PP/443-6/06, PDF 411-415/6/06 - Otrzymanie dotacji podmiotowej a podatek VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 marca 2006 r. Urząd Skarbowy w Starachowicach PP/443-6/06, PDF 411-415/6/06 Otrzymanie dotacji podmiotowej a podatek VAT

Pytanie podatnika

1. Czy dotacja podmiotowa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

2. Czy od części zakupu środków trwałych pokrytych dotacją, amortyzacja środków trwałych stanowi koszt uzyskania przychodów?

Pismem z dnia 08.02.2006 r. Z. P. H. U. "G." S. C. wniosła do tut. organu podatkowego podanie w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, tj. odpowiedzi na pytanie, czy w przedstawionym stanie faktycznym dofinansowanie poniesionych kosztów zakupu środków trwałych, przeznaczonych na stworzenie nowych stanowisk pracy na terenach wiejskich, w ramach programu SAPARD, udzielone przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zgodnie z zawartą umową Nr 10587/742-130098/04 z dnia 24.04.2004 r., winno być opodatkowane podatkiem należnym poprzez zwiększenie obrotów firmy w miesiącu otrzymania dotacji, oraz czy otrzymanie dotacji spowoduje obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego w deklaracji VAT-7 za styczeń 2005 r.

Zdaniem Podatnika, otrzymane dotacje nie stanowią podstawy opodatkowania i nie należy wliczać ich do obrotu.

Jednocześnie Podatnik uważa, że przysługuje mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od zakupów, których wartość pokrywana jest środkami dotacji.

Ponadto Podatnik nadmienił, że nie dokonano w miesiącu styczniu 2005 r. korekty podatku naliczonego w deklaracji VAT-7 za styczeń 2005 r., gdyż zakład prowadzi wyłącznie sprzedaż opodatkowaną na rzecz podmiotów gospodarczych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje: Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 1 w/w ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usługi - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi (dotacja przedmiotowa).

Natomiast w sytuacji, gdy taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu, ponieważ obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi dotacja mająca na celu dofinansowanie działalności, nie uzależniona od ilości i wartości świadczonych usług. Dotacja taka ma charakter podmiotowy, gdyż nie występuje bezpośredni związek pomiędzy otrzymaną dotacją a konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Powyższe oznacza, że nie każda otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz jedynie ta, która jest związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Przy czym związek ten musi być bezpośredni i bezsporny.

W przedstawionym stanie faktycznym otrzymana dotacja podmiotowa służy na pokrycie wydatków związanych z poprawą warunków prowadzenia działalności gospodarczej i tworzeniem miejsc pracy.

W związku z powyższym, jeśli otrzymana przez Podatnika dotacja przeznaczona jest, zgodnie z umową, na zakup środków trwałych i ma na celu poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej i tworzenie miejsc pracy, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast, czy w przypadku, gdy Podatnik prowadzi sprzedaż wyłącznie opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, konieczne jest rozliczenie podatku naliczonego tzw. "strukturą sprzedaży", Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach wyjaśnia, co następuje:

Brak obrotu zwolnionego od podatku powoduje, że nie występuje stan faktyczny, o którym mowa w art. 90 w/w ustawy o podatku VAT, gdyż u podatnika, który otrzymał dotację nie podlegającą opodatkowaniu, występuje tylko sprzedaż opodatkowana dająca prawo do odliczenia podatku naliczonego. Samo otrzymanie dotacji nie podlegającej opodatkowaniu nie powoduje powstania sprzedaży nie dającej prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Reasumując, tut. organ podatkowy stwierdza, że przepis art. 90 w/cyt. ustawy, nie znajduje zastosowania u podatnika dokonującego tylko sprzedaży opodatkowanej. Tak więc, nie ma on obowiązku obliczać proporcji sprzedaży i stosować odliczenia częściowego. Dotacja nie podlegająca opodatkowaniu nie będzie brana pod uwagę, gdyż proporcja nie będzie w ogóle wyliczana.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tak więc, podatek naliczony od nabytych środków trwałych, o których mowa powyżej (i określonych w umowie Nr 10587/742-130097/04 z dnia 24.04.2004 r.), jako od zakupów związanych z działalnością jedynie opodatkowaną, przysługuje do odliczenia na ogólnych zasadach.

Z wniosku z dnia 08.02.2006 r. wynika, że w miesiącu maju i czerwcu 2004 r. Z.P.H.U. "G." S.C. dokonała zakupu środków trwałych, w tym samochodu dostawczego, pakowarki próżniowej i zestawu ważącego.

Zakupy środków trwałych dokonane zostały ze środków własnych Podatnika.

Podatnik dokonywał odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej poszczególnych środków trwałych, od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został przyjęty do używania, stosując zasady dokonywania amortyzacji metodą liniową.

Odpisów amortyzacyjnych, od pełnej wartości zakupu netto poszczególnych środków trwałych, Podatnik dokonywał w okresie do miesiąca otrzymania dotacji w ramach programu SAPARD na zakup tych środków, to jest do miesiąca września 2004 r. włącznie.

Następnie, w miesiącu wrześniu 2004 r. Podatnik dokonał korekty - zmniejszenia podstawy liczenia amortyzacji o 47, 76 % wartości początkowej (o procentowy udział dotacji w zakupie poszczególnych środków trwałych) i od miesiąca następnego (październik 2004 r.) do kosztów uzyskania przychodów zaliczał odpisy amortyzacyjne liczone przy zastosowaniu metody liniowej amortyzacji, liczone od pomniejszonej podstawy (wartości początkowej) dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

Według Podatnika kwota odpisów amortyzacyjnych odpowiadająca 47,76 % wartości początkowej poszczególnych środków trwałych, nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie Podatnik pytał, czy przedstawiony wyżej sposób dokonywania odpisów amortyzacyjnych jest prawidłowy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach po przeanalizowaniu opisanego we wniosku stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje: Zgodnie art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz (od 1 stycznia 2005 r.) wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków, lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Oznacza to, że wszelkie dotacje, dopłaty, otrzymane środki pieniężne, stanowiące zwrot podatnikowi poniesionych wydatków na nabycie środków trwałych wchodzą w zakres postanowień powołanego art. 23 ust. 1 pkt 45 cyt. wyżej ustawy.

Zatem od momentu otrzymania dotacji kwotę odpisów amortyzacyjnych, nie stanowiących kosztu uzyskania przychodu, należy ustalić w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanej na dany środek trwały dopłaty, do wartości początkowej tego środka trwałego.

W momencie otrzymania dotacji nie należy zmieniać wartości początkowej środka trwałego, ani też wysokości stawek amortyzacyjnych i zastosowanej metody amortyzacji.

Do kosztów uzyskania przychodów nie należy zaliczać odpisów amortyzacyjnych od tej wartości środka trwałego, która odpowiada kwocie otrzymanej dotacji.

Dokonane, przed dniem otrzymania dotacji, odpisy amortyzacyjne nie ulegają skorygowaniu.

Reasumując, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach stwierdza, że stanowisko Podatnika w zakresie przedstawionym we wniosku dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, jest prawidłowe.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl