PP/443/3/JSZ/06 - Odliczenie VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup wyposażenia refundowanego ze środków Funduszu Pracy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2006 r. Urząd Skarbowy w Krapkowicach PP/443/3/JSZ/06 Odliczenie VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup wyposażenia refundowanego ze środków Funduszu Pracy

Pytanie podatnika

Pytanie podatnika dotyczy odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup wyposażenia refundowanego ze środków Funduszu Pracy.

Postanowienie

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z pózn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach przedstawione w złożonym wniosku z dnia 04.01.2006 r. (data wpływu do tutejszego organu 04.01.2006 r.) stanowisko Strony dotyczące odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup wyposażenia refundowanego ze środków Funduszu Pracy ocenia jako prawidłowe.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 14a § 1 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pismem z dnia 04.01.2006 r. zwrócił się z Pan z zapytaniem, czy ma Pan prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup wyposażenia refundowanego ze środków Funduszu Pracy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, co następuje:

Otrzymał Pan refundację ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego (umowa nr <...>). Refundacja została wypłacona w kwocie netto z racji Pana czynnego statusu podatnika VAT na podstawie złożonych faktur, dokumentujących zakup wyposażenia. Na dzień otrzymania refundacji podatek dochodowy rozliczał Pan w formie karty podatkowej. Pana zdaniem - na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) ma Pan prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup wyposażenia refundowanego ze środków Funduszu Pracy.

Po dokonaniu analizy wniosku - przedstawionego w nim stanu faktycznego, jak również stanowiska Strony w przedmiotowej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach stwierdza, co następuje:

W myśl przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z brzmieniem art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Natomiast art. 88 ust. 3 cyt. ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy:

- Wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów,

- Wydatków związanych z nabyciem towarów i usług oraz świadczeniem usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych nie podlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku,

- Wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane,

- Podatku od importu towarów oraz od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stanowiących wkłady niepieniężne (aporty) do spółek handlowych,

- Wydatków na nabycie towarów celem oddania ich w odpłatne używanie na podstawie umów leasingu, jeżeli zgodnie z przepisami o podatku dochodowym odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający,

- Nabycia towarów przez komisanta na rzecz komitenta w wykonaniu umowy komisu,

- Nabycia towarów przez komisanta od komitenta w ramach umowy komisu,

- Podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w przypadku, o którym mowa w art. 11;

Przytoczony przepis nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych podlegających amortyzacji w myśl art. 88 ust. 3 pkt 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług. Fakt otrzymania przez Podatnika środków pieniężnych na pokrycie kosztów związanych z nabyciem wyposażenia oraz środków trwałych podlegających amortyzacji, wykorzystywanych następnie do wykonywania czynności opodatkowanych, nie powoduje u podatnika w myśl cytowanych wyżej przepisów, utraty prawa określonego w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku zaliczonego.

Z powyższego wynika więc, że jeżeli zakupy są finansowane ze środków otrzymanych z Fundusz Pracy, służą sprzedaży opodatkowanej, to podatek naliczony w nich zawarty służy odliczeniu na zasadach ogólnych.

Reasumując, przysługuje Podatnikowi prawo do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy towarów, o których mowa w przedmiotowym wniosku - w zakresie w jaki te towary wykorzystane zostaną do wykonywania czynności opodatkowanych, a zatem zaprezentowane w treści zapytania stanowisko podatnika jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl