PP-I-005/1026/TŁ/04 - Refakturowanie usług telefonicznych na pracowników.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2005 r. Izba Skarbowa w Opolu PP-I-005/1026/TŁ/04 Refakturowanie usług telefonicznych na pracowników.

"(...) Zgodnie z art. 106 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy tego podatku nie mają obowiązku wystawiania faktur VAT osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy ci są obowiązani do wystawienia faktury. Natomiast obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych wynika z art. 106 ust. 7 powyższej ustawy. Za dany okres rozliczeniowy podatnik może więc wystawić jedną fakturę, dokumentującą: przekazanie towarów bez wynagrodzenia, nieodpłatne świadczenie usług, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostawę towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz import usług. Faktury wewnętrzne wystawia się także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłato podobnym charakterze.

Z przytoczonych przepisów wynika zatem, iż jednostka ma obowiązek wystawiania faktury VAT jedynie na indywidualne żądanie każdego pracownika. Nie ma natomiast możliwości wystawiania na koniec każdego miesiąca jednej zbiorczej faktury wewnętrznej, uwzględniającej wszystkie wpłaty pracowników za prywatne rozmowy telefoniczne. Obrót osiągnięty z tytułu przedmiotowych usług powinien być więc traktowany jako obrót bezrachunkowy i ewidencjonowany w dokumentacji podatkowo - księgowej na podstawie wystawianych przez jednostkę dowodów wpłaty."

Opublikowano: S.Podat. 2005/12/49