PP/E/449-17/06 - Opodatkowanie VAT usług remontu dróg leśnych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 czerwca 2006 r. Izba Skarbowa w Olsztynie PP/E/449-17/06 Opodatkowanie VAT usług remontu dróg leśnych

Pytanie podatnika dotyczy stawki podatku od towarów i usług od usługi w zakresie remontu dróg leśnych.

Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zmieniam z urzędu postanowienie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostródzie Nr PP/443-56/05 z. dnia 24.11.2005 r., dotyczące interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie stawki podatku od towarów i usług od usługi w zakresie remontu dróg leśnych,

stwierdzam, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

W skierowanym do organu podatkowego piśmie z dnia 26.09.2005 r. (uzupełnionym pismem z dnia 18.10.2005 r.) Spółdzielnia Usług Rolniczych w S...-... M., zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostródzie z wnioskiem o dokonanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w kwestii zastosowania stawki podatku od towarów i usług związanej z pracami wykonywanymi z zakresie remontu dróg leśnych służących wyłącznie celom gospodarki leśnej. Z przedstawionego stanu faktycznego wynikało, iż zakres usług wykonywanych przez Spółdzielnię m. in. obejmuje:

- transport i rozplantowanie żwiru na drogach leśnych.

- ułożenie przepustów,

- profilowanie drogi równiarką,

- wykonanie rowów odprowadzających wodę.

W ocenie Podatnika wykonywane przez niego usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 02.02.10-00.90 "Usługi związane z leśnictwem, pozostałe", w związku z czym zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów, i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) powinny być opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 3%.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostródzie postanowieniem Nr PP/443-56/05 z dnia 24.11.2005 r., stwierdził, że powyższe stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

Organ wyższego stopnia weryfikując prawidłowość interpretacji udzielonej Podatnikowi odwołał się do opinii Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie z dnia 24.02.2006 r. dotyczącej klasyfikacji usług polegających na remoncie dróg leśnych. Według ww. pisma usługi wykonywane na zlecenie mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 45.23.12-00.00 "Roboty ogólnobudowlane związane z nawierzchnią przy budowie autostrad, (z wyłączeniem autostrad nadziemnych) dróg, ulic i innych tras dla pieszych i zmotoryzowanych". W przypadku gdy wskazane usługi wykonywane są przez pracowników nadleśnictwa winny być zaklasyfikowane do symbolu PKWiU 02.02.10 "Usługi związane z leśnictwem i pozyskiwaniem drewna".

Postanowieniem Nr PP/K/449-17/06-1 z dnia 25.05.2006 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie w dniu 29.05.1006 r. wszczął z urzędu postępowanie w sprawie zmiany postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostródzie Nr PP/443-56/05 z dnia 24.11.2005 r.

Po zapoznaniu się z materiałem zgromadzonym w sprawie w dniu 30.05.2006 r. w dniu 05.06.2006 r. do organu podatkowego wpłynęło pismo Spółdzielni Usług Rolniczych w S. dnia 02.06.2006 r. wraz załącznikami: pismem Nadleśnictwa Dobrocin z dnia 21.12.2005 r. dotyczącym charakteru dróg leśnych remontowanych przez Podatnika, opinią Urzędu Statystycznego w Lodzi Nr OK-5672/KU-7413/2005 z dnia 8.12.2005 r. w sprawie klasyfikacji usług remontu dróg leśnych oraz pismem Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie Nr SP-16-5672/KU-10/2006 z dnia 23.02.2006 r. odpowiedzią na wątpliwości Pytającego z. związku z opinią Urzędu Statystycznego w Lodzi. Z załączników do pisma z dnia 05.06.2006 r. wynika, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na remoncie dróg leśnych o charakterze zamkniętym (przeznaczone wyłącznie do działalności związanej z gospodarką leśną) wykonywane są na rzecz Nadleśnictwa Dobrocin i według jednostek służb statystycznych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 45.23.12-00.00 "Roboty ogólnobudowlane związane z nawierzchnią przy budowie autostrad, (z wyłączeniem autostrad nadziemnych) dróg, ulic i innych tras dla pieszych i zmotoryzowanych".

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, w przedmiotowej sprawie zważył, co następuje:

Stosownie do art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), organ odwoławczy w drodze decyzji uchyla lub zmienia z urzędu postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów. Zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi.

W przedmiotowej sprawie przyczyną zmiany postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostródzie Nr PP/443-56/05 z dnia 24.11.2005 r. jest, stwierdzone przez organ odwoławczy w trakcie jego weryfikacji, rażące naruszenie prawa. Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem z. "rażącym naruszeniem prawa" mamy do czynienia, gdy rozstrzygnięcie zostało wydane wbrew nakazowi lub zdarzeniu ustanowionemu w przepisie prawnym, wbrew wszystkim przesłankom przepisu nadano prawa lub ich odmówiono albo też wbrew tym przesłankom obarczono stronę obowiązkiem albo uchylono obowiązek. Nic chodzi jednak w tego typu przypadkach o błędy wykładni prawa, ale o przekroczenie prawa w sposób jawny i niedwuznaczny.

Postanowienie organu pierwszej instancji rażąco narusza prawo, tj. art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w myśl którego do dnia 30 kwietnia 2008 r. stosuje się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wcwnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

W zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług szczególną rolę odgrywają klasyfikacje statystyczne. Konieczne jest bowiem zidentyfikowanie towaru czy leż usługi. Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, towary i usługi będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku, chyba że w przepisach wykonawczych albo w ustawie wprost określono inną stawkę. Na gruncie postępowania podatkowego, wykładnia i stosowanie reguł klasyfikacji towarów i usług muszą być dokonywane z uwzględnieniem ich technicznego charakteru i służyć realizacji norm zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług.

Według opinii Głównego Urzędu Statystycznego w Warszawie z dnia 24.02.2006 r. dotyczącej klasyfikacji usług polegających na remoncie dróg leśnych, usługi wykonywane na zlecenie mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 45.23.12-00.00 "Roboty ogólnobudowlane związane z nawierzchnią przy budowie autostrad, (z wyłączeniem autostrad nadziemnych) dróg, ulic i innych tras dla pieszych i zmotoryzowanych". Z treści powyższej opinii organu statystycznego wynika, iż w przypadku gdy usługi polegające na remoncie dróg leśnych wykonywane są przez pracowników nadleśnictwa winny być zaklasyfikowane do symbolu PKWiU 02.02.10 "Usługi związane z leśnictwem i pozyskiwaniem drewna".

Również z opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi Nr OK-5672/KU-7413/2005 z dnia 8.12.2005 r. w sprawie klasyfikacji usług remontu dróg leśnych, dostarczonej przez Stronę wynika, iż świadczone przez Spółdzielnię Usług Rolniczych w Szymonowie usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 45.23.12-00.00 "Roboty ogólnobudowlane związane z. nawierzchnią przy budowie autostrad, (z wyłączeniem autostrad nadziemnych) dróg, ulic i innych tras dla pieszych i zmotoryzowanych"

Biorąc pod uwagę powyższe, usługi wymienione przez Podatnika w zapytaniu polegające na remoncie dróg leśnych wykonywane na zlecenie nadleśnictwa mieszczą się w grupowaniu PKWiU 45.23.12-00.00 "Roboty ogólnobudowlane związane z nawierzchnią przy budowie autostrad (z wyłączeniem autostrad nadziemnych) dróg, ulic i innych tras dla pieszych i zmotoryzowanych" i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zapisem zawartym w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. stawką VAT w wysokości 22%.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, w przedmiotowej sprawie zaistniały przesłanki do stwierdzenia naruszenia prawa w sposób rażący, bowiem postanowienie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostródzie Nr PP/443-56/05 z dnia 24.11.2005 r. pozostaje w wyraźnej sprzeczności z art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż usługi wykonywane przez Pytającego jako niesklasyfikowany do grupowania PKWiU 02.02.10 "Usługi związane z leśnictwem i pozyskiwaniem drewna" nie podlegają opodatkowaniu stawką 3% zgodnie z. poz. 65 załącznika nr 6 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze treść art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej istnieje konieczność zmiany z urzędu postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostródzie Nr PP/443-56/05 z dnia 24.1 1.2005 r.

Na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji, (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu, Plac Jagiellończyka 5, 82-300 Elbląg).

Zgodnie z art. 222 Ordynacji podatkowej, odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotą i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, a także spełniać wymogi dotyczące opłaty skarbowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl