PP/443-8/07 - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług zadań wykonywanych przez starostwo z zakresu administracji rządowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 maja 2007 r. Urząd Skarbowy w Jaśle PP/443-8/07 Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług zadań wykonywanych przez starostwo z zakresu administracji rządowej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 5 marca 2007 r., data wpływu do tut. Urzędu 6 marca 2007 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku własne stanowisko dotyczące uznania pobieranych opłat za czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest prawidłowe.

W dniu 6 marca 2007 r. wystąpiono do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej. Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że starosta na podstawie art. 40 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000 r. Nr 100, poz. 1086) jest odpowiedzialny za gromadzenia i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrolę opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym w zakresie zasobów powiatowych. Na podstawie art. 40 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy Minister Infrastruktury określił rozporządzeniem z dnia 19 lutego 2004 r. wysokość opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielenie informacji, a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 37, poz. 333). Opłaty te są przychodami Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, którego środkami w części powiatowej dysponuje Starosta. Na żądanie strony Starosta wystawia faktury VAT za pobrane opłaty ze stawką podatku zwolnioną.

Przedmiotem zapytania jest ustalenie czy przedmiotowe opłaty są zwolnione z podatku od towarów i usług, czy też niepodlegają temu podatkowi. Wyrażono stanowisko, że pobieranie opłat z tytułu wyżej wymienionych czynności stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu, która powinna być na żądanie usługobiorcy dokumentowana rachunkiem.

W oparciu o wyżej opisany, przyjęty stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle ocenia powyższe stanowisko jako prawidłowe na podstawie następujących przepisów prawa:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat jako osoba prawna wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Z regulacji art. 4 ust. 1 pkt 9 tej ustawy wynika, że powiat wykonuje także określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym m.in. w zakresie geodezji, kartografii i katastru. Jednocześnie w art. 4 ust. 4 wskazano, iż ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat. Stosownie do przepisu art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią m.in. organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym: starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego. Zadania tegoż organu wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 ww. ustawy).

Zatem wykonywane przez Starostwo czynności związane z udostępnianiem danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, udzielanie informacji, a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego na podstawie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, należą do kategorii spraw z zakresu administracji publicznej. Do czynności wykonywanych w ramach zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego, w tym zadań z zakresu administracji rządowej, a więc nie wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność - zastosowanie znajdzie art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), stanowiący, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W związku z tym, Starostwo wykonując zadania z zakresu administracji rządowej (a więc nie wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność) - nie jest podatnikiem podatku VAT, w konsekwencji nie ma prawa wystawiać faktury VAT dokumentujące czynności, które zakresowi podmiotowemu ustawy o podatku od towarów i usług nie podlegają.

Na żądanie usługobiorcy, Strona zobligowana jest wykonanie usługi potwierdzać rachunkiem, wystawionym zgodnie z przepisami art. 87-90 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa oraz § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. Nr 165, poz. 1373). Zatem na podstawie powołanych przepisów brak jest podstaw do dokumentowania przez Starostwo Powiatowe czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług fakturami VAT.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl