PP 443/22/05 - Możliwość uznania Zakładu (wyodrębnionego organizacyjnie i finansowo ze Stowarzyszenia) za podatnika podatku od towarów i usług zarejestrowanego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 kwietnia 2005 r. Urząd Skarbowy w Krośnie PP 443/22/05 Możliwość uznania Zakładu (wyodrębnionego organizacyjnie i finansowo ze Stowarzyszenia) za podatnika podatku od towarów i usług zarejestrowanego

Pytanie podatnika

Czy Zakład Aktywności Zawodowej może być uważany za zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług, stosownie do art. 157 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), czy też w prawa i obowiązki podatnika w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług weszło Stowarzyszenie jako osoba prawna na podstawie art. 160 ust. 3 cyt. ustawy?

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. 157 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.03.2005 r. znak PS/56/2005. (data wpływu 16.03.2005 r.) uzupełnionego pismem z dnia 29.03.2005 r. znak PS/60/2005 (data wpływu 31.03.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Jednostki jest prawidłowe.

Polskie Stowarzyszenie Na Rzecz Osób Z Upośledzeniem Umysłowym Koło jest organizacją pozarządową posiadającą osobowość prawną. Jest to organizacja niedochodowa i samopomocowa działająca w formie stowarzyszenia. Głównym celem działania Stowarzyszenia jest praca na rzecz wyrównywania szans osób z upośledzeniem umysłowym. Stowarzyszenie - na podstawie przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.) - utworzyło Zakład Aktywności Zawodowej, którego celem jest rehabilitacja osób niepełnosprawnych w trakcie procesu produkcyjnego oraz przyuczanie tych osób do wykonywania zawodu. Zakład jest jednostką wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo, nie posiadającą osobowości prawnej i nie sporządzającą samodzielnie bilansu. Od grudnia 2003 r. Zakład jest zarejestrowany jako podatnik VAT. Przy czym jego rejestracji nie dokonano w trybie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). W zgłoszeniu rejestracyjnym Zakład Aktywności Zawodowej zgłosił, że będzie składał (za okresy miesięczne) deklaracje podatkowe dla podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie zwróciło się z zapytaniem czy w tej sytuacji Zakład Aktywności Zawodowej może być uważany za zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług również pod rządami ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stosownie do art. 157 ust. 1 czy też w prawa i obowiązki podatnika w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług weszło Stowarzyszenie jako osoba prawna na podstawie art. 160 ust. 3 cytowanej ustawy. Zdaniem Stowarzyszenia w obecnym stanie prawnym stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT Zakład Aktywności Zawodowej powinien być podatnikiem podatku od towarów i usług.

Po przeanalizowaniu wyżej wymienionego zagadnienia tut. organ podatkowy podziela stanowisko Jednostki w tym zakresie. Zgodnie z treścią przepisu art. 157 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy zarejestrowani na ostatni dzień przed dniem, o którym mowa w art. 176 pkt 2 (czyli przed 13.04.2004 r.), na podstawie art. 9 ustawy wymienionej w art. 175 (czyli ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym), z wyłączeniem podatników wymienionych w art. 5 ust. 2 ustawy wymienionej w art. 175, będą uważani za podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT, z tym że podatnicy, którzy w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym w art. 9 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 175, zgłosili, że będą składać deklaracje podatkowe dla podatku od towarów i usług, zostaną uznani za podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, a pozostali - za podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni, bez konieczności potwierdzania tego faktu przez naczelnika urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2. Przy czym ust. 2 stanowi, że przepisu ust. 1 nie stosuje się:

- w przypadku gdy podatnik wymieniony w ust. 1, który zgłosił, że będzie składał deklaracje podatkowe, nie składał takich deklaracji za 6 kolejnych miesięcy lub za 2 kolejne kwartały - poprzedzające ostatni miesiąc przed wejściem w życie ustawy ;

- w stosunku do zakładów (oddziałów) osoby prawnej, będących odrębnymi podatnikami w rozumieniu art. 5 ust. 2 ustawy wymienionej w art. 175.

Jak wynika z przedstawionego przez Stowarzyszenie stanu faktycznego rejestracja Zakładu Aktywności Zawodowej nie była dokonana w trybie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). Przepis ten zezwalał na rejestrację - za zgodą właściwego organu podatkowego - zakładów (oddziałów) osoby prawnej wykonujących czynności, o których mowa w, art. 2 jeżeli samodzielnie sporządzały bilans. Z chwilą wejścia z życie ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) odstąpiono od tej możliwości. Z uwagi na zapis cytowanej wyżej art. 157 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, oraz na fakt, że Zakład Aktywności Zawodowej nie był rejestrowany na podatnika w trybie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym a także z uwagi na fakt, że żaden z wyjątków określonych w ust. 2 cytowanego art. 157 ustawy z dnia 11.03.2004 r. nie dotyczy Zakładu, może on być podatnikiem podatku od towarów i usług pod rządami przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. Uwzględniając powyższe postanowiono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krośnie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl