PP-443/26/04 - Warunki zwolnienia od podatku od towarów i usług działalności szkoleniowo-doradczej, finansowanej ze środków Phare oraz ze środków budżetowych

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 29 lipca 2004 r. Urząd Skarbowy w Gostyniu PP-443/26/04 Warunki zwolnienia od podatku od towarów i usług działalności szkoleniowo-doradczej, finansowanej ze środków Phare oraz ze środków budżetowych

Pytanie podatnika

Jaką stawką podatku od towarów i usług opodatkowana winna być działalność szkoleniowo-doradcza, mająca na celu ograniczenie bezrobocia oraz rozwój przedsiębiorczości, finansowana w 75% ze środków Unii Europejskiej Phare oraz w 25 % ze środków budżetowych?

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004 r.) stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem dostaw towarów i świadczenia usług wymienionych w przepisach ustawy oraz w rozporządzeniach wykonawczych, jako opodatkowane obniżoną stawką lub jako zwolnione od opodatkowania. W art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy jako zwolnione od opodatkowania wymienione zostały usługi zawarte w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym pod pozycją 9 wymienione zostały sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 80 - usługi w zakresie edukacji.

Zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z 2004 r. z późn. zm.), obniżone zostały stawki podatku do 0% przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Komitet Integracji Europejskiej. Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do świadczenia usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, jednakże tylko w odniesieniu do tej części usług.

Do usług w części finansowanych z w/w środków stosuje się obniżoną do wysokości 0 % stawkę podatku pod warunkiem, że w wystawionej fakturze określona została odrębnie część wartości usług finansowanych: 1) ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej; 2) z innych środków.

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących: 1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej; 2) kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie: 1) umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, 2) jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zarejestrowana umowa powinna zawierać określenie procentowego udziału środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Powyższe zasady opodatkowania stosuje się, jeżeli: 1) nie stosuje się zwrotu podatku określonego w rozdziale 12 tego rozporządzenia; 2) zwrot podatku związany z zastosowaniem stawki podatku 0 % następuje niezależnie od spełnienia warunków umożliwiających zaliczenie poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Nie mają one zastosowania, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto w rozdziale 12 tego rozporządzenia określone zostały przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

I tak w § 23 zawarto zapis, zgodnie z którym zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie wyżej zdefiniowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ten stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Prawo to zostało jednak ograniczone w § 24 tego rozporządzenia, zgodnie z którym zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego: 1) o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub 2) które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów, oraz w przypadku dokonania zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki, o której mowa w odrębnych przepisach.

Przepis § 23 nie ma również zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z § 25 tego rozporządzenia zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki: 1) złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej; 2) prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy; 3) w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług; 4) posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, 5) posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane z w/w środków, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 pkt 1 przedstawią takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.

Zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Na podstawie § 26 zwrot podatku przysługuje również w przypadku, gdy nabycie towarów i usług lub import towarów są finansowane w części ze środków z rachunku bankowego, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a w części z innych środków finansowych.

Jak wynika z w/w przepisów, preferencyjne zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług uzależnione są od spełnienia wielu warunków. W zależności od spełnionych warunków podatnikowi przysługuje prawo do opodatkowania usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej 0% stawką podatku. W efekcie podatnik uzyskuje zwrot podatku naliczonego od zakupów służących tej działalności w standardowym trybie tj. poprzez złożenie deklaracji VAT-7. Spełniający w/w warunki podatnik, zapłacony w cenach podatek naliczony mogą odzyskać również w innym trybie tj. poprzez wystąpienie z wnioskiem o zwrot tego podatku.

Natomiast jeżeli podatnik nie spełnia wyżej określonych warunków należy stwierdzić, że działalność doradcza, nie wymieniona w przepisach o podatku od towarów i usług jako opodatkowana obniżonymi stawkami lub jako zwolniona od opodatkowania winna być opodatkowana podstawową - 22% stawką podatku, natomiast działalność szkoleniowa wymieniona została w załączniku 4 do ustawy - zwolniona jest zatem od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Nadmienia się ponadto, że jeżeli charakter tej działalności nie pozwala na wyodrębnienie działalności szkoleniowej i doradczej, wówczas usługi te należy w całości opodatkować 22% stawką podatku.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl