PP III 443/1619/05/PO - Opodatkowanie bonów wartościowych otrzymanych w ramach promocji

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 marca 2006 r. Izba Skarbowa we Wrocławiu PP III 443/1619/05/PO Opodatkowanie bonów wartościowych otrzymanych w ramach promocji

Pytanie podatnika

Czy opodatkowaniu podlega otrzymanie bonów wartościowych wydanych w ramach promocji?

Pismem z dnia 23.08.2005 r. wspólnicy Spółki zwrócili się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenia pisemnej interpretacji przepisów ustawy o VAT w zakresie istnienia obowiązku opodatkowania tym podatkiem otrzymanych w ramach promocji bonów wartościowych.

We wniosku wyjaśniono, że Spółka otrzymuje od Makro Cash and Carry Polska Sp. z o. o. bony towarowe w związku z osiągnięciem określonego poziomu zakupów towarów handlowych w danym miesiącu. Wartość bonu ujmowana jest w księdze podatkowej jako przychód z działalności gospodarczej w miesiącu jego otrzymania; do wartości brutto bonu doliczany jest podatek VAT. Podatnik ma jednak wątpliwości czy postępuje prawidłowo. Jego zdaniem otrzymanie bonu nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usług ani też rabatem prowadzącym do obniżenia wartości ceny. Spółka otrzymuje jedynie bon o określonej wartości nabywczej, czyli znak legitymacyjny spełniający w momencie realizacji funkcję zapłaty ceny.

W oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko prezentowane przez Podatnika jest nieprawidłowe. Zdaniem organu pierwszej instancji otrzymanie bonów w okolicznościach opisanych w zapytaniu stanowić będzie wynagrodzenie za świadczenie usług, dlatego też Spółka powinna je rozpoznać jako czynność podlegającą opodatkowaniu.

Dyrektor Izby Skarbowej, korzystając z uprawnień przewidzianych w przepisie art. 14b § 2 oraz § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, dokonał analizy materiałów zgromadzonych w sprawie i stwierdził, że interpretacja udzielona przez organ pierwszej instancji jest nieprawidłowa, dlatego konieczna jest jej zmiana.

Właściwe rozstrzygnięcie niniejszej sprawy wymaga ustalenia, czy nabycie (otrzymanie) od kontrahenta bonów towarowych w związku o osiągnięciem u niego określonego pułapu zakupów może decydować o tym, że mamy do czynienie z odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. W literaturze podkreśla się, że odpłatne świadczenie usług to każda czynność (1) wykonywana odpłatnie, (2) której treścią jest świadczenie przynoszące bezpośrednią korzyść osobie, na rzecz której jest ona wykonywana, przy czym (3) między świadczącym a odbiorcą musi istnieć z tego tytułu związek prawny (np. A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, Zakamycze 2004, tezy 2-7 do art. 8, s. 173-179). W sytuacji opisanej we wniosku Podatnik otrzymuje bony, stanowiące w istocie znaki legitymacyjne, które uprawniają go do nabycia towarów o określonej wartości, przy czym może je zrealizować wyłącznie u emitenta tych bonów. Samo otrzymanie bonów nie powoduje jednak, że po jego stronie następuje jakiekolwiek przysporzenie. Dopiero ich ewentualna realizacja mogłaby być rozpatrywana jako rodzaj przysporzenia, które podlegało by ocenie w kontekście czynności wymienionych w art. 5 ustawy o VAT.

W konsekwencji fakt otrzymania wspomnianych bonów nie powoduje, że Strona powinna rozpoznać u siebie odpłatne świadczenie usług, które podlega opodatkowaniu. Mając zatem na uwadze przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny należy uznać, że prezentowane przez niego stanowisko jest prawidłowe.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl