PP/443-70/HM/05 - Możliwość odzyskania podatku od towarów i usług uiszczonego w ramach realizacji zadań przez Urząd Gminy jak i Gminę

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 marca 2006 r. Urząd Skarbowy w Nysie PP/443-70/HM/05 Możliwość odzyskania podatku od towarów i usług uiszczonego w ramach realizacji zadań przez Urząd Gminy jak i Gminę

Pytanie podatnika

Czy istnieje możliwości odzyskania uiszczonego w ramach realizacji zadań podatku od towarów i usług przez Urząd Gminy jak i Gminę?

Postanowienie

Działając na podstawie art. 216, art. 217 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa tekst jednolity (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 19 grudnia 2005 r. (wpływ 21.12.2005 r.) uzupełnionego dnia 5 stycznia 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej braku możliwości odzyskania uiszczonego w ramach realizacji zadań podatku od towarów i usług przez Urząd Gminy jak i Gminę

Uznaje stanowisko Urzędu Gminy za prawidłowe

Uzasadnienie

Na podstawie art. 14a § 1 cyt. wyżej ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stosownie do art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej następuje w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.

Pismem z dnia 19 grudnia 2005 r. (uzupełnionym dnia 5 stycznia 2006 r.) Jednostka zwróciła się z wnioskiem Nr......../..../01/06 z dnia 5 stycznia 2006 r. o udzielenie interpretacji co do braku możliwości odzyskania uiszczonego w ramach realizacji zadań podatku od towarów i usług zarówno przez Jednostkę jak i Gminę. Gmina zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu w trakcie II naboru wniosków do działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006". Wszelkie procedury związane z procesem aplikacji po środki Unii Europejskiej dostępne w tym programie operacyjnym regulują przepisy rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 grudnia 2004 r. w sprawie trybu składania i wzoru wniosku o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" (Dz. U. Nr 284, poz. 2846). Drugim obok przepisów cytowanego wyżej rozporządzenia źródłem regulacji w tym zakresie jest uzupełnienie Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004 2006" stanowiące załącznik do Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 września 2004 r. Dokument ten jako potencjalnych beneficjentów wymienia i instytucje kultury, dla których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego wyłączając z grona beneficjentów urzędy gmin.

Dla prawidłowego rozliczania projektu inwestycyjnego gmina nie posiadająca numeru NIP rozlicza się na podstawie dokumentów wystawionych na urząd gminy, który posiada numer NIP i wówczas podatek VAT nie stanowi kosztu kwalifikowanego dla beneficjenta tj. Gminy.

Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego (jako instytucja wdrażająca) podjął działania w celu wyjaśnienia kwestii dotyczącej możliwości objęcia kosztami kwalifikowanymi podatku VAT przez Gminy nie posiadające numeru NIP zwracając się ze stosownym pismem do instytucji zarządzającej programem Ministerstwa Rolnictwa RP.

Stanowisko podatnika.

Zdaniem Jednostki urząd mimo, iż posiada podmiotowość prawno-podatkową w podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania tego podatku. Gmina jako osoba prawna nie figuruje w rejestrze właściwego organu podatkowego jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wyjaśnia co następuje.

Stan faktyczny:

Z dokumentów będących w posiadaniu tut. organu podatkowego wnika iż Urząd Gminy jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Gmina zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu w trakcie II naboru wniosków o dofinansowanie projektu ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego.

"Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" oraz zapisy rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 grudnia 2004 r.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ponadto, w myśl art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Urząd Gminy jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie działalności publicznej. Natomiast przedsięwzięcie pod nazwą "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006", realizowane będzie w ramach zadań nałożonych na Gminę odrębnym przepisem prawa, tj. ustawa o samorządzie gminnym. W świetle powołanych przepisów w zakresie realizowanego w/w przedsięwzięcia Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i tym samym nie ma prawa do zwrotu podatku VAT związanego z poczynionymi w tym zakresie zakupami. Wszelkie zakupy czynione w związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie dają bowiem prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zgodnie z brzmieniem powołanego przepisu art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, który stanowi, iż tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Urząd Gminy nie ma również prawa ubiegać się o zwrot podatku VAT na wniosek podmiotu, o którym mowa w § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), ponieważ zawarta umowa nie spełnia podstawowego warunku zawartego w § 27a ust. 1 tego rozporządzenia. Powyższy przepis stanowi bowiem, iż zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Jak wynika z przedłożonych dokumentów Gmina zamierza dopiero złożyć wniosek o dofinansowanie projektu, czyli po upływie ustawowego terminu, umożliwiającego zwrot w/w podatku VAT na wniosek podmiotu..

Brak jest również możliwości skompensowania podatku od towarów i usług związanego z w/w przedsięwzięciem, w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jednostkami samorządu terytorialnego obecnie są: gminy, powiaty i województwa samorządowe. Zatem beneficjent, jako jednostka samorządu terytorialnego, zwolniona jest z tego podatku.

W świetle powyższego, podatek od towarów i usług zawarty w zakupach dotyczących w/w przedsięwzięcia, nie podlega zarówno zwrotowi jak i odliczeniu, ponadto nie można go skompensować w postaci zmniejszenia zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

Tutejszy organ podatkowy informuje również, iż do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która realizuje zadania w zakresie gospodarowania środkami pochodzącymi z funduszy Unii Europejskiej, należy ocena czy dofinansowanie będzie również dotyczyło kwoty podatku VAT, organ podatkowy bowiem nie jest właściwy do zajęcia stanowiska w sprawie zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych refundowanych ze środków unijnych.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania przepisów w zakresie podatku od towarów i usług. Zmiana przepisów w zakresie podatku od towarów i usług może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika.

Zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.

Na niniejsze postanowienie w trybie art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity z 2004 r. Dz. U. Nr 253, poz. 2532).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl