PP/443-83-1-GK/05 - Rabat a korekta obrotu podatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub zakupów w kraju.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 września 2005 r. Opolski Urząd Skarbowy w Opolu PP/443-83-1-GK/05 Rabat a korekta obrotu podatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub zakupów w kraju.

Pytanie podatnika

Czy rabat koryguje obrót podatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub zakupów w kraju?

Postanowienie

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 23 czerwca 2005 r. w sprawie korekty podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 23 czerwca 2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 29 czerwca 2005 r.), Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka dokonuje zakupu towarów od kontrahentów unijnych i otrzymuje rabaty w zależności od ilości zakupionych towarów w danym okresie rozliczeniowym. Rabat dotyczy konkretnych nabyć dokonanych przez Spółkę. Przyznanie rabatu dokumentowane jest przez kontrahenta notą korygującą, która jednoznacznie wskazuje na udzielenie rabatu. Jednocześnie Spółka nie jest zobowiązana do wykonania jakiegokolwiek świadczenia na rzecz kontrahenta.

Spółka zadała pytanie czy powyższy rabat koryguje obrót podatnika z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub zakupów w kraju?

W opinii Podatnika w przedstawionym stanie faktycznym Spółka jest zobligowana do korekty wartości wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów w związku ze zmniejszeniem obrotu.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, co następuje:

Z przedstawionego, przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż rabat będzie się odnosił do konkretnych wcześniejszych dostaw zrealizowanych przez kontrahenta Spółki w konkretnym przedziale czasowym. W tym stanie rzeczy w opinii tut. organu podatkowego słuszne jest stanowisko Spółki, iż w przedstawionym stanie faktycznym dojdzie do udzielenia rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) - zwanej dalej "ustawą", który stanowi, iż obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Zgodnie natomiast z art. 31 ust. 3 ustawy, przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio. Zatem w przypadku udzielenia Spółce rabatu przez kontrahenta realizującego wewnątrzwspólnotową dostawę Spółka jest zobligowana do zmniejszenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Jednocześnie informuje się, iż powyższa zasada będzie miała zastosowanie również w przypadku dostaw realizowanych przez kontrahentów unijnych dla których, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy podatnikiem będzie ich nabywca. Zgodnie z powołanym przepisem podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, z zastrzeżeniem nie mającym zastosowania w niniejszej sprawie. Wprawdzie ustawodawca w art. 29 ustawy nie zawarł regulacji dotyczących zmniejszenia obrotu w przypadku dostaw towarów, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest nabywca tych towarów, jednakże do takiego wniosku prowadzą przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) - zwanym dalej "rozporządzeniem". Zgodnie bowiem z § 25 ust. 1 rozporządzenia, przepisy § 9, 13-17, 19, 20 i 23 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, który stanowi, iż w przypadku m.in. dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Natomiast zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Zgodnie z § 16 ust. 5 rozporządzenia nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym tę fakturę otrzymali. Z powyższych zapisów wynika, iż Spółka jest zobowiązana do dokonania korekty podatku w rozliczeniu za okres w który otrzyma fakturę korygującą dokumentującą udzielenie rabatu.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenie przez organ odwoławczy, lub zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000 r. opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl