PP.III.443-01/2004 - Stawka podatku od towarów i usług dla czasopism.
Pismo z dnia 2 lutego 2004 r. Izba Skarbowa w Katowicach PP.III.443-01/2004 Stawka podatku od towarów i usług dla czasopism.
Pytanie podatnika
Czy zasadne jest zastosowanie stawki 0% przy sprzedaży gazety lokalnej?
Odpowiedź
Na podstawie § 65a ust. 1 pkt 1 lit. b, ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2003 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 224, poz. 2229) obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do sprzedaży w kraju czasopism specjalistycznych wyłącznie do towarów wytworzonych metodami poligraficznymi.
Przez czasopisma specjalistyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b, pkt 2 lit. b i pkt 3 lit. c należy rozumieć wydawnictwa periodyczne oznaczone symbolem ISSN, objęte kodem PKWiU 22.13 i PCN 4902, o tematyce szeroko pojętych zagadnień odnoszących się do działalności kulturalnej i twórczej, edukacyjnej, naukowej i popularno-naukowej, społecznej, zawodowej i metodycznej, regionalnej i lokalnej, a także przeznaczone dla niewidomych i niewidzących, publikowane nie częściej niż raz w tygodniu w postaci odrębnych zeszytów (numerów) objętych wspólnym tytułem, których zakończenia nie przewiduje się, ukazujące się na ogół w regularnych odstępach czasu w nakładzie nie wyższym niż 15.000 egzemplarzy, z wyjątkiem:
- periodyków treści ogólnej, stanowiących podstawowe źródło informacji bieżącej o aktualnych wydarzeniach krajowych i zagranicznych, przeznaczonych dla szerokiego kręgu czytelników,
- publikacji zawierających treści pornograficzne, publikacji zawierających treści nawołujące do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze względu na bezwyznaniowość lub znieważające z tych powodów grupę ludności lub poszczególne osoby oraz publikacji propagujących ustroje totalitarne,
- wydawnictw, w których co najmniej 33% powierzchni jest przeznaczone nieodpłatnie lub odpłatnie na ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe, w szczególności czasopism informacyjno-reklamowych, reklamowych, folderów i katalogów reklamowych,
- wydawnictw, które zawierają głównie kompletną powieść, opowiadanie lub inne dzieło w formie tekstu ilustrowanego lub nie, albo w formie rysunków opatrzonych lub nie opisem,
- publikacji, w których więcej niż 20% powierzchni jest przeznaczone na krzyżówki, kryptogramy, zagadki oraz inne gry słowne lub rysunkowe,
- publikacji zawierających informacje popularne, w szczególności porady, informacje o znanych i sławnych postaci z życia publicznego.
- czasopism, na których nie zostanie uwidoczniona wysokość nakładu.
Zwracając się o interpretację z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.) Firma oparła uprawnienie do zastosowania przy sprzedaży stawki 0% o zaklasyfikowanie gazety lokalnej jako czasopisma specjalistycznego, z uwagi na to, iż uważa, że spełnia przesłanki wynikające z definicji czasopisma specjalistycznego wynikających z § 65a ust. 3 oraz warunki dodatkowe wynikające z § 65a ust. 1 i ust. 2.
Przepisy te zawierają pełną definicję czasopisma specjalistycznego oraz warunki, które muszą spełniać dla zastosowania przy sprzedaży stawki 0%.
Zdaniem tut. organu podatkowego, o ile stan faktyczny oparty na podstawie odrębnych przepisów, jest prawidłowo ustalony, w szczególności jeśli chodzi o:
- jest to wydawnictwo periodyczne,
- symbol ISSN 1232-2008
- kod PKWiU 22.13.10
- o tematyce szeroko pojętych zagadnień odnoszących się do działalności regionalnej i lokalnej,
- publikowane nie częściej niż raz w tygodniu,
- wydawnictwo ma postać odrębnego zeszytu (numeru) objętego wspólnym tytułem, którego zakończenia nie przewiduje się,
- ukazuje się na ogół w regularnych odstępach czasu w nakładzie nie wyższym niż 15.000 egzemplarzy
- a ponadto są spełnione dodatkowe warunki określone w pkt 1 do 7 ust. 3 § 65a rozporządzenia,
- to Firma Wasza ma prawo do zastosowania stawki 0%.
Ponadto należy podkreślić, że jeżeli wydawnictwo nie spełnia choćby jednego z warunków wyżej opisanych przepisów, to zastosowanie stawki 0% jest nieprawidłowe.
Jednocześnie Urząd Skarbowy przypomina, iż właściwe zaklasyfikowanie przy sprzedaży towarów i usług leży po stronie obowiązków podmiotu.
W przypadku wystąpienia wątpliwości w ustaleniu właściwego grupowania Firma winna się zwrócić do Ośrodka Interpretacyjnego Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (93-176 Łódź, ul. Suwalska 29) Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 87).