PP-443-17/2006 - Prawo Gminy do odliczenia podatku VAT z inwestycji finansowanej ze środków INTERREG III

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 kwietnia 2006 r. Urząd Skarbowy w Słubicach PP-443-17/2006 Prawo Gminy do odliczenia podatku VAT z inwestycji finansowanej ze środków INTERREG III

Pytanie podatnika

Czy przysługuje gminie prawo do odliczenia podatku VAT z inwestycji finansowanej ze środków INTERREG III

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Słubicach postanawia uznać stanowisko Podatnika w sprawie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od realizacji zadań inwestycyjnych przy udziale środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej za prawidłowe z obowiązującym stanem prawnym w części dotyczącej braku możliwości zwrotu podatku od towarów i usług z tytułu poniesienia wydatków związanych ze sprzedażą zwolnioną z podatku od towarów i usług.

Natomiast stanowisko w zakresie realizacji zadań inwestycyjnych innych niż wynikających z zadań własnych Gminy przy udziale środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej za błędne z obowiązującym stanem prawnym w części dotyczącej braku możliwości zwrotu podatku od towarów i usług z tytułu poniesienia wydatków związanych ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 06.03.2006 r. uzupełnionym w dniu 04.04.2006 r. Gmina zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słubicach o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do możliwości zwrotu podatku VAT z tytułu dofinansowania projektu pn.? Rozbudowa kompleksu sportowo-rehabilitacyjnego przy centrum Spotkań Polsko-Niemieckich w X? na podstawie umowy pomiędzy Y a Wojewodą Lubuskim w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego:

- Priorytet "Rozwój infrastruktury",

- Działanie "Poprawa infrastruktury technicznej i komunalnej".

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Słubicach po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza co następuje.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w ust. 1, należy do gminy. W art. 7 tej ustawy ustawodawca postanowił, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z uwagi na to, iż część przedsięwzięcia opisanego we wniosku mieści się w zakresie zadań własnych nałożonych cytowaną na wstępie ustawą i innymi ustawami, to w tym zakresie Gmina jako organ władzy publicznej zgodnie z treścią art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w brzmieniu "nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych" nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a to wyklucza odzyskanie przez Gminę podatku naliczonego VAT na mocy przepisów regulujących opodatkowanie tym podatkiem.

Projekt INTERREG III A ma na celu zmniejszenie dysproporcji w rozwoju pomiędzy regionami Unii Europejskiej i jest skoncentrowany na wspieranie współpracy przygranicznej, ponadnarodowej i międzyregionalnej służącej wzmocnieniu harmonijnego, zrównoważonego i trwałego rozwoju całego obszaru Wspólnoty. W ramach projektu INTERREG III A działa Program sąsiedztwa Województwo Lubuskie - Branderburgia. W myśl rozporządzenia Komisji Wspólnoty Europejskiej nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. podatek VAT naliczony przy zakupach towarów i usług, sfinansowanych z funduszy pomocowych, nie jest wydatkiem kwalifikowanym i nie można ująć go w sumie ogólnej planowanych wydatków w ramach Programu INTERREG III A. Jednocześnie w myśl przepisów § 23 do 34 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwrot podatku przysługuje podatnikom ponoszącym koszty nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ustosunkowując się do powyższego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Słubicach stwierdza co następuje:

W świetle regulacji prawnej wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim nabyte towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Skoro zakupy materiałów przeznaczonych na realizację zadań inwestycyjnych finansowanych w ramach Programu INTERREG III A są związane z działalnością statutową, to w świetle w/w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma możliwości prawnych do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług sfinansowanych z funduszy pomocowych w ramach Programu INTERREG III A na zasadach ogólnych.

Podatnicy korzystający ze środków "pomocowych" na mocy przepisów zawartych § 23 do 34 ww. rozporządzenia mogą żądać zwrotu całości lub części zapłaconego podatku z tytułu nabycia towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Przy czym za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w myśl § 6 ust. 3 rozporządzenia uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2) kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Zgodnie z § 6 ust. 4 ww. rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1) umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2) jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W pozostałej części czynności wykonywane poza zadaniami własnymi Gminy na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tym samym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4 art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Słubicach, postanowił jak w sentencji.

Odpowiedź udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu wydania postanowienia. W przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, ani kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa informacja wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawców- do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy- Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie w terminie 7 dni do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze Ośrodek Zamiejscowy w Gorzowie Wlkp. Za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słubicach.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl