PP/443-77-1-BS/06 - Zwolnienie z VAT dotyczące dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2006 r. Opolski Urząd Skarbowy w Opolu PP/443-77-1-BS/06 Zwolnienie z VAT dotyczące dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 25 września 2006 r. w sprawie stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży gruntów jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 25 września 2006 r. (złożonym w tut. Urzędzie dnia 28 września 2006 r.) Jednostka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

W 1995 r. Spółka zakupiła grunty stanowiące dwie odrębne działki. Grunty zostały zakupione od osób fizycznych i nie podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Będąc w posiadaniu Spółki stanowiły one grunty orne oraz łąki. Nabywcy gruntów nadal będą wykorzystywać grunty do działalności rolniczej.

Zgodnie z przedstawionym przez Spółkę zaświadczeniem, powyższe działki w "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego" przeznaczone są w całości jako "Tereny zabudowy mieszkaniowej i usług dla ludności".

Spółka zadała pytanie czy sprzedaż ww. gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jeżeli tak to jaka obowiązuje stawka podatku.

W opinii Podatnika sprzedaż działek, które były wykorzystywane jako grunty orne i łąki podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - zwanej dalej "ustawą").

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie zaś z art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z powyższych przepisów wynika, iż grunty są towarami w rozumieniu ustawy o VAT, co powoduje, że ich odpłatna dostawa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przepisy ustawy o VAT przewidują jednak w niektórych przypadkach zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT gruntów (tzw. zwolnienia przedmiotowe). Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się z podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Jednocześnie wskazać należy, iż dla prawidłowego określenia i przeznaczenia terenów istotne znaczenie odgrywa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.). W sytuacji natomiast, gdy w dniu zawarcia transakcji sprzedaży nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, należy posłużyć się inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją sporządzoną na podstawie powołanej wyżej ustawy o planowaniu przestrzennym. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy należy do jej zadań własnych. Polityka przestrzenna gminy wyrażona jest natomiast w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, którego uchwalenie jest niezbędnym etapem uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przepis art. 9 cyt. wyżej ustawy stanowi, że studium nie jest aktem prawa miejscowego, jednakże jego postanowienia są wiążące dla Rady Gminy przy uchwalaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu. Ponadto wskazać należy, iż ewidencja gruntów i budynków również nie jest aktem obowiązującego prawa, ale jedynie urzędowym zbiorem informacji faktycznych. Wypisy w niej się znajdujące są tylko odzwierciedleniem stanu faktycznego i prawnego aktualnego na dzień dokonania wpisu. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy posługuje się natomiast kryterium przeznaczenia terenu.

W opisanej sytuacji, przedmiotem dostawy są grunty, które zgodnie ze studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego (bowiem brak jest aktualnego planu przestrzennego zagospodarowania dla obszaru całej gminy) przeznaczone są w całości jako "Tereny zabudowy mieszkaniowej i usług dla ludności". W związku z tym, że dla dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę ustawa nie przewiduje preferencyjnych stawek podatku VAT to zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy sprzedaż powyższych działek opodatkowana będzie 22% stawką podatku VAT.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany, uchylenia przez organ odwoławczy, lub zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl