PP/443-23/04 - Stawki podatku VAT w międzynarodowym transporcie drogowym

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 16 września 2004 r. Urząd Skarbowy w Nakle nad Notecią PP/443-23/04 Stawki podatku VAT w międzynarodowym transporcie drogowym

Pytanie podatnika w sprawie określenia stawek podatku VAT z zakresu międzynarodowego transportu drogowego.

Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym o której stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.).

Pismem z dnia 2 sierpnia 2004 r. Podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie określenia stawek podatku VAT z zakresu międzynarodowego transportu drogowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność w zakresie międzynarodowego transportu drogowego towarów i otrzymuje zlecenia na wykonywanie przewozów zarówno od bezpośrednich polskich eksporterów towarów z Polski (zleceniodawca krajowy - eksporter), bezpośrednich importerów towarów do Polski (zleceniodawca krajowy - importer), jak i zlecenia kontrahentów zagranicznych na trasy z krajów Unii Europejskiej do Polski, z krajów Unii do krajów spoza Unii, bądź odwrotnie - trasy z krajów spoza Unii do Unii (w tym tranzyty przez Polskę).

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nakle n. Not. po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdził co następuje:

Ad. IV i V. Zlecenie kontrahenta zagranicznego z terytorium Wspólnoty np. z Niemiec, który zleca transport np. z Niemiec do Polski, czy też zleca transport z Polski do Niemiec - podając jednocześnie swój Nr VAT UE.

W przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów" - zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem art. 28 ust. 3, który brzmi: w przypadku, gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Zdaniem tut. organu stanowisko pytającego zawarte w piśmie jest prawidłowe - obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług występuje u kontrahenta zagranicznego, który dokonuje opodatkowania i uiszcza podatek w swoim kraju.

Ad. I Zlecenie kontrahenta krajowego - bezpośredniego importera towaru - z krajów Unii do Polski.

Zgodnie z przepisem art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem art. 28 ust. 3 tej ustawy, zgodnie z którym w przypadku, gdy nabywca wewnątrzwpólnotowej usługi transportowej podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług (NIP PL) lub podatku od wartości dodanej (NIP z innego kraju członkowskiego) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Powyższe przepisy oznaczają, że w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich Unii Europejskiej, co do zasady miejscem świadczenia (opodatkowania) takiej usługi transportowej jest kraj członkowski rozpoczęcia transportu. W przypadku usługi transportowej świadczonej na rzecz polskiej firmy, jeżeli transport rozpoczyna się w Polsce a kończy w innym państwie członkowskim, miejscem opodatkowania tej usługi jest Polska w stawce 22 % - w takiej sytuacji żadna z firm nie musi stosować NIP z PL, lecz zwykły NIP, chyba że nabywca usługi (firma polska) chce opodatkować tę usługę transportową w innym niż Polska kraju członkowskim Unii, wówczas nabywca ten podaje Panu (jako świadczącemu usługę transportową) NIP nadany nabywcy przez inny kraj członkowski niż Polska i tam nabywca rozlicza podatek według stawki przewidzianej w danym kraju członkowskim. Jeżeli miejscem świadczenia (opodatkowania) wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów jest Polska, właściwą stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, jest stawka 22-procentowa.

Ad. III i VII Zlecenie kontrahenta zagranicznego - usługa transportowa z Niemiec na Ukrainę lub z Rosji do Niemiec, w obu przypadkach tranzyt przez Polskę. Kontrahent zagraniczny podaje swój nr VAT UE.

Jest to usługa transportu międzynarodowego dla której stosuje się stawkę 0% - zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 w związku z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (szczególne przypadki zastosowania stawki 0 %).

Ponadto wyjaśnia się, iż stawkę 0% stosuje się tylko na odcinku polskim (art. 27 ust. 2 pkt 2). Odcinek trasy z Niemiec do Polski oraz z Polski na Ukrainę - nie podlega opodatkowaniu - ma tu zastosowanie art. 28 ust. 3 wyżej cytowanej ustawy o VAT.

Ad. VI Zlecenie kontrahenta polskiego - usługa transportowa z Czech na Ukrainę- bez tranzytu przez Polskę.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), w przypadku usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Usługa wykonywana na trasie Czechy - Ukraina nie spełnia warunków wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, określonych w art. 28 ust. 1-3 ustawy. Nie spełnia też definicji transportu międzynarodowego uregulowanej w art. 83 ust. 1 pkt 23, ust. 3, 4 i 5 ustawy o VAT (nie dotyczy terytorium Polski) - zatem usługa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce i na fakturze należy umieścić taką informację.

Ad. II i VIII. Pytania dotyczące transportu międzynarodowego. Stosownie do przepisów art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) za transport międzynarodowy uważa się między innymi przewóz towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (Polski) do miejsca przeznaczenia poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (Polski). Transport, który rozpoczyna się w kraju UE i kończy poza UE, gdy trasa w pewnym odcinku przebiega przez Polskę jest opodatkowany stawką w wysokości 0% pod warunkiem gromadzenia dokumentacji potwierdzającej wykonanie usług transportu międzynarodowego, o której mowa w art. 83 ust. 5 i 6 w/w ustawy. Należność za transport należy rozbić na 2 części: odcinek krajowy należy wykazać ze stawką 0%, natomiast odcinek na terytorium Wspólnoty i na terytorium kraju trzeciego bez podatku VAT. Na fakturze należy umieścić adnotację, iż odcinki te, zgodnie z zasadami art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy podlegają opodatkowaniu poza terytorium kraju. Stawkę 0% stosuje się niezależnie od tego, jaki podmiot jest zleceniodawcą usługi.

Odnośnie usług konwojowania transportu ponadgabarytowego, którego nie można zaliczyć do wewnątrzwspólnotowej usługi transportu (trasa Niemcy - Ukraina) zastosowanie mają przepisy art. 27 ust. 2 pkt 3b ustawy o podatku od towarów i usług, który brzmi: "W przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie usługi są faktycznie świadczone z zastrzeżeniem art. 28". Zastrzeżenie dotyczy wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów. Zdaniem tut. organu podatkowego do usług pomocniczych do usług transportowych można zaliczyć usługi konwojowania ponadgabarytowych transportów, zatem zastosowanie będzie miał w opisanym przypadku powyżej cytowany przepis.

Ad. IX W sytuacji gdy nabywca wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów nie podał swojego numeru NIP UE to stosownie do przepisów art. 28 ust. 1 miejscem świadczenia usługi jest kraj, w którym transport się rozpoczyna i będzie on opodatkowany ze stawką stosowną w danym kraju. Przewoźnik powinien zarejestrować się dla potrzeb podatku od wartości dodanej w Niemczech i tam rozliczyć podatek od tej usługi wystawiając fakturę ze stawką obowiązująca w Niemczech

Informacji udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny podany w powołanym na wstępie wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej datowania.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl