PP1-443-17/04 - Wystawianie refaktur do faktur wystawionych na jednego wspólnika, a dokumentujących podniesienie kosztów, związanych z utrzymaniem nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 maja 2004 r. Trzeci Urząd Skarbowy w Bydgoszczy PP1-443-17/04 Wystawianie refaktur do faktur wystawionych na jednego wspólnika, a dokumentujących podniesienie kosztów, związanych z utrzymaniem nieruchomości.

Pytanie podatnika dotyczy możliwości wystawiania refaktur do faktur wystawionych na jednego wspólnika, a dokumentujących poniesienie kosztów związanych z utrzymaniem nieruchomości, na pozostałych wspólników

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z póź. zm.) odpowiadając na pismo z dnia 5 kwietnia 2004 r. (wpływ do organu podatkowego 7 kwietnia 2004 r.), w kwestii dotyczącej możliwości wystawiania refaktur do faktur wystawionych na jednego wspólnika, a dokumentujących poniesienie kosztów związanych z utrzymaniem nieruchomości, na pozostałych wspólników, Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy informuje.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jeżeli współwłaścicielami nieruchomości są osoby fizyczne to dla celów podatku od towarów i usług traktuje się je w taki sposób jak inne osoby fizyczne będące podatnikami tego podatku. Wynika to z postanowień Działu IV ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z 1964 r. ze zm.), w którym mówi się, iż współwłasność stanowi odmianę własności i wyraża się w tym, że własność określonej rzeczy ruchomej lub nieruchomości przysługuje co najmniej dwóm podmiotom. Oznacza to, że każdego ze współwłaścicieli należy traktować jako odrębnego podatnika podatku od towarów i usług, zobowiązanego do comiesięcznego składania deklaracji VAT-7 i wpłaty podatku.

Każdy ze współwłaścicieli odpowiada oddzielnie za swoją część ponoszonych kosztów i uzyskiwanego obrotu ze świadczonej usługi najmu i tylko swoją część wykazuje w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług.

Z punktu widzenia prawnopodatkowego brak jest przeciwwskazań do tego by faktura VAT dokumentująca poniesienie kosztów związanych z przedmiotową nieruchomością wystawiona była na jednego ze współwłaścicieli (wyznaczonego przez pozostałych), a następnie refakturowana, w części odpowiadającej udziałowi we współwłasności, kwota należności (wartość netto i odpowiadająca jej części podatku naliczonego) na pozostałych współwłaścicieli nieruchomości.

Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie, nie ma przeszkód do zastosowania ww. rozwiązania.

Jednocześnie zaznacza się, iż załącznik nr 4 do cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zawiera wykaz usług zwolnionych od podatku. W poz. 4 tego załącznika wymienione zostały (jako zwolnione) usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe (PKWiU ex. 70.20.11).

Natomiast w art. 86 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, wskazano, iż podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem naliczono ten podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odpowiedź zgodna jest ze stanem prawnym aktualnym na dzień jej udzielenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl