PP/443-2/07/TE - Opodatkowanie podatkiem VAT czynności wykonywanych przez biegłych sądowych w postępowaniu sądowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2007 r. Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu PP/443-2/07/TE Opodatkowanie podatkiem VAT czynności wykonywanych przez biegłych sądowych w postępowaniu sądowym.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu działając na podstawie art. 216 i art. 14a-14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 5 stycznia 2007 r. złożonego dnia 8 stycznia 2007 r. dotyczącego opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynagrodzenia biegłego sądowego z zakresu psychologii

postanawia

uznać za prawidłowe stanowisko Podatnika, iż czynności wykonywane przez biegłych sądowych, w postępowaniu sądowym, nie stanowią czynności z zakresu doradztwa oraz że biegli sądowi mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego z uwagi na wielkość osiąganych przychodów.

UZASADNIENIE

Wnioskiem złożonym dnia 8 stycznia 2007 r. zwróciła się Pani do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika.

Zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek Podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak podaje Pani we wniosku, jest Pani biegłym sądowym z zakresu psychologii z listy Sądu Okręgowego w X. Jako biegły sądowy otrzymuje Pani od Sądów, Prokuratury i Policji zlecenia wykonywania czynności psychologa, tj. udziały w przesłuchaniu świadków, badania psychologiczne, opracowywanie opinii psychologicznych.

W opinii Pani, biegły sądowy sporządzający opinie na zlecenie sądów wyłącznie w ramach wykonywanej osobiście działalności, może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z uwagi na osiągane przychody z tego rodzaju działalności, wynoszącej mniej niż 10.000 euro rocznie. Ponadto, zdaniem Pani, czynności wykonywane przez biegłych sądowych w postępowaniu sądowym nie stanowią czynności z zakresu doradztwa, gdyż biegły nie doradza sądowi, ale tworzy jeden z dowodów, który ma znaczenie w postępowaniu sądowym.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Jednocześnie zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonywanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Z uwagi na fakt, że przy wykonywaniu usług na zlecenie Sądu, Prokuratury czy Policji przez biegłych sądowych nie zostają spełnione wszystkie przesłanki, wymienione w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, gdyż nie jest spełniony warunek odnośnie przejęcia odpowiedzialności przez zlecającego za czynności zleceniobiorcy. Tym samym świadczenie usług biegłego sądowego, o których mowa w zapytaniu, jako działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług jest objęta podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Natomiast podatnicy rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego, zgodnie z art. 113 ust. 9 ww. ustawy, są zwolnieni od podatku, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub ust. 8.

Zwolnienia, o którym mowa powyżej, w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, nie stosuje się do świadczących usługi prawnicze, usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie. Ponieważ czynności wykonywane przez biegłych sądowych w postępowaniu sądowym na zlecenie organów procesowych, nie stanowią czynności z zakresu doradztwa, bowiem biegły sądowy nie doradza organowi prowadzącemu postępowanie, lecz tworzy jeden z dowodów mających istotne znaczenie w postępowaniu sądowym, to wyłączenie, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, nie ma w stosunku do nich zastosowania. Tym samym, biegli sądowi mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w ww. art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z klasyfikacją dokonaną przez Ośrodek Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi wykonanie czynności biegłego sądowego przez lekarza specjalistę, polegającego na wydaniu opinii dotyczących stanu zdrowia pacjentów w oparciu o przeprowadzone badania oraz udzieleniu odpowiedzi na pytania zadawane przez sąd mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.12.12-00.00 - "Konsultacje i leczenie prowadzone przez lekarzy specjalistów i chirurgów". Zgodnie z § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) dla celów podatkowych nadal stosuje się PKWiU wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), gdzie opisane usługi mieściły się w grupowaniu PKWiU 85.12.12-00.00.

Zatem usługi w zakresie ochrony zdrowia klasyfikowane według nomenklatury PKWiU pod symbolem ex 85, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2), korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z treścią poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, świadczenie usług wydawania opinii medycznych na zlecenie Sądów, Prokuratury, Policji korzystają z przedmiotowego zwolnienia z podatku od towarów i usług, o ile usługi te zostały prawidłowo zakwalifikowane do grupowania PKWiU 85.12.12. Nadmienia się, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie określonej usługi do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków usługodawcy.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika. Interpretacja jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty jej otrzymania (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl