PP/443-35/05 - Infrastruktura towarzysząca - stawka VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 listopada 2005 r. Urząd Skarbowy w Strzelcach Opolskich PP/443-35/05 Infrastruktura towarzysząca - stawka VAT

Pytanie podatnika

Podatnik zwrócił się z wnioskiem o udzielenie informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie opodatkowania modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie gminy. Modernizacja odbywać się będzie w 100% przy drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich.

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze. zm.) w związku z wnioskiem z dnia 24.10.2005 r. (data złożenia w tutejszym organie podatkowym 26.10.2005 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28.10.2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 02.11.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie podatnika - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich stwierdza, że stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 24.10.2005 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 26.10.2005 r.) podatnik zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Przedstawiony przez podatnika stan faktyczny:

Urząd Miejski w X zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie opodatkowania modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie gminy. Modernizacja odbywać się będzie w 100% przy drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Podatnik stoi na stanowisku, że część modernizacji, która dotyczy infrastruktury budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) winna być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 7%, natomiast pozostała infrastruktura dotycząca zakładów usługowo-produkcyjnych winna być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Biorąc pod uwagę przedstawiony w piśmie stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich wyjaśnia:

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W myśl art. 146 ust. 3, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się: sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych, urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia dojazdy, zieleń i małą architekturę, urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Natomiast przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, o których mowa powyżej, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

W praktyce infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu (poza nielicznymi przypadkami) może być związana zarówno z funkcjami gospodarczymi (lokale użytkowe w mieście i budynki gospodarcze na wsi) a tylko w pewnej części związana jest ściśle z budownictwem mieszkaniowym. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ustawodawca nie określił trybu i sposobu wydzielania tej infrastruktury z podstawy opodatkowania. Przepis art. 146 ww. ustawy wyraźnie jednak wskazuje, że stawka podatku 7% odnosi się do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Jeżeli zatem wykonywane roboty dotyczyć będą w całości dróg publicznych, którymi są drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe oraz gminne (art. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych - Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086) wówczas budowa i remonty tych dróg będą opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.Dotyczy to zatem remontu i budowy dróg gminnych rozumianych jako element szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na terenie gminy. Definicja oraz kategorie dróg publicznych są uregulowane w ww. ustawie o drogach publicznych.

Jeżeli natomiast czynności te dotyczyć będą w całości infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu (np. chodników i dróg osiedlowych, dojść i dojazdów wewnątrzosiedlowych), tj. dróg wewnętrznych, wówczas będzie miała zastosowanie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

W przypadku gdy realizowana infrastruktura dotyczy zarówno infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jak i pozostałych obiektów, należy dla zastosowania właściwej stawki wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz z innymi obiektami i opodatkować zrealizowaną inwestycję zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami podatku VAT tj. 7% dla infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu i 22% dla pozostałych części. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko podatnika zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do treści art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli podatkowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej).

Na niniejsze postanowienie w trybie art. 14a § 4 i art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem postanowienia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl