PP/443-6/07 - Zaświadczenie o uiszczeniu podatku z tytułu przywozu pojazdów nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 czerwca 2007 r. Urząd Skarbowy w Namysłowie PP/443-6/07 Zaświadczenie o uiszczeniu podatku z tytułu przywozu pojazdów nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2007 r., uzupełnionym w dniu 23 kwietnia 2007 r. i w dniu 28 maja 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie podatku od towarów i usług, dotyczącej zaświadczeń potwierdzających uiszczenie lub brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu środków transportu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W dniu 5 kwietnia 2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedstawionej w nim sprawie, uzupełniony w dniu 28 kwietnia 2007 r. i w dniu 28 maja 2007 r.

Z dokumentów znajdujących się w tut. organie podatkowym wynika, iż od dnia 6 stycznia 2007 r. zgłosił Pan rozpoczęcie działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa handlowego, korzystając ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Natomiast z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyszukuje Pan i sprowadza samochody używane z krajów UE na zamówienie konkretnego klienta, który finansuje zakup samochodu i który jest wymieniony w umowie lub rachunku kraju wystawcy jako kupujący. Natomiast Pan za usługę pośrednictwa w zakupie samochodu wystawia rachunek, który pokrywa poniesione koszty i należny zysk. W związku z tym, iż w momencie uzyskania tablic rejestracyjnych urząd komunikacyjny kraju wystawcy - dotyczy to Niemiec - żąda paszportu lub dowodu osobistego przewoźnika w celu wskazania go w karcie pojazdu i dowodzie rejestracyjnym, Pana zdaniem, nie ma Pan obowiązku uzyskania z Urzędu Skarbowego zaświadczenia potwierdzającego uiszczenie lub brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju. Natomiast taki obowiązek, Pana zdaniem, ciąży na faktycznym nabywcy wymienionym w umowie sprzedaży, który dokonuje rejestracji samochodu na terenie kraju.

W związku z powyższym zwrócił się Pan z pytaniem czy przedstawione przez Pana stanowisko w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe?

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie, po przeanalizowaniu Pana wniosku, stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 105 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) naczelnicy urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu są obowiązani do wydawania zaświadczeń potwierdzających:

1)

uiszczenie przez podatnika podatku - w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4, lub

2)

brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.

Zaświadczenie, o którym mowa w art. 105 ust. 1 pkt 1 ustawy, tj. zaświadczenie o uiszczeniu przez podatnika podatku od towarów i usług, wydawane jest wyłącznie w dwóch sytuacjach, a mianowicie:

1)

gdy w przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 9 i 10 ustawy, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczenia i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego (art. 103 ust. 3 ustawy), lub

2)

podatnik zobowiązany jest bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczenia i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8 - jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju (art. 103 ust. 4 ustawy).

W związku z powyższym oraz w związku z tym, że w tłumaczeniu zaświadczenia rejestracyjnego przedłożonego do wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji - w części dotyczącej danych adresowych właściciela - zawarta jest informacja, iż właściciel zaświadczenia nie jest wykazywany jako właściciel pojazdu brak jest podstaw do wydania zaświadczenia VAT-25 osobie nie będącej właścicielem sprowadzanego samochodu, lecz pośrednikiem, który nie dokonuje rejestracji samochodów na terytorium kraju.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie stwierdza, że obowiązek uzyskania zaświadczenia VAT-25 ciąży na faktycznym nabywcy środka transportu, który zgodnie z art. 105 ust. 3 ustawy, do wniosku załącza umowę lub fakturę stwierdzającą nabycie pojazdu przez wnioskodawcę oraz inne dokumenty, z których jednoznacznie wynika, że nie zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Takimi dokumentami, zdaniem tut. organu podatkowego, mogą być: dowód rejestracyjny, karta pojazdu, a w przypadku przywozu samochodu przez pośrednika także rachunek bądź umowa z tytułu pośrednictwa w przywozie tego samochodu.

Wobec powyższego, oceniając przedstawiony przez Pana stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów, należy stwierdzić, iż stanowisko reprezentowane przez Pana jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, przysługuje prawo wniesienia zażalenia.

Zażalenie, zgodnie z art. 223 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa, wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z 239 ustawy Ordynacja podatkowa, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające żądanie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl