PP/443-36/05 - Opodatkowanie podatkiem VAT usług pośrednictwa ubezpieczeniowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 maja 2005 r. Urząd Skarbowy w Sopocie PP/443-36/05 Opodatkowanie podatkiem VAT usług pośrednictwa ubezpieczeniowego.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 927 z późn. zm.) po ponownym rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie pośrednictwa ubezpieczeniowego przez subagenta na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego

stwierdzam, że:

stanowisko podatnika przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

W złożonym w tut. organie podatkowym piśmie z dnia 3 stycznia 2005 r. Podatnik przedstawił stan faktyczny z którego wynika, iż Spółka jest agentem ubezpieczeniowym działającym na podstawie ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym. Spółka świadczy swoje usługi na podstawie umów o współpracy zawieranych z osobami fizycznymi, będącymi osobami wykonującymi czynności agencyjne (zwanymi "subagentami"). Zgodnie z treścią wskazanych umów, subagencji będą świadczyć swoje usługi na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych, ale w imieniu Spółki, która figurować będzie jako agent ubezpieczeniowy zawierający z klientem umowę ubezpieczenia.

Pismem z dnia 20 maja 2005 r. Podatnik złożył uzupełnienie do wyżej wymienionego pisma informując, że w zakresie czynności wykonywanych przez subagenta wchodzi:

*

nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi klientami,

*

ustalanie potrzeb ubezpieczeniowych klienta,

*

negocjacje z klientem w ramach jego oczekiwań i możliwości w zakresie danego rynku,

*

prezentowanie oferty lub ofert ubezpieczeń, o które wnioskuje klient,

*

przygotowywanie wniosku o ubezpieczenie,

*

wyliczanie składki ubezpieczeniowej,

*

wypisywanie polis w ramach zaakceptowanej przez klienta oferty,

*

podpisywanie polis w imieniu STBU Biuro Ubezpieczeń,

*

rozliczanie się z zainkasowanej składki (w ramach przyjętych w umowie zasad),

*

rozliczeniem się z pobranych druków ścisłego zarachowania (w ramach przyjętych w umowie zasad).

W ramach powyższych czynności, pod warunkiem podpisania przez klienta polisy i zapłaceniu składki oraz otrzymaniu przez STBU Biuro Ubezpieczeń wynagrodzenia prowizyjnego z tytułu zawarcia danej umowy, osoba wykonująca powyższe czynności otrzymuje wynagrodzenie w wysokości stanowiącej określony w umowie procent od wynagrodzenia, które otrzymuje STBU Biuro Ubezpieczeń od zakładów ubezpieczeń.

Podatni zwrócił się z zapytaniem, czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług świadczenie usług pośrednictwa ubezpieczeniowego przez subagenta na rzecz agenta ubezpieczeniowego, który świadczy wskazaną usługę na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego jako własną.

Zdaniem wnioskodawcy czynności subagenta - o ile nie stanowią czynności doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych - kwalifikują się do czynności objętych zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Podatnik powołuje się na załącznik Nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z którym od podatku od towarów i usług zwolnione są usługi pośrednictwa finansowego (ex 65-67), z wyłączeniem doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20-10-00.20-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładów ubezpieczeń.

Z rodzaju czynności wykonywanych przez subagentów wynika, że mieszczą się one w ramach usług sklasyfikowanych w PKWiU 67.20 - nie są one jednak czynnościami doradztwa ubezpieczeniowego i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych.

Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa, tutejszy Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U.Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy zwalnia się od podatku od towarów i usług wymienione w załączniku Nr 4 do tej ustawy. W powołanym wyżej załączniku w poz. 3 wymienione są usługi pośrednictwa finansowego, zakwalifikowane wg PKWiU do Sekcji ex (65-67) z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10.-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz factoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Mając powyższe na uwadze tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż w przedstawionym stanie faktycznym świadczone przez subagenta usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego na rzecz agenta ubezpieczeniowego, który świadczy wskazaną usługę na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego jaką własną - o ile nie stanowią czynności doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych - są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Podatnika we wniosku z dnia 3 stycznia 2005 r. jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego i postanawia jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl