PP2-813-732/02/TT - Zwrot VAT dla podmiotów zagranicznych posiadających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedstawicielstwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 października 2002 r. Ministerstwo Finansów PP2-813-732/02/TT Zwrot VAT dla podmiotów zagranicznych posiadających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedstawicielstwa.

W związku z pismem z dnia 2 sierpnia 2002 r. znak: VPI/005-73a/02/JK w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług podmiotom zagranicznym niezarejestrowanym dla VAT w Polsce, Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje:

Ad. 1 i 2

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, z późn. zm.) podatnikami są m.in. osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne mające siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu za granicą, jeżeli wykonują czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług osobiście lub przez osobę upoważnioną albo przy pomocy pracowników bądź przy wykorzystaniu zakładu lub urządzenia służącego działalności produkcyjnej, handlowej lub usługowej. Z powyższego wynika, iż w sytuacji gdy podmiot będący osobą prawną, jednostką organizacyjną nie mającą osobowości prawnej lub osobą fizyczną mającą siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu za granicą, sprzedaje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poprzez działającego w jego imieniu (agenta) towary, podmiot taki wypełnia ustawową definicję podatnika podatku od towarów i usług. Ww. podmiotowi ze względu na dokonywanie sprzedaży na terytorium Polski nie przysługuje zwrot podatku, o którym mowa w § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2001 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. Nr 67, poz. 690). Natomiast w przypadku dopełnienia przez ww. podmiot obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w myśl przepisów ww. rozporządzenia nie jest on podmiotem uprawnionym a więc przepisy tego rozporządzenia w stosunku do tego podmiotu nie mają zastosowania.

W przypadku spółek "matek" oraz spółek z ograniczoną odpowiedzialną zarejestrowanych na terytorium Polski, w których spółki "matki" mają udziały, należy przede wszystkim wyjaśnić, czy spółka "matka" i spółki od niej zależne są rzeczywiście odrębnymi podmiotami. Ustalenia zatem wymaga czy w przypadku spółki "matki" zachodzi sytuacja, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy. Jeśli art. 5 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy nie miałby zastosowania do spółki "matki", ponieważ spółka taka nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług osobiście lub przez osobę upoważnioną albo przy pomocy pracowników bądź przy wykorzystaniu zakładu lub urządzenia służącego działalności produkcyjnej, handlowej lub usługowej, to byłby spełniony warunek § 2 pkt 3 cyt. rozporządzenia. Dodatkowo Ministerstwo Finansów informuje, iż przy podmiotach powiązanych należy badać czy nie zachodzą przesłanki do zastosowania art. 17 cyt. ustawy.

W kwestii zwrotu VAT dla podmiotów zagranicznych posiadających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedstawicielstwa, to zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia należy m.in. ustalić, czy podmioty te poprzez swoje przedstawicielstwa wykonują czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy podkreślić, iż opodatkowaniu VAT podlega nie tylko sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski, lecz również czynności wymienione w art. 2 ust. 3 cyt. ustawy. W przypadku gdy przedstawicielstwo wykonuje czynności podlegające VAT, a nie ma w tej sytuacji zastosowania wyjątek, o którym mowa w § 2 pkt 3 cyt. rozporządzenia, to podmiot zagraniczny nie ma prawa do zwrotu podatku VAT na podstawie przepisów cyt. rozporządzenia.

Ad. 3

Zwrot podatku, o którym mowa w § 2 cyt. rozporządzenia, nie jest uwarunkowany dokonaniem więcej niż jednego zakupu towaru lub usługi. Zwrot podatku od towarów i usług przysługuje na zasadach określonych przepisami ww. rozporządzenia również w stosunku do jednego (pojedynczego) zakupu, przy zachowaniu limitów, o których mowa w § 4 tegoż rozporządzenia.

Ad. 4

Okres, o którym mowa w pkt 10a wniosku o zwrot VAT, stanowiącego załącznik nr 1 do cyt. rozporządzenia, ma jedynie informować, w jakim terminie nabyte przez podatnika towary i usługi zostały wykorzystane do jego działalności jako podatnika podatku od towarów i usług lub podatku o podobnym charakterze w kraju siedziby lub miejsca zamieszkania albo miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Z powyższego wynika, iż okresy, o których mowa w pkt 5 i pkt 10a ww. wniosku, nie muszą być takie same. Jeżeli jednak okresy te budzą jakiekolwiek wątpliwości, urząd winien zwrócić się o ich wyjaśnienie (§ 6 pkt 3 cyt. rozporządzenia).

Ad. 5 i 6

W kwestiach nieuregulowanych w cyt. rozporządzeniu mają zastosowanie przepisy ogólne wynikające zarówno z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.), jak i innych ustaw podatkowych związanych z przepisami o podatku od towarów i usług.

Opublikowano: LEX nr 6954