PP/443-237/05/DM-6174 - Ewidencja w formie elektronicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2006 r. Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej PP/443-237/05/DM-6174 Ewidencja w formie elektronicznej.

Z treści wniosku wynika, że Spółka zamierza prowadzić ewidencje sprzedaży i zakupów (rejestry VAT) oraz je archiwizować w formie elektronicznej. Zdaniem Spółki skoro przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie narzucają określonej formy prowadzenia ewidencji VAT, to istotne jest wyłącznie to, aby zawierała ona wszystkie elementy, które wymienione zostały w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z przedstawioną we wniosku procedurą postępowania - wydruki z systemu komputerowego - rejestry sprzedaży i zakupów sporządzane w formie elektronicznej miałyby być przechowywane w sposób umożliwiający, na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną do tych ewidencji. Równocześnie będzie zapewniona możliwość wydrukowania poszczególnych rejestrów.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. W ww. ustawie o podatku od towarów i usług nie określono, w jakiej formie powinna być prowadzona ewidencja dla celów podatkowych. Zatem dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług dopuszczalne jest prowadzenie ewidencji w formie elektronicznej, jeżeli ewidencja ta będzie zawierała elementy wskazane w ww. art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl