PP2-077/SIP/1207/05 - Powstanie obowiązku podatkowego z tytułu dokonania przedpłaty na rzecz kontrahenta z kraju trzeciego w związku z nabyciem usług inżynierskich i usług w zakresie badań i analiz technicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2006 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy PP2-077/SIP/1207/05 Powstanie obowiązku podatkowego z tytułu dokonania przedpłaty na rzecz kontrahenta z kraju trzeciego w związku z nabyciem usług inżynierskich i usług w zakresie badań i analiz technicznych.

Pytanie podatnika

Dotyczy kwestii powstania obowiązku podatkowego z tytułu dokonania przedpłaty na rzecz kontrahenta z kraju trzeciego w związku z nabyciem ww. usług oraz ustalenia miejsca opodatkowania z tytułu świadczenia tych usług.

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.)

- zmieniam z urzędu postanowienie Naczelnika Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy z dnia 27 września 2005 r., Nr ZP-II/443-178-136/05, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 30 czerwca 2005 r. Spółka wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym. Spółka kupuje od kontrahenta z kraju trzeciego usługi w zakresie:

* oceny bezpieczeństwa pożarowego autobusu szynowego (PKWiU 74.20),

* certyfikacji i przeprowadzania badań certyfikacyjnych (PKWiU 74.30),

* prób odbiorczych z wymogami technicznymi oraz obowiązującymi wymaganiami norm autobusu szynowego, jak również wykonanie w stadium projektowania ekspertyzy dotyczącej obliczeń wytrzymałościowych nośnych pudła i wózków oraz obliczeń dotyczących oceny właściwości dynamicznych autobusu szynowego (PKWiU 74.20),

* przygotowanie projektu wniosku sanitarno-epidemiologicznej ekspertyzy na produkcję waty mineralnej, paneli ściennych, osłony przewodów, rolet okiennych, kanap oraz laminatów ściennych, foteli pasażerskich, izolacji dźwiękochłonnej z lepiku oraz przeprowadzenie badań próbek materiałowych i podzespołów stosowanych w wagonach taboru kolejowego (PKWiU 74.20 oraz 74.30).

Zapytanie dotyczyło kwestii powstania obowiązku podatkowego z tytułu dokonania przedpłaty na rzecz kontrahenta z kraju trzeciego w związku z nabyciem ww. usług oraz ustalenia miejsca opodatkowania z tytułu świadczenia tych usług.

Zdaniem wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajduje art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym miejscem świadczenia ww. usług jest terytorium kraju trzeciego, dlatego też usługi podlegają opodatkowaniu na terytorium tego kraju, a dokonanie przedpłaty nie rodzi obowiązku podatkowego po stronie Spółki.

Naczelnik Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy postanowieniem z dnia 27 września 2005 r., Nr ZP-II/443-178-136/05, uznał, że stanowisko zaprezentowane we wniosku jest prawidłowe. W uzasadnieniu przedmiotowego postanowienia Naczelnik Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy powołał przepis art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Jednocześnie wskazał na treść przepisu art. 19 ust. 11 cytowanej ustawy, zgodnie z którym jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Dlatego też dokonanie przedpłaty nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ opodatkowaniu podlega wyłącznie otrzymanie przedpłaty.

Na ww. postanowienie Naczelnika Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy Spółka nie złożyła zażalenia, zatem przedmiotowe postanowienie stało się ostateczne.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, stwierdził, że postanowienie to narusza obowiązujące prawo.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Od powyższej zasady ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje wyjątki. Takim wyjątkiem bez wątpienia jest art. 27 ust. 3 pkt 2 i ust. 4 pkt 3 cytowanej ustawy. Stosownie do treści przywołanych przepisów w przypadku między innymi usług architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1 oraz usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3) świadczonych na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności - stały adres lub miejsce zamieszkania.

Ze złożonego przez Spółkę wniosku wynika, że jest nabywcą usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.2 - usługi architektoniczne i inżynierskie oraz w grupowaniu PKWiU 74.3 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych, dla których usługodawcą jest podmiot z kraju trzeciego, a zatem miejsce świadczenia dla ww. usług należy ustalić w oparciu o cytowany przepis art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę.

Natomiast w kwestii istnienia obowiązku opodatkowania przez Spółkę dokonanej przedpłaty Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwraca uwagę na treść art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Cytowanego przepisu nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów (art. 17 ust. 2 ww. ustawy). Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Zatem w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy dokonanie przez Spółkę przedpłaty tytułem nabycia przedmiotowych usług kwalifikowanych jako import usług rodzi po stronie Spółki powstanie obowiązku podatkowego. Za taką interpretacją przemawia brzmienie art. 19 ust. 11 w związku z ust. 19. Stosownie bowiem do treści przywołanych przepisów, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Z kolei ust. 19 art. 19 cytowanej ustawy stanowi, że przepis między innymi ust. 11 stosowany jest odpowiednio do importu usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, uznaję za nieprawidłowe stanowisko Spółki zawarte w zapytaniu z dnia 30 czerwca 2005 r., gdyż nie jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 5 cyt. Ordynacji podatkowej zmiana postanowienia naczelnika urzędu skarbowego wywiera skutek, począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi.

Mając powyższe na uwadze, orzeczono, jak w sentencji.

Od niniejszej decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, ul. dr. E. Warmińskiego 18, 85-950 Bydgoszcz, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl