PP/E/449-14/06 - Opodatkowania podatkiem od towarów i usług usług posiadających klasyfikację statystyczną PKWiU 74.30.15-00.00 „Usługi w zakresie przeglądów technicznych pozostałe” oraz usług posiadających klasyfikację statystyczną PKWiU 74.70.15-00.00 „Usługi czyszczenia pieców i kominów”

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2006 r. Izba Skarbowa w Olsztynie PP/E/449-14/06 Opodatkowania podatkiem od towarów i usług usług posiadających klasyfikację statystyczną PKWiU 74.30.15-00.00 „Usługi w zakresie przeglądów technicznych pozostałe” oraz usług posiadających klasyfikację statystyczną PKWiU 74.70.15-00.00 „Usługi czyszczenia pieców i kominów”

Pytanie podatnika dotyczy opodatkowania usług posiadających klasyfikację statystyczną PKWiU 74.30.15-00.00 "Usługi w zakresie przeglądów technicznych pozostałe"

- dotyczy opodatkowania usług posiadających klasyfikację statystyczną PKWiU 74.70.15-00.00 "Usługi czyszczenia pieców i kominów"

Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. - Dz. U. - 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zmieniam z urzędu postanowienie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Działdowie Nr PPM/4430-4/05 z dnia 04.03.2005 r., dotyczące interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie stawki podatku od towarów i usług usług kominiarskich:

- w zakresie dotyczącym opodatkowania usług posiadających klasyfikację statystyczną PKWiU 74.30.15-00.00 "Usługi w zakresie przeglądów technicznych pozostałe" - uznaję stanowisko Podatnika za prawidłowe,

- w zakresie dotyczącym opodatkowania usług posiadających klasyfikację statystyczną PKWiU 74.70.15-00.00 "Usługi czyszczenia pieców i kominów" uznaję stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

W skierowanym do organu podatkowego piśmie z dnia 24.01.2005 r. Zakład Usług Kominiarskich Roman W. w D., zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Działdowie z wnioskiem o dokonanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w kwestii możliwości zastosowania, zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% w przypadku wykonywania usług kominiarskich w budownictwie mieszkalnym wielorodzinnym i jednorodzinnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz załączonej opinii wydanej przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi wynikało, że Pan Roman W. świadczy usługi polegające na:

- w ocenie stanu technicznego przewodów kominowych dymowych, spalinowych i wentylacyjnych, kanałów łączących paleniska z, przewodami kominowymi, kanałów przełazowych i nasad kominowych wraz z czyszczeniem konserwacją, sprawdzanie, badanie przyczyn wadliwego działania, odgruzowywanie przewodów kominowych i wentylacyjnych, wypalanie sadzy, sporządzanie protokołów z przeglądu, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.70.15-00.00 "Usługi czyszczenia pieców i kominów",

- sprawdzaniu i wydawaniu opinii o stanie przewodów, ocenie stanu technicznego przewodów kominowych-dymowych, spalinowych i wentylacyjnych, kanałów łączących paleniska z przewodami kominowymi, kanałów przełazowych i nasad kominowych bez usług czyszczenia i konserwacji, w ramach przeglądów okresowych, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU74.30.15-00.00 "Usługi w zakresie przeglądów technicznych pozostałe".

W ocenie Podatnika wykonywane przez niego usługi powinny być opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Działdowie postanowieniem Nr PPM/4430-4/05 z dnia 04.03.2005 r., stwierdził, że stanowisko Zakładu Usług Kominiarskich Roman W. w D., iż usługi posiadające klasyfikację statystyczną: PKWiU 74.70.15-00.00 oraz PKWiU 74.30.15-00.00 opodatkowane są stawką podstawową w wysokości 22%, w związku z czym stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, w przedmiotowej sprawie zważył, co następuje:

Stosownie do art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j.

- Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), organ odwoławczy w drodze decyzji uchyla lub zmienia z urzędu postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub I Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi.

W przedmiotowej sprawie przyczyną zmiany postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Działdowie Nr PPM/443 0-4/05 z dnia 04.03.2005 r. jest, stwierdzone przez organ odwoławczy w trakcie jego weryfikacji, rażące naruszenie prawa. Pojęcie rażącego naruszenia prawa definiuje orzecznictwo sądów administracyjnych, zgodnie z którym przyjmuje się, iż rażące naruszenie prawa występuje wtedy, gdy treść rozstrzygnięcia pozostaje w wyraźnej i oczywistej sprzeczności z treścią przepisu prawa i gdy charakter naruszenia powoduje, że nie może być ono zaakceptowane jako akt wydany przez organ praworządnego państwa.

Stosownie do postanowień art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: robót budowlanych, remontu, czy robót konserwacyjnych, dlatego też. należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. Zgodnie ze słowniczkiem pojęć zawartym w art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016) poprzez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. W myśl art. 3 pkt 8 tej ustawy remont definiuje się jako wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Według Słownika Języka Polskiego PWN z 1995 r. pod redakcją prof. M. Szymczaka konserwacja to utrzymywanie czegoś w dobrym stanic, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczanie przed szybkim zużyciem się, zniszczeniem lub zepsuciem.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku z dnia 24.01.2005 r. o udzielenie interpretacji stanu faktycznego, Zakład Usług Kominiarskich Roman W. w D. świadczy usługi kominiarskie związane z czyszczeniem, konserwacją, sprawdzaniem, badaniem przyczyn wadliwego działania, odgruzowywaniem przewodów kominowych i wentylacyjnych, wypalaniem sadzy i sporządzaniem protokołów z przeglądu, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.70.15-00.00 "Usługi czyszczenia pieców i kominów".

Podatnik świadczy również usługi sprawdzania i wydawania opinii o stanie przewodów, oceny stanu technicznego przewodów kominowych-dymowych, spalinowych i wentylacyjnych zaklasyfikowane do PKWiU 74.30.15-00.00 "Usługi w zakresie przeglądów technicznych pozostałe".

Biorąc pod uwagę powyższe usługi związane z czyszczeniem i konserwacją, mieszczące się w zakresie pojęć konserwacji i remontu obiektów budownictwa, wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego i infrastrukturze towarzyszącej, zaklasyfikowane do symbolu PKWiU 74.70.15-00.00 stosownie do postanowień art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług do dnia 31.12.2007 r. opodatkowane są stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

Usługi wymienione przez Podatnika w zapytaniu zaklasyfikowane do symbolu PKWiU 74.30.15-00.00, nie będące remontem i robotą konserwacyjną, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zapisem zawartym w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. stawką VAT w wysokości 22%.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, w przedmiotowej sprawie zaistniały przesłanki do stwierdzenia naruszenia prawa w sposób rażący, bowiem postanowienie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Działdowie pozostaje w wyraźnej sprzeczności z treścią powołanych przepisów. Mając na uwadze treść art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej istnieje konieczność zmiany z urzędu postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Działdowie Nr PPM/4430-4/05 z dnia 04.03.2005 r.

Na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji, (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu, Plac Jagiellończyka 5, 82-300 Elbląg).

Zgodnie z art. 222 Ordynacji podatkowej, odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl