PP/443/IN/64/TL/2005 - Przekazanie przez sprzedawcę bonu towarowego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2005 r. Urząd Skarbowy w Brzegu PP/443/IN/64/TL/2005 Przekazanie przez sprzedawcę bonu towarowego

Pytanie podatnika

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług otrzymanej nagrody pieniężnej w postaci bonu towarowego.

Postanowienie

Działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte w piśmie z dnia xx.xx.2005 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanej nagrody pieniężnej w postaci bonu towarowego.

Uzasadnienie

W myśl art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art. 14a § 4.

Pismem z dnia xx.xx.2005 r. Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów w podatku od towarów i usług. Z przedstawionej we wniosku sytuacji wynika, że Spółka otrzymuje w ramach sprzedaży premiowej za przekroczenie limitu zakupów towarów handlowych w danym miesiącu - bony towarowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu po przeanalizowaniu wniosku Spółki oraz aktualnie obowiązującego stanu prawnego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług wyjaśnia:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

- eksport towarów,

- import towarów,

- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - przez świadczenie usług, o którym mowa w ww. art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,

- zobowiązanie się do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na równi z odpłatnym świadczeniem usług traktować również należy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, wspólników, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli są one nie związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części (art. 8 ust. 2 ustawy o VAT).

Jak z powyższego wynika definicja zawarta w ustawie o podatku VAT nie obejmuje pieniędzy.

Celem premii pieniężnej (bonusu) nie jest obniżenie ceny sprzedawanego towaru, lecz ma ona charakter motywacyjny do dalszej współpracy dla kontrahentów firmy, a więc pozostaje bez wpływu na podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Premie wypłacane na takich zasadach nie zmniejszają również obrotu.

Przekazanie przez sprzedawcę bonu towarowego (tzw. rabatu towarowego) stanowiącego swego rodzaju premię specjalną za dokonanie u danego handlowca zakupów o określonej wartości nie stanowi rabatu w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli upustu (obniżenia) ceny nabywanych towarów. Nie dochodzi tu bowiem do obniżenia ceny sprzedanych towarów, lecz do bezpłatnego przekazania kupującemu pewnej partii towarów. Stąd też fakt otrzymania przez nabywcę bonu towarowego w okolicznościach opisanych we wniesionym zapytaniu nie rodzi obowiązku wystawiania przez sprzedawcę faktury korygującej wysokość jego obrotu ze sprzedaży towarów i kwoty podatku należnego. Tym samym nie wpłynie to na rozliczenie podatkowe u nabywcy, ponieważ nie wystąpią przesłanki do dokonania przez nabywcę korekty (zmniejszenia) kwoty podatku naliczonego.

Dodatkowo należy wskazać, że okoliczność otrzymania premii specjalnej w postaci bonu towarowego pozostaje również bez wpływu na wysokość podatku należnego w dokonywanych przez Spółkę rozliczeniach dla podatku od towarów i usług. Otrzymanie przez podatnika premii specjalnej nie jest bowiem wymienione w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług - jako czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawia się jak na wstępie.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 (art. 14b § 2 Ordynacja podatkowa).

Od niniejszego postanowienia w trybie art. 14a § 4 i art. 236 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami.) służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl