PP/443-4/06 - Możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w systemie podatku lub poza nim przez Gminę będącą podatnikiem tego podatku w związku z realizacją inwestycji polegającej na wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, budowie toalet itp.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 marca 2006 r. Urząd Skarbowy w Namysłowie PP/443-4/06 Możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w systemie podatku lub poza nim przez Gminę będącą podatnikiem tego podatku w związku z realizacją inwestycji polegającej na wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, budowie toalet itp.

Pytanie podatnika

Czy będąc podatnikiem podatku od towarów i usług Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w systemie podatku lub poza nim, realizując inwestycje polegającą na wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, budowie toalet, szamba oraz zakupie wyposażenia?

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie stwierdza, iż stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 06.03.2006 r., który wpłynął w dniu 09.03.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie podatku od towarów i usług, dotyczącej wyjaśnienia czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w systemie tego podatku lub poza nim w związku z realizacją przez nią inwestycji w ramach projektu pod nazwą "Przebudowa Wiejskiego Ośrodka Kultury" polegającej na wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, budowie toalet, szamba oraz zakupie wyposażenia, jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 09.03.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 ww. ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z pisma Gminy wynika, że ma ona zamiar złożyć wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie realizacji projektu pod nazwą "Przebudowa Wiejskiego Ośrodka Kultury" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego". Jest to zadanie polegające na wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, budowie toalet, szamba oraz zakupie wyposażenia. Wykonawca zadania zostanie wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego i będzie on podatnikiem podatku VAT. Wiejski ośrodek kultury jest własnością Gminy. Po zakończeniu zadania ośrodek pozostanie własnością Gminy. Wiejski ośrodek kultury jest obiektem kulturowym służącym całej społeczności Gminy z przeznaczeniem na organizowanie uroczystości gminnych, wiejskich, umożliwiającym młodzieży zagospodarowanie wolnego czasu. Dostępność ośrodka kultury będzie nieodpłatna. Gmina nie będzie czerpać z tego tytułu zysków, wobec czego nie będzie mogła w żaden sposób odliczyć przeznaczonego na wykonanie zadania podatku VAT.

Z pisma Gminy wynika również, iż korzysta ona ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) i nie będzie mogła zaliczyć podatku naliczonego związanego z realizowaną inwestycją do kosztów uzyskania przychodów. Gmina stoi na stanowisku, że nie ma żadnych możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w systemie tego podatku lub poza nim.

Z dokumentów znajdujących się w tut. Urzędzie wynika, iż Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, którą stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Na mocy art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przepis ten stanowi jednak, iż tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

W świetle przedstawionego wyżej stanu faktycznego i unormowań prawnych mających do niego zastosowanie stwierdzić należy, iż wobec tego, że Gmina - jak podkreśla ona w złożonym wniosku - nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, realizacji której służyłyby poniesione przez nią wydatki na inwestycję polegającą na wymianie stolarki okiennej i drzwiowej, budowie toalet, szamba oraz zakupie wyposażenia w związku z realizacją projektu pod nazwą "Przebudowa Wiejskiego Ośrodka Kultury" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego", o której dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego ma zamiar się ubiegać, to nie ma ona możliwości odzyskania - w systemie podatku od towarów i usług - podatku naliczonego uprzednio uiszczonego przez nią przy nabyciu towarów i usług służących realizacji tej inwestycji.

Gmina, stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966), jest jednostką samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) zwalnia się od tego podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Gmina, korzystając ze zwolnienia swoich dochodów od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, nie ma więc prawnych możliwości zaliczenia nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów dla celów rozliczenia tego podatku, czyli nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poza systemem tego podatku poprzez zmniejszenie zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 w związku z art. 14 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, przysługuje zażalenie.

Zażalenie, zgodnie z art. 223 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa, wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacja podatkowa, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające żądanie.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 1 ust. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity - Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww. ustawy i wynosi 5,00 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl