PP/443-36/2006 - Stawka podatku w przypadku refakturowania usług pocztowych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 czerwca 2006 r. Urząd Skarbowy w Ostrowie Wielkopolskim PP/443-36/2006 Stawka podatku w przypadku refakturowania usług pocztowych

Pytanie podatnika

Czy za refakturowanie usług pocztowych stosuje się stawki VAT zgodnie z fakturą macierzystą?

Postanowienie

Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19 kwietnia 2006 roku (data wpływu 21.04.2006 r.) Gminy Miasto O.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego odnośnie "refakturowania" kosztów usług pocztowych i stosowania tej samej stawki VAT zgodnej ze stawką znajdującą się na fakturze pierwotnej wystawionej przez Pocztę Polską uznaje stanowisko podatnika

za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 19 kwietnia 2006 rok (data wpływu 21.04.2006 r.) Gmina Miasto O. złożyła do tut. organu podatkowego wniosek o udzielenie interpretacji w sprawie dotyczącej "refakturowania" przez Gminę Miasto O:

- kosztów usług pocztowych przy zastosowaniu "zwolnienia" przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) na rzecz odbiorców przesyłek dotyczących materiałów przetargowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina Miasto O. przesyła materiały przetargowe zainteresowanym firmom za zaliczeniem pocztowym.

Faktura VAT za materiały przetargowe była wystawiona ze stawką 22%. Koszty wysyłki zostały przeniesione na odbiorców przesyłek i wystawiono faktura VAT ze stawką "zwolnione" (PKWIU 64.11). Cena na fakturze wystawionej przez Gminę Miasto była taka sama jaką obciążyła ich Poczta Polska. Według Gminy Miasto O. faktury VAT są wystawiane prawidłowo.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wyjaśnia, iż w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) istnieją dwa rodzaje zwolnień: podmiotowe i przedmiotowe. Ze zwolnienia podmiotowego korzystać mogą jedynie określone podmioty, ze względu na swój status lub ze względu na osiągane obroty. Natomiast ze zwolnienia przedmiotowego korzystać mogą określone czynności wymienione w ustawie lub w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w poz. 2 załącznika nr 4 do ustawy świadczone przez pocztę państwową. Wobec powyższego, ze względu na podmiotowo-przedmiotowy charakter zwolnienia nie może być ono stosowane do usług wykonywanych przez podmioty niebędące pocztą państwową.

Wobec powyższego Gmina Miasto Ostrów Wielkopolski nie posiada uprawnień do stosowania zwolnienia w odniesieniu do "refakturowania" przez nią usług pocztowych.

Należy również podkreślić, iż w sytuacji gdy sprzedawca zobowiązuje się dostarczyć towar kupującemu do wskazanego przez niego miejsca, realizowane świadczenie obejmuje również koszty przesłania. Wynika to z treści art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W związku z tym kwota należna obejmuje także wszystkie koszty związane z dostawą przez podatnika, również koszty przesyłki, które są kosztami dodatkowymi do podstawowej czynności jaką jest sprzedaż towaru.

Reasumując, ponieważ koszty dostarczenia towaru nabywcy wliczane są do podstawy opodatkowania u sprzedawcy powinny być zatem opodatkowane taką samą stawką podatkową jak sam wysłany towar. Na wystawionej fakturze, w każdym przypadku koszt przesyłki powinien być uwzględniony w cenie sprzedaży towaru i nie powinien stanowić odrębnej pozycji faktury.

Gmina Miasto O. odsprzedając usługę pocztową jest zatem obowiązana opodatkować ją z zastosowaniem stawki 22%. Podmiot winien wliczyć koszt zakupu usługi pocztowej jak już wyżej wspomniano do podstawy opodatkowania sprzedawanego towaru, ponieważ z uwagi na konieczność zmiany stawki podatku, jej refakturowanie nie będzie możliwe.

W związku z powyższym przedstawione przez Stronę stanowisko dotyczące "refakturowania" kosztów usług pocztowych przez Gminę Miasto O. przy zastosowaniu "zwolnienia" jest nieprawidłowe.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia interpretacji (...).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl