PP-443/77/2004 - Odliczenie kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej w wysokości 50% ceny zakupu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 października 2004 r. Urząd Skarbowy w Łukowie PP-443/77/2004 Odliczenie kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej w wysokości 50% ceny zakupu

Pytanie podatnika

W swoim piśmie Strona wystąpiła z zapytaniem czy warunkiem koniecznym do dokonania odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku od towarów i usług), jest złożenie przez podatnika naczelnikowi urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego oświadczenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania do ewidencjonowania. Jednocześnie w swym zapytaniu Strona zajmując własne stanowisko w sprawie poinformowała, iż nie złożenie ww pisemnego oświadczenia, pozbawia podatnika prawa do skorzystania z ww odliczenia.

W odpowiedzi na pismo z dnia 20 sierpnia 2004 r., data wpływu do US Łuków 7 października 2004 r., dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie, zgodnie z dyspozycją art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami - ostatnia zmiana Dz. U. z 2004 r. Nr 123 poz. 1291) udziela informacji na pytanie w sposób następujący.

Zgodnie z aktualnie obowiązującym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971 z późn. zm. - ostatnia zmiana Dz. U. z 2003 r. Nr 152 poz. 1480) jednym z warunków do odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł jest zgodnie z § 9 ust. 1 cyt. rozporządzenia złożenie przez podatnika naczelnikowi urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego oświadczenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania do ewidencjonowania.

W związku z powyższym dokonanie odliczenia od podatku należnego części wydatków na nabycie kasy rejestrującej musi, być poprzedzone złożeniem ww. pisemnego oświadczenia. Dodatkowo informuje Stronę, iż przypadku gdyby rozpoczęcie ewidencjonowania następowało dobrowolnie, tj. przed upływem obowiązującego terminu wówczas też jednym z warunków odliczenia jest złożenie ww. pisemnego oświadczenia. Pogląd mój jest zbieżny z orzecznictwem sądowym (wyrok z dnia 19 grudnia 1997 r. sygn. Akt I SA/Po 731/97).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl