PP/443/IN/19/TL/2006 - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wkładów niepieniężnych (aport) wnoszonych do spółki prawa handlowego oraz brak obowiązku korekty wcześniej odliczonego podatku naliczonego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 maja 2006 r. Urząd Skarbowy w Brzegu PP/443/IN/19/TL/2006 Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wkładów niepieniężnych (aport) wnoszonych do spółki prawa handlowego oraz brak obowiązku korekty wcześniej odliczonego podatku naliczonego

Pytanie podatnika

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wkładów niepieniężnych wnoszonych (aportu) wnoszonych do spółki prawa handlowego oraz brak obowiązku korekty wcześniej odliczonego podatku naliczonego

Postanowienie

Działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte w piśmie z dnia xx.xx.2006 r. (z datą wpływu do Urzędu xx.xx.2006 r.) w sprawie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wkładów niepieniężnych - aportu oraz braku obowiązku korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego przy zakupie tych towarów.

Uzasadnienie

W myśl art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art. 14a § 4.

Pismem z dnia 07.03.2006 r. Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów w podatku od towarów i usług w przypadku wniesienia do spółki prawa handlowego w zamian za udziały wkładu niepieniężnego - aportu w postaci środków trwałych i towarów i ewentualnej korekty podatku naliczonego w tej sytuacji.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu po przeanalizowaniu wniosku Spółki oraz aktualnie obowiązującego stanu prawnego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług wyjaśnia: zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. Ponieważ przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "przedsiębiorstwa" należy tutaj odnieść się do kodeksu cywilnego, który przedsiębiorstwo rozumie jako zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej i swoim zakresem obejmuje wszystko, co wchodzi w jego skład - art. 551 i 552 kodeksu cywilnego. Tak rozumiane przedsiębiorstwo nie jest towarem w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast przez pojęcie "zbycie" należy, rozumieć wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, jak również przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

W świetle powyższych przepisów wniesienie do spółki cywilnej aportu w formie przedsiębiorstwa (w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego) nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Jeżeli jednak przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonego do spółek prawa cywilnego lub handlowego nie jest przedsiębiorstwo lub zakład (oddział) samodzielnie sporządzający bilans, ale np. środki trwałe, towary handlowe - czynność ta podlega podatkowi od towarów i usług, lecz jest od tego podatku zwolniona na podstawie § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 w/w ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Analogiczną regulację zawierał art. 19 obowiązującej do 30 kwietnia 2004 r. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50 ze zm.).

Realizacja prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić wówczas, gdy dokonany zakup jest związany ze sprzedażą opodatkowaną.

Jednocześnie stwierdzić można, iż zasada potrącalności podatku VAT wynikająca z art. 86 ust. 1 powinna być rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów handlowych dokonanych z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Bez znaczenia pozostaje fakt, że te zostały później wniesione aportem do spółki.

Zatem jeżeli w chwili nabycia towarów handlowych przysługiwało Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na związek ze sprzedażą opodatkowaną to należy uznać, że późniejsze przekazanie w/w towarów jako aportu do spółki cywilnej nie pozbawia Spółki prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich zakupem.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawia się jak na wstępie. Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 (art. 14b § 2 Ordynacja podatkowa).

Od niniejszego postanowienia w trybie art. 14a § 4 i art. 236 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami.) służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl