PP-II-44081/22/IM/06 - Opodatkowanie podatkiem VAT usług mycia cystern

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 8 sierpnia 2006 r. Izba Skarbowa w Opolu PP-II-44081/22/IM/06 Opodatkowanie podatkiem VAT usług mycia cystern

Pytanie podatnika

Podatniczka świadczy usługi w zakresie usługowego mycia cystern samochodowych, które opodatkowuje stawką podstawową VAT - 22%. Cysterny służą do przewozu towarów z Niemiec do Polski, a także z Polski do Niemiec przed ich kolejnym załadunkiem. Usługi są świadczone zarówno na zlecenie podmiotów krajowych jak i zagranicznych. W opinii Podatniczki, usługi przez nią świadczone należy traktować jako "element składowy usług transportu towarowego". W związku z tym Strona stoi na stanowisku, iż ma prawo nie naliczać podatku VAT dla usług mycia cystern, zgodnie z art. 28 ust. 5 i 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu z dnia 18 maja 2006 r. Nr PP/443/IN/31/AK/06, którym udzielono pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego- uwzględnia zażalenie i zmienia zaskarżone postanowienie.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 24 kwietnia 2006 r., p................ zwróciła się, w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), z wnioskiem o udzielenie interpretacji o sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego. Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że Podatniczka świadczy usługi w zakresie usługowego mycia cystern samochodowych, które opodatkowuje stawką podstawową VAT - 22%. Cysterny służą do przewozu towarów z Niemiec do Polski, a także z Polski do Niemiec przed ich kolejnym załadunkiem. Usługi są świadczone zarówno na zlecenie podmiotów krajowych jak i zagranicznych.

W opinii Podatniczki, usługi przez nią świadczone należy traktować jako "element składowy usług transportu towarowego". W związku z tym Strona stoi na stanowisku, iż ma prawo nie naliczać podatku VAT dla usług mycia cystern, zgodnie z art. 28 ust. 5 i 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zaskarżonym postanowieniem z dnia 18 maja 2006 r. Nr PP/443/IN/31/AK/06, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu stwierdził, że stanowisko Podatniczki przedstawione we wniosku, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego, jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia organ pierwszej instancji wskazał, iż usługa mycia cystern nie mieści się w katalogu usług wymienionych w art. 27 ust. 2 pkt 3b ustawy o podatku od towarów i usług, dlatego też nie można jej uznać za usługę pomocniczą do usług transportowych. Ponadto organ podatkowy stwierdził, iż skoro Podatniczka świadczy usługi na terytorium kraju, gdzie posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, to - zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wykonywane przez nią czynności podlegają opodatkowaniu wg 22% stawki podatku VAT.

Pismem z dnia 25 maja 2006 r., Strona wniosła zażalenie na powyższe postanowienie. W opinii Skarżącej, taka interpretacja przepisów podatkowych naraża jej firmę na problemy we współpracy z kontrahentami zagranicznymi. Strona podnosi także, że wykładnia art. 27 ust. 2 pkt 3b ustawy o podatku od towarów i usług, dokonana przez organ podatkowy, jest błędna i zawężająca, przez co sprzeczna z przepisami VI Dyrektywy. Zdaniem Podatniczki, wykonywane przez nią usługi należy uznać za usługi świadczone na ruchomym majątku rzeczowym oraz jako element składowy usług transportu towarowego.

W zażaleniu Skarżąca wskazuje również na art. 28 ust. 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług, z którego wynika, że w przypadku usług na ruchomym majątku rzeczowym świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

W związku z powyższym Skarżąca uważa, że świadczone przez nią usługi nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Na potwierdzenie swojego stanowiska Strona załączyła kserokopię postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tychach w podobnej sprawie. Skarżąca przedstawiła także kopię pisma kontrahenta unijnego, wzywającą do korekty wystawionej przez nią faktury.

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, po przeanalizowaniu stanu faktycznego i prawnego, stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Przepis art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Zgodnie zaś z art. 28 ust. 8 powołanej ustawy, w przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.

Wykładnia przytoczonych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż miejscem świadczenia usług mycia cystern samochodowych, wykonanej przez Podatniczkę w Polsce na rzecz usługobiorcy zidentyfikowanego dla potrzeb podatku lub podatku od wartości dodanej w innym kraju członkowskim Wspólnoty Europejskiej, który podał Podatniczce ten numer, jest terytorium kraju, który nadał nabywcy usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku lub podatku od wartości dodanej, pod warunkiem, że po wykonaniu usługi cysterna opuści terytorium Polski w ciągu 30 dni od dnia wykonania usługi.

Zgodnie z § 27 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 ze zm.), przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej. Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 27 ust. 2 rozporządzenia). W myśl § 27 ust. 4 cyt. rozporządzenia, w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług (czyli usług na ruchomym majątku rzeczowym, przy świadczeniu których usługobiorca podał numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane), faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny, jak również obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, należy uznać, iż świadczone przez Skarżącą usługi na rzecz kontrahentów z krajów unijnych przy spełnieniu w/w warunków nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju. Podatniczka ma jednak obowiązek udokumentowania wykonywanych przez siebie usług poprzez wystawienie faktury VAT, zawierającej dane określone w § 9 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem ze wskazaniem, że zobowiązanym do rozliczenia podatku jest nabywca usługi.

Tut. organ informuje, iż zgodnie z art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy - począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.

Mając powyższe na uwadze należało orzec jak w sentencji.

Decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Na podstawie art. 53 § 1 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) na decyzję przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, którą wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl