PP/443-78-1/06 - Refakturowanie usług pocztowych jako zwolnionych od podatku od towarów i usług a rozliczanie podatku naliczonego wg proporcji

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2006 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu PP/443-78-1/06 Refakturowanie usług pocztowych jako zwolnionych od podatku od towarów i usług a rozliczanie podatku naliczonego wg proporcji

Pytanie podatnika

Czy refakturowanie usług pocztowych jako zwolnionych od podatku od towarów i usług ma wpływ na konieczność rozliczania podatku naliczonego wg proporcji?

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.05.2006 r. - w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym

Wnioskiem z dnia 24.05.2006 r. złożonym w kancelarii tut. Urzędu w dniu 25.05.2006 r. podatnik zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania prawa podatkowego w sprawie refakturowania kosztów usług pocztowych na rzecz kontrahentów jako zwolnionych od podatku od towarów i usług i potwierdzenie czy czynności te będą miały wpływ na konieczność rozliczania podatku naliczonego wg proporcji.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.

Podatnik wykonuje m.in. reklamę w formie opracowania i druku katalogów, biuletynów informacyjnych. Zleceniodawca reklamy rozsyła te materiały do końcowego klienta w różnym kluczu w zależności od przeznaczenia oraz celu reklamy. Ponadto w ramach osobnych uzgodnień ze zleceniodawcą podatnik przesyła także w jego imieniu materiały reklamowe do odbiorcy końcowego. Rozliczenie za poniesione koszty następuje na podstawie osobnej faktury, wystawionej jako refaktury kosztów usługi wykonanej przez pocztę z zastosowaniem stawki zwolnionej wg PKWiU 64.11. Podatnik nie ponosi żadnych innych kosztów z tytułu przeprowadzonej wysyłki oprócz obciążenia przez pocztę.

Podatnik ma wątpliwości czy refakturowanie usług pocztowych jako zwolnionych od podatku od towarów i usług ma wpływ na konieczność rozliczania podatku naliczonego wg proporcji.

Stanowisko podatnika.

Zdaniem podatnika, w przepisach podatkowych usługi pocztowe, zgodnie z art. 43 i załącznikiem nr 4 ustawy o VAT znajdują się w wykazie usług zwolnionych z VAT. Uważa, że skoro odbiorcą świadczonych usług są jego kontrahenci, a on tylko pośredniczy - poprzez przenoszenie kosztów to wystawiając refakturę jest zobowiązany do stosowania stawki VAT z faktury pierwotnej, czyli wystawionej przez Pocztę Polską według PKWiU 64.11.

Podatnik uważa, że nie jest zobowiązany do rozliczania podatku naliczonego z zastosowaniem proporcji, ponieważ nie ponosi żadnych innych wydatków z tytułu przeprowadzonej wysyłki oprócz obciążenia przez pocztą, a ponadto prowadzi działalność opodatkowaną i koszty są związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego własnego stanowiska podatnika w jego indywidualnej sprawie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W art. 7 i art. 8 ustawy, ustawodawca określił co należy rozumieć przez odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do zapisu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. Zwolnienie przewidziane w pozycji 2 załącznika Nr 4 do ustawy mówi o "Usługach świadczonych przez pocztę państwową" (PKWiU 64.11). Zwolnienie to ma więc charakter przedmiotowo - podmiotowy, aby zatem usługi powyższe mogły korzystać ze zwolnienia powinny być świadczone przez pocztę państwową.

Tak więc brak podstaw do stosowania ww. zwolnienia w dalszych fazach obrotu usługami (na zasadzie refaktury), gdzie wykonanie usługi przez podatnika następuje już tylko przy pomocy osoby trzeciej.

Podatnik refakturuje jedynie koszty usług pocztowych jako bezpośrednio związanych ze sprzedażą materiałów reklamowych, nie stanowią one odrębnej sprzedaży usług pocztowych, albowiem Podatnik nie prowadzi sprzedaży tego rodzaju usług. Zatem jeżeli usługi należące do PKWiU 64.11 nie są świadczone przez pocztę państwową to nie korzystają one ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Biorąc powyższe pod uwagę nie istnieje możliwość refakturowania usług pocztowych z zachowaniem zwolnienia od opodatkowania. W świetle powyższego Podatnik dokonując obciążenia swoich kontrahentów kosztami przesyłek pocztowych winien, w tym konkretnym przypadku opierać się na zasadach ogólnych wynikających z ustawy i doliczać podatek od towarów i usług według właściwej stawki.

Rozliczenie opłat pocztowych może nastąpić w dwojaki sposób:

1. opłaty pocztowe mogą stanowić składnik ceny za towar i w tym przypadku podlegają one opodatkowaniu według stawki właściwej dla danego towaru,

2. poprzez odsprzedaż usług pocztowych i w tym przypadku podlegają one opodatkowaniu stawką 22%.

Wobec braku podstaw do refakturowania w przedmiotowej sprawie kosztów przesyłki pocztowej z zastosowaniem zwolnienia od podatku od towarów i usług, pytanie podatnika w sprawie rozliczania podatku naliczonego według proporcji stało się bezprzedmiotowe

W związku z powyższym zaprezentowane przez podatnika stanowisko jest nieprawidłowe.

POUCZENIE

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl