PP-443/17/JK/05 - Właściwa stawka podatku VAT w przypadku usług modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie gminy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2005 r. Urząd Skarbowy w Oleśnie PP-443/17/JK/05 Właściwa stawka podatku VAT w przypadku usług modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie gminy

Pytanie podatnika

Dotyczy właściwej stawki podatkowej w przedmiocie modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie gminy

Postanowienie

Na podstawie art. 216 w związku z art. 14a par. 1 i par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnie stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta i Gminy........... przedstawione we wniosku z dnia 04.10.2005 r. (data wpływu 07.10.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie modernizacji oświetlenia ulicznego na terenie Gminy...... uznaje się za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 07.10.2005 r. wpłynął wniosek do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnie o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a par 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych spawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a par. 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowie w par. 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Do wniosku załączono Uchwałę Rady Miejskiej w......, z której wynika, iż przedmiotem przedsięwzięcia jest modernizacja oświetlenia ulic w Gminie.............

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że modernizacja oświetlenia ulicznego w przeważającej części dotyczy terenów mieszkalnych, a tylko w małym procencie powierzchni związanych z działalnością gospodarczą. Podatnik stoi na stanowisku, że część modernizacji, która dotyczy infrastruktury budownictwa mieszkaniowego na mocy art.146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) winna być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 7%, natomiast pozostała infrastruktura dotycząca zakładów usługowo-produkcyjnych winna być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) do dnia 31grudnia 2007 r. stosuje się stawkę 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Jednocześnie ustawodawca przepisem art. 146 ust. 2 określił, że przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów budownictwa mieszkaniowego. Natomiast infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu to, stosownie do art. 146 ust. 3 ustawy o VAT:

1) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. z 2000 r. Dz. U. Nr 71, poz. 838 ze zm.) droga to budowla wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiąca całość techniczno-użytkową, przeznaczona do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowana w pasie drogowym. Drogi gminne, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy, są drogami publicznymi. Również ulice leżące w ciągu dróg gminnych mają kategorię dróg publicznych. Budowa, przebudowa i utrzymanie dróg należy do zarządcy drogi, którym - w odniesieniu do dróg gminnych - jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Zatem roboty drogowo-montażowe dotyczące tych dróg (tzw. inwestycje drogowe) nie są prowadzone w ramach budownictwa mieszkaniowego i nie stanowią infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, gdyż drogi te są elementem układu komunikacyjnego na terenie gminy. Natomiast do zaliczenia robót budowlano-montażowych na drogach do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu w rozumieniu art. 146 ust. 3 ustawy o VAT konieczne byłoby uznanie, iż jej modernizacja ma na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, co jest zgodne z art. 16 ustawy o drogach publicznych, zgodnie z którym budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją nie - drogową, należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

W związku z powyższym należy uznać, że prace remontowe polegające na modernizacji oświetlenia ulicznego Gminy na istniejących drogach i ulicach nie są związane z inwestycjami realizowanymi w ramach budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów budownictwa mieszkaniowego, a zatem nie mogą korzystać ze stawki preferencyjnej, a od 1 maja 2004 r. opodatkowane są stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia oraz według stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b par. 1 i par. 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b par. 5.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl