PP/443-17/06 - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przysługujące gminie

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 czerwca 2006 r. Urząd Skarbowy w Brzesku PP/443-17/06 Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przysługujące gminie

Pytanie podatnika

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku naliczonego, który będzie zawarty w cenach nabywanych przez Gminę towarów i usług związanych z planowaną inwestycją pod nazwą "Rozbudowa kompleksu sportowo-rekreacyjnego w miejscowości X", która będzie realizowana w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2006-2007"?

Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego Brzesku działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 9 maja 2006 r. w sprawie udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Jak wynika z art. 14a § 3 i 4 tejże ustawy, następująca w formie postanowienia interpretacja naczelnika urzędu skarbowego zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Z treści złożonego wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, zawartego w piśmie z dnia 9 maja 2006 r. wynika następujący stan faktyczny; Gmina planuje wykonanie inwestycji pod nazwą "Rozbudowa kompleksu sportowo-rekreacyjnego w miejscowości Cz.", która będzie realizowana w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2006-2007" w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego". Rozbudowa kompleksu sportowo rekreacyjnego w miejscowości Cz. będzie wykonywana w ramach zadań własnych Gminy, tj. zaspokajania potrzeb mieszkańców i turystów w zakresie kultury fizycznej oraz turystyki. Kompleksy sportowo-rekreacyjne będą udostępniane bez pobierania jakichkolwiek opłat. Usługi, które zamierza nabyć Gmina w ramach opisanego we wniosku programu nie będą służyć wykonywanym przez Gminę czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Podatnik stawia następujące pytania z zakresu podatku od towarów i usług; czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku naliczonego, który będzie zawarty w cenach nabywanych przez Gminę towarów i usług związanych z planowaną inwestycją.

Zdaniem Gminy nie ma ona prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku naliczonego, który będzie zawarty w cenach nabywanych przez Gminę towarów i usług związanych z realizacją planowanej inwestycji.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzesku ocenił jako prawidłowe stanowisko wnioskodawcy zważając co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wobec tego, iż towary i usługi, które zamierza nabyć Gmina w ramach opisanego we wniosku programu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, nie ma ona możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w trybie art. 87 ww. ustawy.

Ponadto należy wyjaśnić, że w rozdziale 12 (§ 23-34) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zostały określone przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Zgodnie z § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów, zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. W rozumieniu § 6 ust. 3 rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2) kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w myśl § 6 ust. 4, uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1) umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2) jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy, z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Problematykę realizacji i finansowania przedsięwzięć w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" reguluje ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) oraz wydane na jej podstawie rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" (Dz. U. z 2004 r. Nr 197, poz. 2032). Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, w celu realizacji planu tworzy się sektorowe programy operacyjne, regionalne plany operacyjne oraz inne programy operacyjne. Przedmiotowe programy, stosownie do art. 8 ust. 2 tej ustawy, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych. Zgodnie zaś z art. 2 pkt 11 ww. ustawy, publiczne środki wspólnotowe to środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju. Dofinansowania projektów z publicznych środków wspólnotowych polega, stosownie do art. 27 ust. 1 ww. ustawy, na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.

Mając na uwadze powyższe ustalenia faktyczne i prawne uznać należy, iż pomoc finansowa polegająca na refundacji opisanych we wniosku wydatków ze środków pochodzących z Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2006-2007" w zakresie działania "Odnowa wsi oraz zachowanie dziedzictwa narodowego", nie wyczerpuje hipotezy § 23 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Oznacza to, iż Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z opisanym w piśmie przedsięwzięciem w systemie podatku VAT.

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl