PP/443-17/2/BB/05 - Wniesienie aportem przedsiębiorstwa, a obowiązek korekty rozliczenia podatku po zakończeniu roku

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 maja 2005 r. Urząd Skarbowy w Nysie PP/443-17/2/BB/05 Wniesienie aportem przedsiębiorstwa, a obowiązek korekty rozliczenia podatku po zakończeniu roku

Pytanie podatnika

Czy czynność wniesienia aportem całego przedsiębiorstwa do spółki cywilnej należy uwzględnić jako element proporcji ustalanej dla celów korekty rocznej rozliczenia VAT naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1 ustawy o podatku VAT i traktować jako czynność, co do której częściowo nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, czy też należy ją pominąć przy ustalaniu w/w proporcji jako czynność, do której nie stosuje się przepisów ustawy o VAT?

Postanowienie

Działając na podstawie art. 216 i art. 217 oraz 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej ustalenia wskaźnika udziału wartości czynności dających prawo do odliczenia podatku do wartości całości obrotu - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 25 lutego 2005 r. Podatnik zwrócił się o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie:

czy czynność wniesienia aportem całego przedsiębiorstwa do spółki cywilnej należy uwzględnić jako element proporcji ustalanej dla celów korekty rocznej rozliczenia VAT naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) i traktować jako czynność, co do której częściowo nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, czy też należy ją pominąć przy ustalaniu w/w proporcji jako czynność, do której nie stosuje się przepisów ustawy o VAT?

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:

W dniu 31 grudnia 2004 r. małżonkowie wnieśli aportem do nowo utworzonej spółki cywilnej całe przedsiębiorstwo prowadzone dotychczas na nazwisko i NIP męża. Początkowo Podatnik nie wykazał tej sprzedaży w deklaracji VAT, jednak następnie złożył deklarację korygującą, w której czynność ta została wykazana jako "sprzedaż zwolniona z VAT".

Stanowisko podatnika:

czynność wniesienia aportem całego przedsiębiorstwa do nowej spółki cywilnej stanowi zbycie przedsiębiorstwa i jako czynność nie podlegająca przepisom ustawy o VAT - nie znajdzie się ona wśród składników proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2-7 ustawy o VAT.

W konsekwencji powyższego, spółka cywilna - jako następca prawny wniesionego przedsiębiorstwa - nie będzie obowiązana do dokonania korekty VAT naliczonego za 2004 r., z uwagi na realizowanie w 2004 r. wyłącznie sprzedaży opodatkowanej w związku z którą przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia co następuje.

Przyjęte w art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wyłączenie z opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa oraz zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans, wymaga uznania, że nabywca tak określonych przedmiotów jest traktowany jako następca prawny podatnika dokonującego zbycia. Wskazuje na to art. 91 ust. 9 ustawy stanowiący, że w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans, korekta podatku odliczonego określona w art. 91 ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zakładu (oddziału). Tym samym zbycie przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans nie skutkuje w sferze wcześniejszych odliczeń podatku dokonanych przez podatnika - zbywcę, co pozostaje w zgodzie z zasadą neutralności VAT. Nakłada jednak na nabywcę, jako beneficjenta praw i obowiązków zbywcy - obowiązek dokonywania stosownych korekt w zakresie podatku naliczonego, do których zobowiązany byłby również zbywca przedsiębiorstwa - w zakresie podatku naliczonego, który został częściowo odliczony przez zbywcę w oparciu o wyliczoną przez niego proporcję sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem, czy też gdy uległo zmianie przeznaczenie towaru, od którego podatek został odliczony lub nieodliczony w całości.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (licznik) w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (mianownik).

Ustawodawca nie postanowił, aby przy ustalaniu wartości czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku była uwzględniana wartość czynności nie podlegających podatkowi VAT. Ponadto zgodnie z utrwalonym orzecznictwem ETS, czynności pozostające poza zakresem VAT nie podlegają uwzględnieniu w mianowniku współczynnika proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego. Wniosek taki wynika również z nadrzędnej zasady neutralności VAT. Zdaniem Tut. Organu podatkowego czynność nie normowana przepisami VAT nie może mieć wpływu na ten podatek.

W świetle powyższego, w przypadku realizacji przez zbywcę przedsiębiorstwa w 2004 r. wyłącznie czynności opodatkowanych, nie zachodzi konieczność dokonania przez nabywcę przedsiębiorstwa, korekty rozliczenia podatku po zakończeniu roku, o której mowa w art. 91 ust. 1 ustawy o VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że stanowisko Podatnika wyrażone w piśmie jest prawidłowe.

Jednocześnie tutejszy Organ podatkowy informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5.

Na postanowienie niniejsze przysługuje stronie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

W przypadku wniesienia zażalenia na postanowienie, należy dołączyć opłatę skarbową w znaczkach skarbowych na podanie i załączniki, zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl