PP3-8218/2954/95/MR - Opodatkowanie towarów i usług przeznaczonych na potrzeby reprezentacji i reklamy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lutego 1996 r. Ministerstwo Finansów PP3-8218/2954/95/MR Opodatkowanie towarów i usług przeznaczonych na potrzeby reprezentacji i reklamy

Odpowiadając na pismo z 5 grudnia 1995 r. Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje:

Zgodnie z art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega przekazanie przez podatnika towarów oraz świadczenie usług na potrzeby reprezentacji i reklamy. Podstawę opodatkowania w przypadku tych czynności reguluje art. 15 ust. 3 wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z tym przepisem, podstawą opodatkowania jest wartość towarów lub usług obliczona według cen sprzedaży stosowanych w obrotach z głównym odbiorcą (odbiorcami), a w przypadku odbiorcy - według przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku z dnia przekazania, zmniejszona o kwotę należnego podatku.

W związku z brzmieniem wyżej przytoczonych przepisów, bez znaczenia jest okoliczność odliczenia podatku naliczonego przez podatnika dokonującego przekazania towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy. Odliczenie kwoty podatku naliczonego, zgodnie z art. 19 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy, jest prawem podatnika. Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 3 cytowanej ustawy podatnik jest obowiązany do obliczenia podatku należnego od tej czynności. Jak słusznie podkreślono w wystąpieniu, nie ma również znaczenia dla celów podatku należnego rodzaj dokumentu potwierdzającego nabycie towarów przekazanych następnie na potrzeby reprezentacji i reklamy. Rodzaj dokumentu jest bowiem istotny dla celów odliczenia podatku naliczonego zawartego w zakupie przedmiotowych towarów.

Podsumowując, Ministerstwo Finansów informuje, że każdorazowo podstawę opodatkowania należy rozpatrywać w aspekcie ceny rynkowej, która zawiera podatek od towarów i usług niezależnie od tego czy towar na potrzeby reprezentacji i reklamy został zakupiony od podatnika podatku od towarów i usług, czy też od podmiotu zwolnionego od obowiązku opłacania tego podatku.

Opublikowano: Zawadzka M.: Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów, tom 2, Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy. Warszawa 1998, s. 89-90.