PP 443-210/297/04 - Podatnik zarejestrowany dla potrzeb transakcji wewnątrzunijnych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 sierpnia 2004 r. Urząd Skarbowy Wrocław-Krzyki PP 443-210/297/04 Podatnik zarejestrowany dla potrzeb transakcji wewnątrzunijnych

Pytanie podatnika

Z zapytaniem do tutejszego organu podatkowego zwrócił się podatnik zarejestrowany dla potrzeb transakcji wewnątrzunijnych, który nabył na potrzeby działalności gospodarczej używany samochód ciężarowy od kontrahenta niemieckiego. Transakcja została udokumentowana fakturą, na której nie umieszczono numeru identyfikacji podatkowej sprzedawcy. Podatnik wystawił fakturę wewnętrzną i odprowadził należny podatek VAT, a następnie odliczył podatek naliczony.

Podatnik pyta:

Czy ma obowiązek złożenia informacji podsumowującej?

Czy postąpił prawidłowo odliczając podatek naliczony z tytułu tej transakcji?

Zdaniem podatnika, mimo że kontrahent nie podał swojego numeru NIP miało miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i w związku z tym należy złożyć informację podsumowującą o dokonanych transakcjach wewnątrzunijnych.

Podatnik uważa, iż miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław Krzyki informuje, że zgodnie z art. 9 ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnąrzwspólnotowe nabycie rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Przepis ten ma zastosowanie gdy:

1) nabywcą towarów jest:

a. podatnik o którym mowa w art. 15 lub podatnik podatku od wartości dodanej a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,

b. osoba prawna niebędąca podatnikiem o którym mowa w pkt 1 lit. a

2) dokonującym dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a

A także w przypadku gdy:

- nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w pkt 1 lit. a

- dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w pkt 1 lit. b

- jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.

Natomiast na podstawie art. 100 cytowanej ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15 dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy zarejestrowani jako podatnicy VAT UE są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnąrzwspólnotowych dostawach towarów zwane informacjami podsumowującymi za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Informacja podsumowująca powinna zawierać w szczególności następujące dane:

1) nazwę lub imię i nazwisko oraz numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego,

2) właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,

3) kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,

4) łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 101 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących podmiot, który złożył informację podsumowującą jest obowiązany złożyć niezwłocznie korektę błędnej informacji podsumowującej.

W analizowanym przypadku nastąpiło wewnątrzwspólnotowe nabycie, ponieważ podatnik nabył towar od kontrahenta niemieckiego, który jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, zatem podatnik powinien złożyć informację podsumowującą w terminie, o którym mowa w art. 100 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednakże z uwagi na fakt, iż sprzedawca nie podał swojego numeru identyfikacyjnego, informacja podsumowująca złożona przez podatnika nie będzie zawierała wszystkich danych, o których mowa w art. 100, dlatego należy do niej dołączyć wyjaśnienia dotyczące ich braku.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego od importu usług kwota podatku należnego od dostawy towarów dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Artykuł 86 ust. 10 pkt 2 ustawy stanowi, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów dla której podatnikiem jest nabywca.

W związku z tym podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Stanowisko podatnika jest więc prawidłowe.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl