VAT-R/UE. Natomiast w przypadku, gdy podatnik nie był w ogóle zarejestrowany dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych i dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej towarów przy zastosowaniu stawki 0%, należy wówczas bezwzględnie uznać, że podatnik nie miał prawa do zastosowania tej preferencyjnej stawki.

W sytuacji, gdy podatnik podatku od towarów i usług nie zarejestrowany jako podatnik VAT UE dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, należy wówczas uznać, że transakcja ta pomimo braku rejestracji jest uznana za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W takim przypadku system powinien umożliwić zatwierdzenie informacji podsumowującej (po uprzednim złożeniu przez podatnika aktualizacji zgłoszenia rejestrującego). Natomiast w przypadku podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT UE, który w zgłoszeniu rejestracyjnym nie zaznaczył kwadratu, że będzie dokonywał wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów ale zaznaczył, że będzie dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów bądź nabyć usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 cytowanej ustawy, wówczas system

powinien bezwarunkowo umożliwić zatwierdzenie informacji podsumowującej. W takiej sytuacji urząd skarbowy powinien jedynie wezwać podatnika do złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych.

W takiej sytuacji podatnik powinien znaleźć się w bazie podatników VAT w momencie potwierdzenia zarejestrowania go jako podatnika VAT-UE, bez względu na fakt, który kwadrat w polu B.4 formularza VAT-R/UE podatnik zaznaczył. W przypadku podatników nie zarejestrowanych jako podatnicy VAT-UE samo złożenie informacji podsumowującej nie powinno jednak powodować zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT-UE.

W kwestii określenia w systemie daty początkowej rozpoczęcia transakcji wewnątrzwspólnotowej należy wyjaśnić, że data podana w potwierdzeniu zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT-UE (VAT-5 UE), powinna co do zasady pokrywać się z dniem, w którym podatnik faktycznie zostaje udostępniany dla systemu VIES tj. z dniem rozpoczęcia aktywności w bazie podatników VAT-UE, wykorzystywanej do potwierdzania numerów VAT dla zagranicznych biur CLO. Daty tej nie należy ściśle wiązać z datą przewidywanego rozpoczęcia wykonywania wewnątrzwspólnotowych transakcji, wykazaną w załączniku do zgłoszenia rejestracyjnego (VAT-R/UE). Natomiast data ta powinna różnić się od daty złożenia takiego zgłoszenia jedynie o czas niezbędny do zweryfikowania danych podatnika. Należy jednak zaznaczyć, iż mając na uwadze zapis art. 97 ust. 1 cytowanej ustawy, data aktywności VIES nie może być wcześniejsza niż dzień następujący po dniu złożenia zgłoszenia rejestrującego (aktualizacji i zgłoszenia rejestrującego) dla VAT-UE. Podkreślenia wymaga również fakt, iż w przypadku gdy data aktywności VIES byłaby późniejsza niż dzień następujący po dniu złożenia zgłoszenia rejestrującego, podatnik powinien mieć możliwość prawidłowego rozliczenia wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów również wówczas, gdy transakcje te byłyby dokonane w tym okresie (pod warunkiem, że podatnik został zarejestrowany jako podatnik VAT-UE).

Inną jeszcze kwestią jest natomiast data, od której mogą być wprowadzone do systemu informacje podsumowujące.

W przypadku dokonania nabycia wewnątrzwspólnotowego towarów od podatnika, który nie posłużył się dla tej transakcji numerem podatkowym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, przez podatnika podatku od towarów i usług, który tę transakcję wykazał w deklaracji i informacji podsumowującej należy uznać, iż ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W takim przypadku rozwiązanie problemu powinno nastąpić na poziomie systemu VIES (powinno zostać przeprowadzone postępowanie wyjaśniające).

W przypadku nabycia towarów przez podatnika podatku od towarów i usług od podatnika, który posłużył się numerem VAT z kraju trzeciego, gdy towary są transportowane z innego niż Polska państwa członkowskiego do Polski, mamy co do zasady do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów. Podatnik zatem co do zasady wykazuje taką transakcję w deklaracji podatkowej i informacji podsumowującej (w tej ostatniej, jeżeli kontrahent jest zidentyfikowany dla VAT w innym państwie członkowskim)".

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl