PP II 2/443/1/333/07/93666/MG - Obowiązek ewidencjonowania przy pomocy kasy fiskalnej sprzedaży wycofanych służbowych telefonów komórkowych, na rzecz swoich pracowników.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 października 2007 r. Dolnośląski Urząd Skarbowy we Wrocławiu PP II 2/443/1/333/07/93666/MG Obowiązek ewidencjonowania przy pomocy kasy fiskalnej sprzedaży wycofanych służbowych telefonów komórkowych, na rzecz swoich pracowników.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, że stanowisko Podatnika (...)S.A. - przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2007 r., który wpłynął do tut. Organu podatkowego w dniu 4 lipca 2007 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązku ewidencjonowania sprzedaży telefonów komórkowych na rzecz pracowników przy zastosowaniu kas fiskalnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2007 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 24 lipca 2007 r. wezwano Podatnika do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Podatnik uzupełnił przedmiotowy wniosek pismem z dnia 31 lipca 2007 r. (data nadania 2 sierpnia 2007 r.).

W myśl art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw, wnioski o wydanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wniesione przed dniem wejścia w życie tej ustawy zmieniającej podlegają rozpatrzeniu na podstawie przepisów w brzmieniu dotychczasowym.

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że Spółka dysponuje służbowymi telefonami komórkowymi, które zostały wycofane z eksploatacji i wymienione na nowe w związku z dużym stopniem ich zużycia oraz słabym stanem technicznym. Mimo tego, zgłosili się pracownicy Spółki, którzy chcieliby nabyć przedmiotowe telefony.

Na tle opisanego stanu faktycznego, Podatnik zwraca się z pytaniem, czy sprzedaż służbowych telefonów komórkowych, które zostały wycofane z użytkowania, na rzecz swoich pracowników należy ewidencjonować przy pomocy kasy fiskalnej.

Podatnik stoi na stanowisku, że nie ma obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy fiskalnej sprzedaży służbowych telefonów komórkowych na rzecz swoich pracowników, ponieważ dostawa towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. (Dz. U. Nr 51, poz. 375 z późn. zm.), jeśli jest dokonywana na rzecz jej pracowników korzysta ze zwolnienia z ewidencji w kasach fiskalnych, na podstawie § 2 przytoczonego rozporządzenia (pozycja 40 załącznika do rozporządzenia). Zdaniem Podatnika, wymienione w § 2 rozporządzenia, czyli w załączniku, czynności, w tym dostawy towarów, korzystają co do zasady ze zwolnienia z kas fiskalnych, chyba że bezpośrednio w treści przepisu zwalniającego ze stosowania kas nastąpi odesłanie do § 4 rozporządzenia, zgodnie z którym zwolnienia zastosować się nie da. Tak jest przykładowo z dostawami wymienionymi w pkt 43 i 46 załącznika do rozporządzenia, gdzie zgodnie z § 2 sprzedaż (dostawa) towarów wymienionych w tych pozycjach jest zwolniona z ewidencji w kasach fiskalnych, ale nie wtedy, gdy sprzedawane są towary wymienione w § 4. W pkt 40 załącznika, który odnosi się do zwolnienia dostaw na rzecz pracowników podatnika analogicznych zapisów już nie ma. Według Spółki, dostawy telefonów komórkowych na rzecz swoich pracowników nie wywołują obowiązku ewidencjonowania tych czynności za pomocą kasy fiskalnej.

W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu, przedstawione przez Spółkę stanowisko w sprawie jest nieprawidłowe.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na podstawie art. 111 ust. 7 pkt 3 wskazanej ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51 poz. 375 z późn. zm.), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 czerwca 2007 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Pod pozycją 40 przedmiotowego załącznika, który stanowi wykaz sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, wymieniona została dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Jednakże, stosownie do § 4 pkt 5 lit. a wskazanego rozporządzenia, zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2, 3 i 3a, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32).

Należy zauważyć, iż w oparciu o brzmienie § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia, sprzedaż telefonów komórkowych na rzecz pracowników korzystałyby ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania ich sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia wskazanego w przepisie (do dnia 30 czerwca 2007 r.), gdyby nie istniał przepis w § 4 tegoż rozporządzenia. Norma zawarta w § 4 ww. rozporządzenia, wyłącza ze zwolnienia od ewidencji wymienione w nim czynności, mimo że zostały one zawarte w załączniku do rozporządzenia, a w tym czynności wskazane we wniosku przez Podatnika.

W ocenie tut. Organu podatkowego, w przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie przepis § 4 pkt 5 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, zgodnie z którym nie stosuje się zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wskazanych w tym przepisie towarów, m.in. sprzętu telekomunikacyjnego. Zauważyć należy, iż wyłączenie ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, uregulowane w § 4 pkt 5 lit. c ww. rozporządzenia, dotyczy towarów w nim wymienionych i bez znaczenia przy tym pozostaje fakt, że zwolnienie wynikające z pozycji 40 załącznika do rozporządzenia nie zawiera odesłania do § 4 rozporządzenia, ponieważ takie sformułowanie byłoby powtórzeniem regulacji zawartej w § 4 wskazanego rozporządzenia.

Wobec powyższego, stanowisko Spółki w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe, ponieważ obrót i kwoty podatku należnego od towarów i usług z tytułu sprzedaży telefonów komórkowych na rzecz pracowników, podlegają obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie, Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu informuje, iż z dniem 1 lipca 2007 r., weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804), jednakże przedstawiony we wniosku stan faktyczny nie był przedmiotem analizy w świetle nowych regulacji prawnych, a powyższe stanowisko tut. Organ podatkowy zajął w oparciu o analizę stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia wniosku.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl