PP/443-50-1-GK/07 - W jaki sposób rozbieżności w wagach wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wpływają na prawidłowe rozliczenie podatku od towarów i usług?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 października 2007 r. Opolski Urząd Skarbowy w Opolu PP/443-50-1-GK/07 W jaki sposób rozbieżności w wagach wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wpływają na prawidłowe rozliczenie podatku od towarów i usług?

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 lipca 2007 r. w związku z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 25 czerwca 2007 r. (data wpływu do tut. urzędu 2 lipca 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 sierpnia 2007 r. (data wpływu do tut. urzędu 13 sierpnia 2007 r.) Jednostka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Podatnik w ramach swojej działalności gospodarczej dokonuje m.in. przerobu i magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych takich jak propylen, benzen, ortoksylen. Spółka dysponuje składem podatkowym. Przyjmując towar do magazynu w dokumentacji Spółka wpisuje ilość towaru wynikającego z ważenia tego towaru na wadze znajdującej się w Spółce. Waga ta może się różnić od wielkości wynikających z faktur otrzymanych od kontrahentów dokonujących dostawy. Waga towaru uwidoczniona na fakturze wynika z ważenia dokonywanego u dostawcy. Rozbieżności w wagach spowodowane są błędami wynikającymi z dokładności poszczególnych wag (tolerancji wagowej) lub ubytków powstałych podczas transportu. Ponadto Spółka poinformowała, iż dostawy towarów w zależności od organizacji transportu dzielą się na grupy:

-

transport w całości organizowany jest przez dostawcę (dostawa w magazynie Spółki)

-

transport na bazie FCA z magazynu dostawcy - transport organizowany jest przez Spółkę.

Spółka zadała pytanie w jaki sposób rozbieżności w wagach wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wpływają na prawidłowe rozliczenie podatku od towarów i usług.

W opinii Podatnika wystąpienie ubytków towaru powoduje utratę prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, w części dotyczącej brakującego towaru, przy czym jeśli rozbieżności mieszczą się w granicach zaakceptowanej przez Główny Urząd Miar tolerancji wagowej Spółka dokonuje odliczenia proporcjonalnie do występujących różnic. Natomiast w przypadku wystąpienia rozbieżności wykraczających poza tolerancję wagową Spółka zwraca się do dostawcy o sporządzenie faktury korygującej i obniża kwotę podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z korekty faktury. Jednocześnie Spółka zajęła stanowisko, iż wystąpienie nadwyżek towaru nie ma wpływu na rozliczenie podatku od towarów i usług.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Jedną z generalnych zasad funkcjonowania podatku od towarów i usług, wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - zwanej dalej "ustawą"), jest jego potrącalność i neutralność dla przedsiębiorcy. Na podstawie ww. art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Co do zasady kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 ustawy pkt 1 lit. a) ustawy). Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem m.in. ust. 12. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 12 ustawy, w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub lit. c, przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, z wyłączeniem przypadków, gdy faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11 - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi. Jednocześnie zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Ponadto zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle powyższego należy uznać, iż Spółka otrzyma fakturę VAT dokumentującą wykonanie czynności podlegających opodatkowaniu (następuje bowiem przeniesienie prawa do dysponowaniem towarem jak właściciel). W przypadku dostaw towarów na bazie FCA magazyn dostawcy przeniesienie prawa do dysponowania towarem jak właściciel następuje w momencie odbioru przez Spółkę towaru z magazynu dostawcy. Niewątpliwie Spółka nabywa przedmiotowy towar w celu wykonania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktura będzie opiewać na ilość towaru, co do której nastąpiło przeniesienie tego prawa. Jednocześnie Spółka nabędzie prawo do dysponowania całością tego towaru. Zatem w opinii tut. organu podatkowego brak jest podstaw do kwestionowania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur VAT, w przypadku gdy dostawa ma miejsce w magazynie dostawcy. W przedstawionym stanie faktycznym Spółka nabędzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całość kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury, a częściowa jego utrata podczas transportu, bądź różnica wynikająca z tolerancji wagowych nie będzie wpływała na ograniczenie tego odliczenia.

Inna sytuacja występuje w przypadku, gdy transport jest organizowany przez dostawcę towarów i przeniesienie prawa do dysponowaniem towarem jak właściciel następuje w magazynie Spółki. W takim przypadku zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 12 ustawy w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub lit. c, przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, z wyłączeniem przypadków, gdy faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11 - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi. Spółka otrzymuje bowiem fakturę, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy opiewającą na większą ilość towaru, niż ilość towaru w stosunku, do której nabyto prawo do dysponowania towarem jak właściciel. Zatem Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego jedynie o tę część towaru w stosunku do której zostało przeniesione to prawo. Późniejsze postępowanie Spółki uzależnione jest od zaistniałego stanu faktycznego, tj. w przypadku otrzymania pozostałej części towarów, Spółka dokona obniżenia kwoty podatku należnego w stosunku do tej części towaru, natomiast w przypadku otrzymania korekty faktury Spółka nie dokonuje korekty podatku naliczonego.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Zatem obniżenie kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego uzależnione jest od możliwości zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W przypadku możliwości zaliczenia całości przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu, w przypadku, gdy część z tych wydatków nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów, Spółce w tej części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu przysługiwać nie będzie.

Reasumując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z przedmiotowymi czynnościami uzależnione jest od możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w całości bądź w części.

Wystąpienie nadwyżek towaru, jak słusznie twierdzi Spółka nie wpływa na rozliczenie podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 lipca 2007 r. w związku z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 2 ww. ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw niniejsza interpretacja wygasa z mocy prawa w razie zmiany przepisów, które były jej przedmiotem.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 4 ust. 2 ww. ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia tego postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl